Een voordeeltje...

Duitsland, Handewitt

Dag 36, Oeversee naar Handewitt ( 14 km.).

Vandaag kan ik uitslapen, dus dat heb ik dan ook gedaan tot 8.00 uur.
Maar ik was ook gisteren pas laat naar bed gegaan, en wel om 23.15 uur. Ik wilde ja de finale kijken tussen Tottenham en Liverpool. Maar nergens op de 68 kanalen op de tv geen voetbal. Dus toen maar naar journaal gekeken, voor een korte samenvatting. Wel leuk dat Liverpool gewonnen heeft.
Dus toen Helene om 8.00 uur met haar ” Herzbeben” kwam had ik even nu niet, dus een kwartier later probeerde ze het nog een keer, en toen ben ik maar opgestaan.
Eerst even opfrissen en aankleden. De voeten ingesmeerd met de Gehwol crème. Ondertussen dat deze intrekt, nog wat op Facebook, mails en app-jes bekeken.
De pleister voorraad even bekeken, maar dat ga ik wel halen voor de komende tijd in Denemarken.
Ook op een korte dag, moeten de pleisters ook geplakt worden. Maar ik was al blij dat ik gisteren geen problemen had met de schoenen.
Tegen kwart voor negen dan naar beneden gegaan voor het ontbijt.
Ik neem meteen vier broodjes, met kaas en met jam ( abrikozen, aardbeien) . Twee broodjes heb ik zeer snel op gegeten, namelijk ik een papierzak voor onderweg.
De andere twee eet ik gewoon hier in alle rust op. Natuurlijk eerst een kop koffie en en glas jus d’orange .
De broodjes smaken weer goed. Na de broodjes nog een kop koffie en relax nog wat geklets met een Belgisch echtpaar dat al 34 jaar in de buurt van Hamburg woont. Zij spreekt nog vrij goed Vlaams.
Nog even een toetje en dan is het helaas weer betalen en hopelijk een stempel in mijn pelgrimspaspoort.
Op de kamer dan rustig de rugzak inpakken, de tandenpoetsen en de GPS opstarten.
En dan rustig op weg naar Handewitt voor 31 km oeps 13 km..

Het 10.15 uur als ik de eerste stappen zet naar mijn laatste slaapplaats in Duitsland, het dorpje Handewitt is de gelukkige.
Eerst natuurlijk weer op de route komen. En naar ongeveer 500m. is dat een feit. Nog even door het “ centrum” gelopen en dan gaat het eerst links en rechts af naar het grote onbekende.
Namelijk achter de grote bomen en struiken zou een groot meer liggen. Dus ik laat mijn verrassen.
Vanaf een platform, kun je al een eerst blik werpen op het meer, De Sankelmarker See.
Dan gaat het linksaf en kom je op het pad dat rondom de See loopt, en speciaal voor Everdiene hebben ze vannacht hier nog kleur ingeplant. Het is een mooie kleurenpracht, ik vind dat ook super, maar ja Everdiene in Duitsland zijn ze al tevreden met hun groen.
De wandeling langs de See is echt wel een genot, en als dan ook nog het zonnetje schijnt komt dit pad zeker terug in de top10 van mooiste plekjes op de pelgrimstocht tot nu toe.....afwachten wat Denemarken brengt.
Na dit mooie stuk, dat bijna niet te overtreffen is op een dag, volgt dan ook een minder stuk. Vooral veel asfalt met daarbij ook nog verkeer, niet veel maar toch.
Ik loop op een gegeven moment zelf in het midden , van links het spoor Denemarken-Hamburg , en rechts van mij de A7 naar Flensburg en Denemarken. Ik ben een foto aan het maken terwijl midden op de weg sta, en dus een fik veroorzaak van drie auto’s . De eerste chauffeur vraagt dan ook lachend is de foto gelukt.
Als ik verderop naast het spoor loop zie ik in de verte mijn vriendjes, en zijn hebben mij ook al geschoten.
Huppelend komen ze naar de afrastering gelopen, het zijn de koeien, en met Buh Buh, kan ik goed met hen kletsen. Zelf vind ik het fijn dat er even later een Deense trein voorbij komt die richting Hamburg gaat. Op dit spoor kom ik later als ik naar huis ook. Dan kan ik nog eens zwaaien op de vriendjes.
Een paar honderd meter verder is er een kleine centrum waar pauwen worden opvangen. Zelf heb ik hiervan nog nooit gehoord. Daarna komt het saaiste stuk, langs een groeve lopen en op het einde naar rechts en dan weer naar rechts en dan min of meer terug lopen. Ik heb halverwege een ruime pauze mij gegund. Lekker een broodje en een appel gegeten, en voldoende water gedronken. Het is behoorlijk warm rond de 23 graden.
Het laatste stuk is weer mooi door het Handewitter bos. Alleen zijn dit drie lange rechte stukken. Ook hier heb ik geen pelgrim te voet of op fiets gezien. Alleen maar mensen die de hond uitlaten.
Als ik bijna in Handewitt besluit ik eerst langs de kerk te gaan, volgens de bordjes vooraan zou de kerk open zijn ook op Zondag. Maar helaas ook deze is dicht. Wat ik ook heel bijzonder vond dat de defibrillator vooraan op het kerkhof hangt.

Nu nog naar mijn onderkomen lopen, dat is vandaag bij een ouder stel die een oude boerderij hebben. Zij hebben nog wat kamers vrij en verhuren deze. Het is middelmatige kamer. Maar nog altijd vele malen goedkoper dan het hotel op de hoek. Hier ga ik straks wel avondeten.
Ik word hartelijk ontvangen, en krijg een klein flesje water voor de dorst cadeau.
Eerst de rugzak afzetten , schoenen uit, en de pleisters verwijderen. Geen “schade” te zien.
Dan eerst lekker douchen, ondertussen ligt het shirt, ondergoed, en sokken te weken in een bak.
Na het douchen schone kleren aangedaan, de was gewassen en buiten aan de lijn opgehangen.
Het is ideaal weer er voor, windje en zon.
Ondertussen doe ik een bel rondje naar Monique, en tante Minie.
Ook via internet de ontknoping van de Giro globaal gevolgd. Voor de rest even mijn eerst onderkomen in Denemarken gebeld over hoe en wat ik kan verwachten. In elk geval reserveren is niet nodig, er is nog geen drukte....en qua eten, vaak wordt er samen of door de uitbater iets gekookt, simpel maar goed.
Dus ik laat mij verrassen gewoon.
Ook de route naar Kiplev bekeken op de kaart. Nadat ik een kop thee heb gemaakt, begin ik eerst met het uitzoeken van de foto’s en aansluitend weer proberen een eerlijk en duidelijk verhaaltje te schrijven. Terwijl ik dat absoluut niet ben, een schrijver.
Tegen kwart voor zeven maar eens gaan eten, het wordt vandaag een Franciscaner donker Weizen ( in Denemarken waarschijnlijk geen bier, duur) daarbij een zalmfilet met kaas en basilicum kruiden. Daarbij aardappel rösti en een salade van de saladebar. Als verrassing krijgt elke gast op Zondag de soep van de dag er gratis bij,,,,vandaag bloemkolen soep. Het smaakt allemaal erg lekker. Als toetje vandaag , de laatste vanavond in Duitsland op deze pelgrimstocht, gun ik mij een lekker kop koffie.

Op mijn kamer ga ik dan verder met de blog schrijven, en ook nog eens bekeken hoe ik morgenochtend zo voordelig mogelijk ( in meters gerekend) weer op de route kom.
Het zijn morgen tot aan de grens 13 km en dan nog 15 km naar Kiplev, waar ik slaap in “ Die Herberge Lindely” .
Ik ga vandaag op tijd naar bed, want morgen op tijd weer op.

Groetjes Pelgrim Fred
Slaap lekker allemaal.

Lieve Fred, Mooi om te lezen dat je inderdaad de tijd hebt genomen om lichaam en geest te laten rusten nu het kon. Vanaf morgen is het in hollanda regen dus ik ga hard duimen dat jou dit bespaart gaat blijven. Jij kunt dit! Slaap lekker, Liefs van ons

Ellen en fred 2019-06-02 21:17:16

Lieve Fred, Volgens mij heb ik slaap gebrek....verkeerde naam getypt!!!

Ellen en yvo 2019-06-02 21:18:43

Leuk Fred dat al die meisjes langs de route je begroeten, heb je verdiend en daarnaast zij zien niet zo vak een grote kerel gepakt en gezakt. Morgen de laatste km’s in Germany. Geniet ervan en succes

D’r Generaal 2019-06-02 22:25:58

Ha die Fred, Bijna in Denemarken. Wat een prestatie weer. Ik ben benieuwd of je daar ook makkelijk slaapplaatsen kunt vinden. En inderdaad, het biertje zal een stuk duurder zijn. Als het dan maar goed smaakt. Succes weer met de laatste Duitse km’s en de eerste Deense km’s. Groetjes, Rimca

Rimca 2019-06-02 23:11:12

Hey Fred, succes met je laatste kilometers in Duitsland! Op naar het onbekende. Lijkt me super spannend maar ook leuk ! Het schrijven gaat je trouwens goed af als "niet schrijver" , lees je verhalen elke dag en wandel als het ware met je mee. Mooie foto's ook telkens weer. Groetjes, Rosita

Rosita 2019-06-03 08:05:39

Aaaah, gelukkig, er zijn BLOEMEN!!!! En niet weinig ook. Maar ik begrijp dat je er naar moet zoeken. Jammer hoor. Vandaag in ieder geval in alle geuren en kleuren. Franziskaner Bier. Ik hou niet van bier, maar dit MOET wel erg lekker zijn. :-)