Dag 21, Echternach - Wasserbillig

Luxemburg, Wasserbillig

De GR5 loopt door Echternach, echter niet langs de jeugdherberg. Dit betekent dat de dag begint met teruglopen over het laatste stuk van de route van gisteren. Dat voelt natuurlijk een beetje jammer maar voor een jeugdherberg, waar je 's avonds goed kunt eten en 's ochtends kunt ontbijten + wat extra broodjes voor onderweg, heb ik het wel over!
Dus terug naar Echternach en daarna langs de rivier, weer met de stroom mee, oostwaarts. Dit is overigens niet langer de rivier de Our, maar de Sûre. Na een stukje langs de rivier gaat de route op de rechteroever omhoog en volgt weer een pad langs en door de rotsformaties. Vervolgens loop ik over een soort hoogvlakte met schitterende uitzichten, mede mogelijk gemaakt door de nevels. De GR5 gaat overigens onderlangs, maar dit leek mij mooier; het is in ieder geval korter!

In de afdaling na de hoogvlakte raak ik in het bos de route kwijt. Het is allemaal niet erg duidelijk en ik ga ervan uit dat wanneer ik op dezelfde hoogte door blijf lopen, dat ik dan wel weer op de route uitkom. Dit blijkt niet het geval en uiteindelijk moet ik een stuk steil omhoog klauteren om weer op het pad uit te komen. Bij het uitlopen van het bos staat op precies het goede punt, in het zonnetje, een picknick bank waar ik rust en m'n broodjes opeet.

Kort voor aankomst in Wasserbillig snijd ik nog een stuk van de route af. Ik loop over een soort afgraving/steengroeve. Het is niet helemaal zeker of dit legaal is wat mij betreft, maar het is in ieder geval een stuk korter. Het laatste stuk van de route loop ik echt langs de rivier. Op verschillende plekken zie ik meters boven het huidige waterniveau rommel in de bomen en struiken langs het water hangen. Dit zegt iets over hoe extreem de waterstanden afgelopen juli waren!
In Wasserbillig stroomt de Sûre weer uit in de Moezel. De camping ligt vlak bij de monding van de rivier. In de loop van de avond betrekt het weer, dit helpt niet echt bij het drogen van de was. 's Avonds loop ik het stadje in en eindig bij een pizzaria. Het is best een grote zaak en, om voor mij onbekende redenen, wordt ik helemaal achterin aan een tafel in een verder bijna leeg restaurant gezet. Als ik na de maaltijd weer naar buiten loop zit het restaurant helemaal vol; daarom dus!