Dag 80, Altopascio - San Miniato

Italië, San Miniato

Vandaag was in meerdere opzichten een andere dag dan gisteren. In de eerste plaats was het vandaag de hele dag zonnig, de route was een stuk mooier en de route was 10 km langer.

Ik heb vandaag gedaan wat ik vorig jaar ook vaak deed, namelijk vanuit de start een lang stuk lopen zonder pauze. Vandaag was dat 14 km tot Ponte a Cappiano. Hier staat een middeleeuws gebouw over een kanaal heen; van oudsher een strategisch punt. Daarna langs het kanaal naar Fucecchio; dat is het kleine bultje in de route rond 19 km.
Na Ponte a Cappiano was het vandaag veel over dijkjes, of anderszins onbeschut en moest ik denken aan degenen die dit stuk vorig jaar juli hebben gelopen. Dat zal geen pretje zijn geweest. Vandaag was het 25°C en er stond een fris windje; goed te lopen dus!

In San Miniato Basso stonden er ineens twee kraampjes langs de kant met snacks en drankjes voor de pelgrims op de Via Francigena. Een mooi en lief particulier initiatief. Ik heb het bij twee glaasje koud water gehouden. Als je vervolgens van San Miniato Basso naar San Miniato moet, dan weet je het wel: dat wordt klimmen! Aan de voet van de klim naar San Miniato heb ik nog even gerust een moed verzameld voor de klim. Daarna de laatste 2 km eruit geknald, om met Hans te spreken... (of was het eruit gegooid?).
Ik zit in het Ostello en deel een kamer met Brent, de Canadees van gisteren en een Italiaan, Damiano.

's Avonds gaan Brent en ik weer samen eten. Tegenover het restaurant staat een kleine kerk, waar het licht nog brandt. Ik wil graag even binnen kijken. Als we eenmaal binnen zijn worden we overvallen door een overenthousiaste vrijwilligster die ons met verhalen over de kerk blijft bestoken. Brent begrijpt er weinig van en ik nog minder. Uiteindelijk komen we weg en krijgt Brent een stuk fresco mee.

Hele herkenbare foto’s en verhalen 😊 Wij hebben het kraampje met lekkers ook zeer gewaardeerd 😊 Ik denk ook vaak aan hoe zwaar onze vrienden het vorig jaar gehad moeten hebben, veel respect ! Veel plezier morgen op de nieuwe etappe 🙋‍♀️

Jet 2023-09-23 18:20:59

Prachtig weer om te lezen. En het is nu zo groen. Bij ons vooral geel en dor.

Monique 2023-09-23 20:02:53

Het zijn bijna Nederlandse wolken 😃

Anna 2023-09-23 20:14:59

Prachtige plaatjes weer Kees!