Even toerist

Denemarken, Viborg

Dag 51, Viborg (5km.).

Vannacht heerlijk geslapen, geen slaapzak maar een gewoon dekbed maar vooral de gordijnen die het doen. Het is tenminste donker op de kamer, en niet zoals in de meeste Herberge al vrij vroeg licht .
Om kwart voor zes word ik wakker, maar dat is te vroeg dus me weer om gedraaid en verder geslapen.
Andreas Gabalier komt ook pas om kwart voor zeven voorbij.
En als Andreas zich meldt, “vraag” ik hem om een kwartiertje later het nog eens te proberen.
Maar om zeven uur sta ik meteen op, maar wel even het lied van Andreas tot einde geluisterd. En dan lekker een douche nemen. Die douche doet echt goed, fris en fit stap ik uit de douche, aankleden en dan eerst eens de vele mails en app-jes lezen. Iedereen is trots op mij dat ik weer heb volbracht. Maar zelf voel ik dat niet echt. Ik vind het fijn om Viborg gehaald te hebben. En vooral ik heb genoten vanaf de eerste kilometer in Sittard tot de laatste in Viborg....oké er waren ook wel eens mindere kilometers bij.....maar daarmee wil ik zeggen de weg is voor mij het doel. En dat moet je beleven, echt een mooi gevoel om heel simpel te leven, te genieten en na te denken.
Maar natuurlijk wil ik iedereen danken voor de steun en de reacties.

Om acht uur is het ontbijt in het thee huis. De B&B bestaan uit meerdere huizen en telt in totaal 14 kamers. Echt een mooi adres.
Het ontbijt ziet er goed uit. Ditmaal geen zwartbrood met honing....maar een broodje met kaas en salami. En daarbij een kop koffie en een glas jus d’orange. Dit heb ik al een tijdje niet meer gehad....het smaakt goed. Een tweede broodje lust ik ook nog wel en ook deze met kaas en salami.
Het derde broodje wordt een met abrikozen jam, en het laatste wat ik neem is zwartbrood met honing.
Natuurlijk wel nog een kop koffie gedronken en nog wat op Facebook gekeken.
Na het ontbijt eerst de tandenpoetsen, en alles bij elkaar pakken voor een dagje Viborg. Vandaag neem ik wel een rugzak mee, maar wel een mini mini formaat. Maar wel erg handig voor dit soort dingen.
Oh ja jullie zullen wel denken, geen voetenprotocol. Dat wel maar een aangepaste vorm.
Gisteren voor het slapen met de Geh-wol herstel crème mijn voeten ingesmeerd. En nu worden alleen nog een drietal plekken afgeplakt.

Ik ben er klaar voor, een dagje Viborg.
Als eerste ga ik naar het VisitViborg centra. Het is om de de hoek bij de B&B.
Even vragen wat er behalve de Dom interessant is om te bezoeken.
Het wordt een lang bezoek, want na mijn vragen over de bezienswaardigheden in Viborg gaat het vooral over de Hærvejen route. Er blijkt een Nederlandse medewerkster te werken. Samen met haar eerst even lekker geklets onder het genot van een kop koffie. Ik heb gevraagd of ik wat folders kan krijgen over dit mooie pad in Denemarken. Natuurlijk geen probleem. Verder nog wat aanpassingen gedaan op de site. Want er stonden een paar dingen die niet juist waren. Samen ook even de Herberge die ik heb bezoek a” geanalyseerd “ zodat de vrijwilligers club Hærvejen weer goede info heeft over de Herberge.
Ze zijn erg blij met mij, iemand die met veel passie deze tocht heeft gelopen, en ook nog dingen heeft opgemerkt. Ik leg dan ook uit dat ik lid ben van een mooie Pelgrimsvereniging in Nederland, en wel Pelgrimswegen naar Rome. Ze waren wel onder de indruk wat wij deden.
Zij sturen mij nu informatie folders toe, en ook via de mail de nodige informatie. En dat zij dit serieus nemen blijkt wel nadat ik nog geen twee uur geleden daar ben vertrokken. Ontvang ik al een mail met de informatieve zaken. Zij vragen of ik bereid ben om als een soort contact persoon wil te optreden voor hun. Daar zal ik na deze reis over gaan aandenken. Ook nog even langs het voetbalstadion van Viborg FF, spelen spelen in de 2de divisie en zijn een heen en weer club tussen de SuperLiga en de 2de divisie. Donny Gorter, zoon van Edwin Gorter, heeft hier gespeeld
Ik loop door de winkelstraten van Viborg,. In de winkelstraten is een mooi project bezig vind ik zelf zijn de beelden over de zwakkere in de samenleving zoals zwervers . Er wordt veel naar gekeken, en het zijn echt herkenbare beelden, want je ziet het in elke stad op deze wereld. Ook nog even een winkel binnen gegaan, een Outdoor shop. Kijken wat ze hier van spullen hebben. Langzaam krijg ik honger, en ik besluit dan ook bij een restaurant naar binnen te gaan. De lunchkaart zag er goed uit. Even met mijn Deens-Nederlands boekje gekeken wat het allemaal is. Uiteindelijk ga ik voor een Italiaanse burger met frites, en een cola. Even lekker ongezond doen, en het voordeel is ik hoef vandaag niet meer de deur uit te gaan. Alleen straks op de terugweg langs de supermarkt lopen.
De burger smaakt voortreffelijk, en als toetje nog een kop koffie en dan ben je 23 euro lichter. Maar ja ik had er gewoon zin in en dus...ook er van genomen.

Nu gaat het eerst naar de Dom van Viborg, het vermoeden is dat de kerk uit rond 1130 stamt, en dat de bisschop Eskil. Het is een prachtige kerk. Vele wandschildering, en even geluisterd naar het orgel want de organist was net begonnen aan een half uur spelen. Even lekker tot rust komen en alles nog eens de revue laten passeren. Natuurlijk ook een paar foto’s gemaakt. Kerken trekken mij altijd wel aan, al is het om simpelweg een kaarsje aan te steken. En dat doe ik dan ook nu weer.
Na het bezoek aan de Dom is het niet ver lopen meer naar de Nørresø en Søndersø. Het zijn twee afzonderlijke meren die aan de stad grenzen de meren worden gescheiden door een drukke verkeersweg. Maar voor dat je bij de meren bent kom je eerst nog door het stadspark van Viborg. Ook een plaats om even te relaxen en af te schakelen. Maar ook te genieten van de flora en fauna.
Het is echt een dag van relaxen en genieten, ook van de kleine dingen zoals van de eenden in het water als op de kade.
Rond een uur of vier loop ik via de oudste straat van Viborg, Sct Mogens Gade naar de B&B. Maar ook even onderweg pinnen om het verblijf in de B&B te betalen. En natuurlijk niet vergeten binnen te wippen bij de supermarkt. Het wordt weer een maaltijdsalade met garnalen en alvast een pot honing gekocht voor thuis langzaam af te kicken.

Bij terugkomst in de B&B eerst de “schuld” betaalt en dan even een kop koffie drinken. Natuurlijk tante Minie gebeld om haar bij te praten over mijn lange wandeling vandaag.
En dan alvast begonnen aan het uitzoeken van de foto’s voor de blog. Ook alvast wat geschreven.
Hierna even een half uurtje op bed liggen, want slenteren is echt vermoeiend. En natuurlijk terugkijken op de dag.
Tegen half zeven het eten klaar gemaakt, de maaltijdsalade en zwartbrood met honing. En daarbij chocomel. Het smaakt goed. Na het eten nog de afwas doen, want dan hoeft morgenochtend niet meer.
In de avond nog even gebeld met mijn nichtje Ellen, lekker even om met haar te kletsen.
Na het telefoontje moet ik wel opschieten met de blog, want ook ik wil op tijd in bed liggen.
Dus bij deze........

Groetjes Toerist Fred
Slaap lekker allemaal.

Mooie beelden, mooie kerk, mooie dag.

Everdiene 2019-06-18 08:28:01

Hele mooie schilderingen op de muren en plafond van de Dom, bijzonder hoe alles in elkaar overloopt! Kan me voorstellen dat je hier wel even voor nodig hebt om dit alles goed te bekijken. De rest van de dag lijkt me een heerlijke relaxte echte vakantiedag! Geniet ze nog!!

Mirjam 2019-06-18 08:54:42

Genoten van je laatste(?) vakantiedag. Goeie reis home.