Dag 91, Montefiascone - Viterbo

Italië, Viterbo

Ik sta om kwart voor zes op om om zes uur, zoals afgesproken, in het klooster te ontbijten. Het ontbijt bestaat helaas uit toast en sneetjes brood met jam en een thermoskan met koffie die gisteravond is gezet. Dus loop ik na het ontbijt toch maar eerst naar de Bar Centrale (ja, hier is er ook één!) voor een cappuccino en een chocolade broodje.

Om 7 uur loop ik de stad uit, er hangt mist. Op het hoogste punt van de stad ligt het kasteel van de Pausen (Rocca dei Papi) en de bijbehorende tuinen. Ik had begrepen dat het, vanwege het uitzicht over het meer van Bolsena, de voorkeur heeft om hier 's ochtends heen te gaan. Omdat daarnaast de route hier toch langs loopt en omdat het het hoogste punt is, had ik deze bezienswaardigheid gisteren overgeslagen. Van het uitzicht komt nu helaas weinig terecht, maar anderzijds zorgt de mist weer voor andere mooie plaatjes. De tuinen gaan blijkbaar ook nog eens 's nachts dicht en pas om half acht open; dat is te laat voor mij.

Na het kasteel daalt de route sterk in een paar km, om daarna min of meer op dezelfde hoogte te blijven. Het is weer een hele mooie route; ik kom langs een kiwi-gaard, als je dat zo noemt, en langs hazelnootplantages.
De route gaat ook voor een deel over de Via Cassia, dit is de oude weg van Rome naar Florence. Deze weg is in de loop van de jaren grotendeels vervangen door moderne wegen, maar hier volgt de nieuwe weg een andere route dan de oude Via Cassia. Op sommige stukken kan je het afslijten van de stenen door wagenwielen nog zien.

Halverwege kom ik Katie en Daniël nog tegen. Het is waarschijnlijk de laatste keer dat ik ze zie, omdat ik morgen in één keer naar Sutri loop. Ik kom vandaag geen mooie picknicktafel tegen, dus eet ik m'n panino met een kop koffie bij een bar in Viterbo. Het lelijke stuk door de commerciële zone heb ik er dan al op zitten.

Mijn appartementje heeft een wasmachine, dus na het douchen stop ik alles wat ik niet aan heb in de wasmachine. Nadat ik de spullen te drogen heb gehangen loop ik een rondje door de stad. Viterbo is nog ouder dan Rome en was in de dertiende eeuw de zetel van de Paus. Ik ben bij de kathedraal geweest en het Pauselijk Paleis, meer een burcht eigenlijk.

Mooie foto’s maak je Kees !! Heb je nog eern kiwi geplukt (of lag er  ””toevallig eentje op de grond…😉?