Dag 12, Soumagne - Spa

België, Spa

Het heeft vannacht geregend en daarom vertrok ik vanmorgen met een natte tent in m'n rugzak. Ik haal wat broodjes voor ontbijt en lunch bij de bakker in Soumagne. Als ik Soumagne uitloop, wil ik m'n rugzak reorganiseren, zodat ik niet de hele tijd met de broodjes voor lunch in m'n handen hoef te lopen. Daarbij kom ik erachter dat ik de oplaadkabel voor m'n telefoon ben verloren, waarschijnlijk bij het pakken van m'n portemonnee bij de bakker. Ik moet dus een stukje terug; gelukkig ligt mijn kabeltje daar wel!

Het is vandaag een bewolkte dag die ook niet geheel droog verloopt helaas. In Olne moet ik opnieuw een stukje terug omdat de route te erg beschadigd is bij de hevige regenval van een paar weken geleden. Daar ga ik vandaag en de komende dagen nog veel meer voorbeelden van zien.
In Nessonvaux is de schade enorm. Het complete centrum van het dorp lijkt 1,0 tot 1,5 meter onder water te hebben gestaan. Het tunneltje onder het spoor door heeft als flessenhals gefungeerd voor het water van hoger gelegen gebieden. Hier is het wegdek compleet verdwenen. Overal in het dorp zijn mensen bezig om de schade te herstellen; het voelt heel ongemakkelijk om hier vakantievierend met m'n rugzak op doorheen te lopen.

Na Nessonvaux gaat de route grotendeels door het bos. Ook hier zijn paden deels rivieren geworden en is het zand en de kleine steentjes weggespoeld, zodat zeer slecht begaanbare rivierbeddingen/paden overblijven.
Tussen de middag regent het opnieuw, maar kan ik gelukkig schuilen in een kapelletje.

Het stuk naar Spa vanuit Soumagne is eigenlijk iets te lang voor één dag. Om het toch haalbaar te maken loop ik na La Reid een stuk over de weg. Na 28 km en bijna 600 hoogtemeters kom ik aan in Spa. De pijp is aardig leeg en dan bevindt mijn kamer zich ook nog eens een keer op de zolder! Gelukkig is de kamer ruim genoeg om mijn tent te drogen te hangen.