Geluk en kennis.....

Denemarken, Thorning

Dag 48, Kragelund naar Thorning (23 km.).

Vannacht goed geslapen, maar het inslapen was moeilijk. Naast ons in de zaal lag een man zo te snurken dat ik dat morgen loop ik door een kaal gebied. Alle bomen zijn wel geveld.
Eerst eens de deur dicht gemaakt, en dan ben ik toch ook in slaap gevallen. Dat is nou een van de nadelen in een Herberge. Maar dit is ook de eerste keer, ja wat wil ik als je veel alleen in de Herberge bent.
Om 6.00 uur komt mijn Oostenrijkse vriend Andreas weer met ochtend lied, ditmaal meteen opgestaan.
Eerst de laken- en slaapzak ingepakt, en dan maar weer eens aan het voeten protocol beginnen.
Bijna iedereen kent het wel......eerst de voeten insmeren met de bekende gehwol crème. Even laten intrekken.....wel tijd nuttig invullen en dus mails en app-jes lezen.
De pleisters heb ik ook al op maat geknipt, en dus plakken maar. De beide hakken, ook dit ziet er steeds beter uit en natuurlijk de paar plekken die uit voorzorg worden afgeplakt.
Thorkild komt mij zeggen dat het water gekookt heeft voor de koffie.....koffie, deze was toch op. Maar nee hij heeft bij twee Deense dames wat oploskoffie gescoord, super Thorkild.
En dan lekker met een glas multisap beginnen aan het ontbijt. Zwartbrood met honing, dat vult goed, zeker met dat zwartbrood van hier. Dus hoeven jullie je echt geen zorgen om mij te maken.
Er zijn gewoon geen restaurants in de dorpen waar wij slapen, de route loopt echt door de natuur, af en toe langs een dorp met een winkel en soms een groot dorp of stad met meerdere supermarkten. En daar zijn dan ook restaurant. Maar de prijs is er ook na.
En zo maak ik nog een paar sneetjes met honing. Daarbij nog een kop koffie, en aardbeien yoghurt met nog muesli erin.
Thorkild wil vandaag vroeg vertrekken vanwege de warmte (26 graden) en het onweer vanaf 16.00 uur.
Hij vertrek om 7.30 uur.
Ik moet eerst nog de camelbag, de twee flesjes vullen met water, maar zeer belangrijk de GPS opstarten . De route staat wel zeer goed aangegeven, maar ik wil voor mijzelf de route ook opgenomen hebben.
De laatste spullen in de rugzak, en even de tandenpoetsen en ik kan ook vertrekken. Het is dan tegen acht uur aan.

Eerst moet ik teruglopen naar de wandelroute, en dat is 2 kilometer lopen, maar ik wil niet dezelfde route nemen als die ik gisteren ben gekomen. En dat lukt, qua afstand scheelt het bijna niets. Maar om nou tweemaal hetzelfde te zien in een voor mij onbekend land vind ik zonde.
Ik moet zeggen het loopt vanaf het begin wel lekker, zeker als ik het “open” bos in loop. Maar al snel verandert de omgeving, nog snel even gedag zeg tegen de schapen. En dan begint het echt, ik loop door het bos over een stukje “origineel” Hærvejen pad. Over de stenen lopen is echt lastig, en je voelt het goed. En dan te bedenken dat ze vroeger hier met blote voeten liepen.
Na het eind van dit stuk bos, staat er een verrassing te wachten voor een ieder, ook voor de mensen die van de andere kant komen. Een kast met daarin versnaperingen om je aan te sterken. En de kosten moet je in de spaarpot doen. Helaas was alles op.
Het pad gaat verder ook nu weer door het bos, we slingeren door het bos heen, en af en toe ben ik even de oriëntatie kwijt. Maar het loopt wel fijn, wel staan er vaak grote plassen water op de paden, maar als ik dan even van het pad gaan, merk ik ook dat de ondergrond aan voelt alsof ik op een waterbed loop.
Dus min of meer is er een bos ontstaan in een moerasgebied.
Maar dan veranderd toch het landschap, het wordt opener en de bomen maken plaats voor een wijds landschap, waar de wilde bloemen een kans krijgen. De regen en de zon maken dat het landschap kleurt, en vooral zie je bijen en hommels rondvliegen op zoek naar nectar.
Als ik op een gegeven moment tegen 11.45 uur een bankje tegenkom besluit ik even te gaan lunchen. Ik heb nog twee lekkere broodjes, die over waren van het gitaar concert. Deze laat ik mij nu goed smaken. Even genieten hier...van het bewegende gras, op de kracht van de wind. De vele veldbloemen en de stilte.
Even een moment van uitrusten, en niet wetende want ik straks ga beleven als ik de “hoek” om ga.
Na een half uurtje pauze ga ik verder, de rugzak weer wat lichter en verder naar Thorning.
Maar wat ik dan zie als ik de hoek om ga, is niet beschrijven. Een enorm grote open oppervlakte van weet ik hoeveel hectare. Een groot moerasgebied. Langs het moerasgebied loopt een pad dat ik voor zeker 2 km. volg. Het is genieten van het wijdse uitzicht en als ik dan ook nog een uitkijktoren zie. Neem ik nog een korte pauze. Hier zit ook een Deense meid, afkomstig uit Israël. Maar ze woont hier al vanaf haar 5de.
Zij loopt van Viborg naar Nørre Snede.
Ik laat de rugzak beneden staan, en ik wil even genieten van het uitzicht vanaf de uitkijktoren.
In een woord verbazingwekkend. Ik ben er stil van.
Verder op het pad kom ik steeds langs poelen, natuurlijk een broedplaats voor de muggen, en ja ik ben er ook al door gestoken. Vannacht op drie plaatsen op de enkel.
Dit is echt genieten, en alles even vergeten. Als toetje nog langs een veld met koren, waar vele bloemen staan in de blauw, paars en geel.
Helaas moet ik dit geniet nu verlaten, want ik slaap vannacht in Thorning en dat ligt op de fietsroute.
Dus ik verlaat de wandelroute en over asfalt gaat het drie kilometer naar Thorning. Alles is nu ook weer goed aangeven, ook al is het niet een officieel pad. Maar meer een zijpad.
Ondanks de asfalt gaat het toch redelijk goed, ik ruik waarschijnlijk de stal.
En inderdaad tegen 14.00 uur bereik ik dan Thorning, eerst naar de supermarkt, want daar kom ik als eerste langs. Ik neem een pak multi-sap, een yoghurt banaan-peer, chocomel en natuurlijk een pakje zwartbrood. En dan en ik benieuwd naar de nieuwe Herberge. Hij ziet er tiptop uit, vooral het sanitair.
De bedden, en vooral de rolgordijnen voor de ramen. Een ding weet ik zeker, ik ga vannacht hier lekker slapen. Helaas de WiFi werkt nog niet. Als ik klaar ben om te gaan douchen komt Thorkild binnen gelopen. Even bijkletsen en dan spring onder de douche. Echt een fijne douche, ik kan er wel een uur onderstaan. Het doet mij goed, en als ik klaar ben, en “schone” beter gezegd frisse kleren aan heb voel ik mij weer goed. En dan eerst een glas koude chocomel. Heerlijk aan een wandeling.
Even nog een foto maken van de kerk en de Herberge, en dan het gebruikelijke belronde. Eest Monique en dan mijn tante gebeld. Fijn om weer even mij verhaal te delen.
Als ik aan het bellen ben, begint het toch te regenen en te onweren. En dat is waarom Thorkild onder andere vanochtend vroeg weg wilde. Om dit voor te zijn. Het is dan ook gelukt. Wat de betreft de voorspellingen voor morgen...de Noorse en Nederlandse site melden de gehele dag regen, en de Deense site pas vanaf 15.00 uur. Dus wij kiezen er voor om weer op tijd te vertrekken.
Vandaag nemen we het even makkelijk wat betreft het eten, een pizza uit de plaatselijke pizzeria.
Eens kijken wat de Deense pizzabakkers er van kunnen. Of beter gezegd Deense -Turkse pizzabakkers.
Ik neem een pizza mix, een kwart met ananas, een met salami, een met kebab, en de laatste met ham.
We eten de pizza’s thuis op in de Herberge, ditmaal geen biertje voor mij, maar een multi fruit mix sap.
En als toetje yoghurt banaan-peer. Deze smaakt wel, maar de aardbeien variant is lekkerder.
Onder het genot van een kop koffie schrijf ik de blog verder. Thorkild is een fervent puzzelaar, en dan vooral van de Zweedse kruiswoordpuzzel. Beide denken we dat er vandaag niemand meer komt. En dus besluit Thorkild op een kamer te gaan liggen, en ik op de andere.
Eerst nog even het droogrek met de was binnenzetten, deze is nog niet helemaal droog.
Om vervolgens de afwas te doen.
En dan ga ik in elk geval vroeg naar bed.

Groetjes Pelgrim Fred
Slaap lekker allemaal.

Wat een natuurschoon, Fred! Prachtigđź’›

Monique Weling 2019-06-14 22:37:05

Wat een mooie foto’s !!! Grtn Gwen

Gwen 2019-06-15 07:54:39

Dat waren wel heel veel zwarte schapen in de familie ;-). En vooral een mooie dag.

Everdiene 2019-06-15 08:06:02

Hoi Fred, wat is de natuur in Denemarken toch mooi! Jij geniet er iedere dag van! Fijn dat je nu een maatje hebt voor de avond en de morgen. Succes voor de laatste kilometers Ă©n blijf vooral ook genieten!!!