Even slim zijn..

Duitsland, Harpstedt

Dag 19, Visbek naar Harpstedt (26,4 km.).

Vannacht goed geslapen, alleen niet 3 dagen aub zo’n zachte matras. Maar voor één nacht is het oké.
Ik was net voor de wekker wakker, dus ik kom in alle rust Andreas Gabalier luisteren.
Hierna eerst aankleden, en dan natuurlijk de voetjes verzorgen. Het wordt een zware dag voor hen. Het is namelijk de laatste dag op deze “ oude” schoenen, de zolen zijn aan beide aan een kant compleet er af gelopen. En dan nog de weersverwachtingen, de gehele dag regen, zeker in de vroege middag.
Dus de voetjes goed insmeren met de bekende geh-wol, en ondertussen dat deze intrekt, even wat mailtjes en app’s gecheckt. Het is heel fijn om te lezen dat zoveel mensen met mij meeleven op deze tocht. En dan de reacties deze geven mij extra kracht op moeilijke momenten.
Het word tijd om de bijzondere plekken af te plakken met pleisters, zodat ze weer een dag meekunnen. Het is grotendeels voorzorg.
Als het bijna 7.30 uur is, loop ik naar beneden voor het ontbijt. Maar dit hoeft het staat voor de deur klaar, en ik kan het ontbijt gewoon op mijn kamer nuttigen. Eerst een kop koffie om goed wakker te worden. Beginnen doe ik eerst met een broodje kaas-salami, en er nog een met Jam, abrikozen en himbeeren. Het smaakt erg lekker, het eitje laat ik staan. Ik ben niet zo iemand die elke ochtend een eitje eet. Ook ligt er folie klaar voor een lunchpakket te maken, Twee dubbele sneetjes bruine brood met kaas en salami. Heerlijk voor onderweg. Natuurlijk neem ik wel een toetje in de vorm joghurt met verse aardbeien. En nog een kop koffie en een juice d’oranje.

Na het ontbijt mijn tandenpoetsen en de rugzak inpakken, en natuurlijk de GPS al opstarten. Nog even betalen beneden. Een mooie prijs ditmaal €30,00 voor slapen en ontbijt.
De gastvrouw en heer hebben gehoord dat ik ook al te voet naar Rome ben geweest.
Hiervan willen zij alles weten, want zij waren in mei 2016 in Rome, maar toen was de paus er niet.
Ze zijn onder de indruk van mijn reis, en vragen meteen of ik lezingen geef over mijn reis, ik bevestig dit, dat ik dit doen voor medepelgrims te helpen in hun voorbereiding. Ze zijn geïnteresseerd of ik dit ook hier wil doen voor de heemkunde club. Zij willen later wel eens contact met mij opnemen.
Nog een kop koffie zegt de man, het regent buiten behoorlijk. Dan zeg ik geen nee, beter meteen al wachten dan nu al nat worden.
Om 10.00 uur is het droog en ik vertrek, ik overleg met de mensen, zou ik het moerasgebied mijden.
Te vochtig zeker met deze regen, zij geven aan volg de fietsroute naar Rechtersfeld en verder naar Wildeshausen. Daar de snelste weg naar Harpstedt, het voordeel van deze laatste weg is, dat hier in de middag bussen met schoolkinderen rijden, en zij ook gewone klanten meenemen tot Harpstedt. Dus alleen al fijn voor de zekerheid.
De weg naar Rechtersfeld loopt langs een zeer rustig weg, met een apart fietspad. Het loopt lekker, en het is droog, hopelijk blijft dat zo tot Wildeshausen.
Vanaf Rechtersfeld verloopt de fietsroute via veldwegen, met een mooie omgeving, ook hier is erg rustig. Ik kan gerust midden op de straat lopen, want dat loopt het makkelijkst vanwege de bolling van het wegdek. Als het industriegebied van Wildeshausen bereik word, is het gedaan met de rust, maar het valt wel mee. Er is een voetpad en ik kan er goed lopen, als het centrum nadert begint het ook met druppelen.
Heeft hierboven iemand mij horen zeggen hopelijk tot Wildeshausen droog.
Bij een bakker in het centrum ga ik toch even naar binnen, ik heb het koud van de hele tijd op kop lopen met constant wind schuin van voren. De zogenaamde waaiers rijden, maar niemand kon mij volgen, zelfs de mannen van Sunweb niet.
Bij de bakker een kop koffie en een appelstukje genomen. Even weer op temperatuur komen.
Maar ook niet lang wachten, het is nu nog droog, dus dit vol benutten.
Na een twintig minuten ben ik weg, ik zie nog een bordje van de fietsroute naar Harpstedt (11,8km).
Deze loop ik niet, volg het advies van deze ochtend op.

Al snel ben ik het centrum uit, daar staat op de kruising Harpstedt 11km., ik zit dus voorlopig goed op deze weg, het eerste stukje is nog behoorlijk groen, maar na drie kilometer gaat het alleen maar door open velden. Het loopt goed, behalve die wind.
Plotseling begint het met regenen, ik ben net na de bushalte....snel terug, want bij elke bushalte staat een hutje voor te schuilen. Hier doe ik dan voor het eerst op deze tocht het regenpak compleet aan, de regenhoes om de rugzak, en een laatste check.....en hup de regen in. Het blijft zeker een half uur goed doorregenen, maar het regenpak is super.
Hierna stopt het met regenen, en blijft het de gehele tijd wel miezel regenen.
Een honderd meter voor ik in Harpstedt binnenloop is het helemaal droog, nu kan ik nog wat foto’s maken van het dorpje. De kerk is natuurlijk gesloten. Bij het winkelcentrum even bij de Edeka naar binnen gegaan, voor een fles te drinken.....ook zie ik dat er een postkantoor is, meteen mijn oude schoenen uit gedaan, en de nieuwe uit rugzak gehaald en aangedaan. De oude in de doos gedaan en verstuurd naar een collega van mij. Dat scheelt morgen weer 2,5 kg. in de rugzak. Altijd wel prettig.

Om 15.15 uur ben ik bij het hotel, snel ingecheckt, en op kamer eerst eens alles uitgedaan.
Nog even appen met een collega, en dan wordt het tijd voor de was, T-shirt, ondergoed en sokken wassen. En natuurlijk zelf genieten van een warme douche. Dit doet goed, en het duurt dan ook even voordat de kraan uitgaat. De gewassen spullen, liggen al op de verwarming.
Nu is het tijd voor mijn zus te bellen, zij is blij dat het toch redelijk goed is verlopen.
Ook begin ik alweer met wat slaapplaatsen te reserveren, t/m 23 mei is geregeld. Morgen weer verder, want er wordt veel lang vooruit geboekt door gewone mensen in de goedkope pelgrims onderkomens.
Welke in een speciaal boekje staan, schijnbaar ook op sites als booking.com en dergelijke.

Tegen 19.00 uur ga ik naar beneden voor warm te eten, ik neem ditmaal een Benediktiber aweissbier, en een gevulde schnitzels met uien, champignons en spek, daarbij bratkartoffeln en een salade. Het smaakt erg lekker, dat doet de mens goed. Als toetje een kop koffie, ik schrijf ondertussen ook al mijn blog. Hier is het internet, beter dan op de kamer.
Als de blog klaar is loop ik terug naar de kamer, lekker muziek luisteren en ontspannen.

Groetjes Pelgrim Fred
Slaap lekker allemaal.

Als ik je verhaaltje lees begrijp ik dat je deze langere etappe goed bent doorgekomen. Mogelijk verstandig geweest door het eitje niet te nuttigen.

D'r Generaal 2019-05-16 20:54:21

Jammer van de regen. Denk dat het op zo'n tocht niet te voorkomen is. Eten ziet er heerlijk uit. Mooi verhaal weer. Succes met het verloop.

Hugo 2019-05-16 21:08:08

Lieve Fred, Iedere dag lezen we je verhaal; zelfs de meiden en met name Juun vraagt regelmatig of je nog iets geschreven hebt en of je reeds bent aangekomen 😂 ooh ja, en de foto’s vinden ze ook interessant! Dat gaat zo: die foto “gelopen”, die foto “gezien”, die foto “lekker eten” 😝 Fijn om te lezen dat je vandaag de lange tocht doorstaan hebt ondanks de heftige regen. We duimen voor je dat na regen zonneschijn komt! Hou vol! Je kunt het! Succes! Liefs Rolf en Janine

Rolf en Janine 2019-05-16 21:33:37

Hoi Fred, gelukkig vandaag toch goed doorstaan!👍🏼👍🏼👍🏼 Veel succes verder en hopelijk minder wind en regen en meer 🌞🌞🌞!!! Groetjes Marion

Marion Hol 2019-05-16 22:28:45

Ik zou eens vragen of je aandelen kunt krijgen in Gehwohl. Elke dag maak je er gratis reclame voor ;-). Wat fijn dat je af en toe van die engelen op de weg tegenkomt hè. Vriendelijk, geïnteresseerd, bezorgd, kun je weer dagen op teren. En al houd ik niet van bier, je begrijpt dat ik wel heel blij word van Benedikter bier. Ha ha ha.

Everdiene 2019-05-17 08:22:28

Hallo Fred, Dus dit wordt er bedoelt met "de kantjes ervanaf lopen" (kon het niet laten !!!). Maar dat is iets wat jij zeker niet doet. Goed te horen dat het goed gaat met je. En af en toe een lekker biertje hoort ook bij een pelgrimstocht. Succes verder. Wees Gegroet,