Slim....

Duitsland, Greven

Dag 12, Münster naar Schmedehausen (24 km.).

Vannacht echt goed geslapen, om 23.00 uur even wakker geweest en maar eens gekeken of Ajax de finale had gehaald, na de vroege voorsprong.....maar nee, alles uithanden gegeven in de 2de helft.
Ik draai me lekker om en slaap als een roos verder tussen alle boeken.
Tegen 6.00 uur probeert Andreas Gabalier weer leven in mij te brengen, na een 2de poging lukt het hem.
Eerst aankleden, en dan mijn voeten procedure weer volgen. De blaar op de linker hak is zo goed als verdwenen. En op de rechtervoet is de blaar onder de eelt wel nog aanwezig. Maar natuurlijk eerst de voeten insmeren en ondertussen, de voetbalberichten eens lezen. Als crème is ingetrokken alle pleisters plakken. Het al bijna een automatisme aan het worden.
Alvast een gedeelte van rugzak ingepakt, en dan naar de kapel boven, voor het Laudes gebed.
Ik ben samen met Pater Gabriel in de kapel, samen bidden mij het Laudes ( morgen) gebed.
Op het einde bidt hij nog voor mij, dat ik gezond en sterk mag zijn op de weg naar Viborg.

Na het gebed gaan we naar de ontbijtzaal, ook hier zijn we met z’n tweeën, onder het genot van een kop koffie, eten wij ons brood en kletsen over allerlei zaken. Veelal over zijn tijd in Zuid-Limburg.
Ik vertel over mijn belevenissen op mijn tocht naar Santiago en Rome. Ik ontvang van Pater Gabriel een mooie stempel in mijn pelgrimspaspoort. Natuurlijk geef ik een gift aan hem voor alles wat hij gedaan heeft. Het was een bijzondere plek om te overnachten.....een absolute aanrader. Nog even de tandenpoetsen en dan gaat het weer verder.

Ik krijg de tip om 200 m. verder te lopen, want daar ligt een Aldi, waar ik alvast boodschappen kan halen voor vanavond. Want in Schmedehausen slaap in het Parochiehuis, en er is geen winkel of iets anders dus vandaar alles zelf meenemen.
Tegen 8.50 uur ben ik dan echt op pad, het eerste gedeelte gaat nog via een buitenwijk, en dan nadat ik de Münster sluis in het Dortmund -Ems kanaal ben gepasseerd, gaat het via mooie buitengebied verder. Soms door het bos en dan weer door de velden. Veel bewoonde wereld zie ik tot nu toe niet. Wel is het lekker relax lopen, zeker als je de buitenlanders ziet die de asperges steken. Je ziet hier overal wel asperges velden, en zowel de witte als groene asperges. Plotseling loop ik als een militair oefenterrein. De GPS geeft gelukkig aan dat ik goed loop.

Tegen 11.00 uur bereik ik het Dortmund - Ems kanaal weer, trouwens het weer doet goed zijn best voor mij. Het is nog steeds droog, al zie ik achter mij allerlei wolken zich samen pakken......
Ook nu weer maakt de route een flinke lus om uiteindelijk weer bij het kanaal te komen en dit doet hij later nog eens. Maar ik denk heel simpel.......ik wil droog aankomen, en op beide lussen is niet veel te zien, behalve koeien en paarden.
Dus wat doet deze slimme pelgrim,......juist ja hij gaat tot Schmedehausen langs het kanaal lopen.
Lekker makkelijk, geen GPS die in de gaten moet worden gehouden, en vooral heb ik tijd om eens na te denken.
En saai is het ook niet, in totaal komen er 12 schepen voorbij, een uit Rotterdam en een uit Veendam.
Onderweg ook nog kleine jonge ganzen gezien. Dus afwisseling genoeg, en zo hoop ik ook voor de regen
droog en warm ergens binnen te zitten. Maar dan krijg ik telefoontje, dat de man met de sleutel niet voor 16.00 uur in Schmedehausen is, hij heeft eerst nog unterricht (les) volgen. Hij vertelt dat ik in de kerk kan wachten, deze is open.
Maar als ik het gehucht Schmedehausen in loop, zie ik een man met rollator op mij afkomen......hij vraagt” Sind. Sie der Pilger aus der Niederlande” . ja dass bin Ich.
Ik krijg de sleutel van het parochiehuis, en hij laat me zien waar de douche en toilet zijn, en waar de stretcher staat waar ik vannacht op slaap. Hij komt straks terug voor de keuken te laten zien, deze is in een aangrenzend pand.

Eerst even bijkomen, en dan eerst Monique bellen dat ik weer goed ben aangekomen. Ze is weer trots op me. En ik ben weer blij haar te horen.
Dan even douchen. Schone frisse kleren aan, en dan maar eens de kerk bezichtigen. Natuurlijk gaat het pelgrimspaspoort, voor een mooie stempel van Schmedehausen. Ook loop ik eens even door het gehucht, 3 straten telt het. Dus was ik er ruim 2 uur zoet mee.......
Hierna nog mijn tante gebeld, de informant voor de gehele familie. En dan even liggen op de stretcher......
dat doet goed.
Tegen 17.30 uur komt de man van de parochie en hij last mij de keuken zien, ik heb vandaag en morgen brood bij me, met smeerkaas en thee om er bij te drinken. Heel simpel en vooral ligt in de rugzak.
De broodmaaltijd smaakt goed, en ik neem een kan thee mee naar “ mijn” kamer. Even nog bellen voor slaapplaatsen, en ik heb er weer twee gevonden, in Bremen bij het Brigitten klooster, en in Vechta bij de jeugdherberg,
Langzaam eens aan de blog begonnen, en als deze klaar is rond acht uur, ga ik lekker rusten op bed en lees en bekijk de route voor morgen naar Lengerich. Voor de goede volgers, ik heb voor vandaag en morgen wat moeten verschuiven qua slaapplaatsen. Vandaar....

Ik hoop vannacht weer net zo goed te kunnen slapen,

Groetjes Pelgrim Fred.
Slaap lekker allemaal.

Goed bezig Fred. Groetjes Steven

Steven 2019-05-09 20:37:32

Hoi Fred, Ik merk dat je in de Pilger-flow komt. Veel plezier en sterkte! Ik ben net terug van het Jacobstraject Koln-Schengen. Zeer goed bevallen.

Henk Kusters. 2019-05-09 21:15:25

Dat ziet er uit als een mooie etappe Fred en geen GPS irritaties. 🖒 Ga zo door! Gr Roy

Roy 2019-05-09 23:36:41

He Fred. Het gaat goed...top man Ik lees je verhalen en geniet van je mooie foto's. Succes en Geniet ze.

Brenda 2019-05-09 23:46:11

En ik maar steeds lezen dat je met Peter Gabriel bent. Het heeft even geduurd voor ik Pater in plaats van Peter las. Ach ja.