Dag 66, Miradolo - Calendasco

Italië, Calendasco

Vanmorgen ben ik om 07.00 uur vertrokken bij Paulien. De route voor en na Miradolo Terme ging over het fietspad en daarna een stuk door de velden, dus prima. In Miradolo Terme zitten Hans en Monique net te rusten, zij zijn vandaag in Santa Cristina e Bissone gestart.
Tussen Chignolo en Lambrinia ging de route over de weg. In Lambrinia heb ik goed kunnen rusten bij een soort wegrestaurant. Daarna ging de route over de dijk, of door de velden.

De crux op dit stukje van de route is het oversteken van de Po. In principe is daarvoor een officiële veerdienst bedacht, die je niet rechtstreeks overzet, maar ook nog 5 km meeneemt stroomafwaarts. Deze officiële dienst gaat op dit moment niet vanwege de lage waterstand van de rivier. Het alternatief is oversteken van de Po via de verkeersbrug in de SS9 ten noorden van Piacenza, maar dat betekent wel 10 km extra lopen.
De opstap van de veerdienst is bij Corte Sant'Andrea. Dit is een historische oversteekplaats, waar de rivier vroeger doorwaadbaar was. Ik heb geboekt bij B&B Il Tramonto sul Po, aan de overkant. Bij het boeken gaven zij aan dat zij zelf hun gasten met een bootje oppikken op de opstapplaats. Hier zal ook wel een verdienmodelletje achter zitten, maar goed....

Ik ben, na een telefoontje, dus opgepikt met een motorbootje. De route over de rivier ging van de ene naar de andere oever, om zoveel mogelijk de diepere delen op te zoeken. De B&B biedt ook avondeten aan; dus geen eigen potje vandaag.

Dit betekent trouwens dat van de 25 km van vandaag, ik er 20 gelopen en 5 gevaren heb...

Heb je je toch aan de regel gehouden: een boot heeft geen wielen...

Hendrine 2022-07-01 16:00:36

Precies, niet gerold...

Voettocht.van.kees 2022-07-01 16:04:40

Ach maakt niet uit hoe, als je maar richting Rome gaat, varen is ook erg leuk .