Even stress...

Duitsland, Munster

Dag 11, Rinkerode naar Münster (19km.).

Vannacht maar een keer wakker geweest. Toen even op de telefoon gekeken hoe laat het was (1.30uur) en meteen gekeken wat het voetballen is geworden. Ik vind het wel fijn dat Liverpool had gewonnen. Lekker omdraaien en verder slapen. Ik werd precies voordat Andreas Gabelier begint met zijn song “ Vergiss die Heimat nie...”. wakker. Een song die mij steeds wel aan het denken zet, en ook soms nog wel kippenvel van krijg. Ik hou hier wel van. Zeker op een tocht als deze. Dus vandaag luister ik twee maal naar de song.
Maar dan moet ik ook opstaan, aankleden en even de tv aanzetten voor het voetballen van gisteren. Bij het journaal laten ze de goals zien, gevolgd door het weerbericht. 30-40% kans op regen vanaf 12.00 uur. We zien wel.
Nu eerst naar eens de voeten verzorgen. Het bekende inmiddels wel, maar o zo belangrijk voor mij. Voeten insmeren met Geh-Wol en ondertussen tijd alvast de route bekeken.
Als de voeten droog zijn , de pleisters plakken op de twee blaren en om de beide kleine teentjes, maar ook om de dikke teen aan de rechterzijde, want de teen ernaast duwt tegen grote aan, en kan soms irritatie opwekken.
Alvast de rugzak in gepakt en dan tegen 7.45 uur gaan ontbijten.
Er is al een tafel voor mij gereserveerd, ik krijg drie broodjes in een mandje gebracht een bord met alle zoetewaar en een met vlees en kaas erop.
Het smaakt lekker, een broodje kaas en salami en met aardbeien jam en nog een met himbeeren jam. En een appel voor onderweg.
Na even betalen en het leven van een pelgrim op een tocht te hebben uitgelegd ga ik nog even de tandenpoetsen en de laatste dingen in de rugzak doen. Een kamer check... alles oké ..... dan naar beneden en vertrekken opweg naar Münster. De eerste 5 km lopen parallel aan het spoor. Ik moet zeggen het was niet saai, er reden genoeg treinen voorbij.
Even na 9.00 uur nog een onderkomen voor een slaapplaats in Leeden, helaas vol. Meteen gevraagd of er nog iets was in dorp, ook negatief. Dan maar kijken in een eerder dorp Lengerich, via Touristenauskünft een paar nummers gekregen. Bij de eerst meteen raak, en dus gereserveerd, en dat in het bis langs het spoor. Wel 20 minuten verloren maar wel een slaapplaats. Dat is ook wat waard .
Na dit stress moment in het bos, wil ik nu alles vergeten en vooral genieten, ik heb besloten om vandaag niet meer te bellen voor een slaapplaats.
Het loopt erg lekker, en ik kan ook wel genieten van de omgeving, het mooie vooral is dat naast het asfalt een spoor zachte ondergrond licht. Daar maak ik lekker gebruik van.
Zo loop ik nog langs de mooie Hiltruper See , ook weer op een zachte ondergrond. Bijna voelt als een massage voor mijn voeten.
Hierna volgt natuurlijk een stukje asfalt richting het enige dorp om de route vandaag, Hiltrup.
Maar om daar te komen zal ik eerst een stukje moeten zwemmen door het Dortmund-Ems kanaal.
Gelukkig hebben ze voor mij en alle andere zwemmen die graag zonder poespas naar Hiltrup willen een brug gebouwd. Ik zie even verder als ik Hiltrup inloop een bakker liggen, even binnen wippen voor een welverdiende kop koffie en een........Apfeltasche...goed geraden allemaal.
Na een korte stop ga ik verder, het zijn nog zo’n 8 km. tot Münster, en als het een beetje kan wil vandaag droog aankomen. Via eerst een doorgaande weg, dan een aantal wegen door de wijk en over een drietal spoorviaducten en een spoorwegovergang kom ik kort bij het centrum.
Het eerst grote bouwwerk is de oude watertoren, vervolgens een gesloten kerk en even later bereik ik echt de allstadt van Münster.
Als ik langs een klein restaurant loop zie ik een mooie aanbieding, voor 10,50 een pastagerecht (spaghetti of penne) met daarbij een drankje en een kop koffie....doen dus. Want avond slaap bij de broeders van de Arnsteiner Patres. Waar ze avond alleen een brood maaltijd nuttigen. Dus komt het goed uit om u al warm te eten. Het smaakt erg lekker.
Het centrum is echt heel mooi en gezellig, veel mooie oude gebouwen met daarbij een mix van moderne architectuur. Bij het op lopen van Rothenburg, de winkelstraat, gaat het hart wel kloppen, wat een mooi gezicht.
Zo zie je al eerste het Rathaus waar in 1648 de Vrede van Münster werd getekend. Hierdoor kwam er een einde aan de 80 jarige oorlog tussen Spanje en de Republiek der Verenigde Provinciën.
Natuurlijk ook een bezoek gebracht aan de Dom van Münster, maar om daar te komen moest ik langs vele marktkramen lopen. De Dom is erg mooi, vooral het altaar, het orgel en de glas in lood ramen.
Ook heb ik hier een stempel gekregen in mijn Pelgrimspaspoort.
Na de mooie Dom breng ik nog een bezoek aan de St. Lamberti Kerk. Ook een hele mooie kerk, hier heb ik aantal kaarsjes aangestoken voor dierbare mensen, die niet meer bij ons zijn, en voor die die het op dit moment moeilijk met het gemis van.....
Langzaam wordt het tijd om naar mijn slaapplaats te gaan bij de Arnsteiner Patres, ik word welkom geheten door Broeder Gabriel.
Hij is een broeder van 82 jaar, maar nog wel bij de tijd, en hij is bekend in het zuid-Limburg, waar hij in Simpelveld heeft gezet in een klooster.
Ik heb een kamer in de “kelder” , er staan ten midden van wel meer dan duizend boeken, bijna allemaal van Pater Gabriel, een 3 tal bedden voor pelgrims. De douche /toilet zijn in een kamer ernaast. De paters gaan nog redelijk met de tijd mee, en hebben ook WiFi.
Natuurlijk eerst mijn belrondje gedaan, natuurlijk mijn tante Paulien gebeld ivm haar verjaardag. Van harte gefeliciteerd.
Even op bed liggen, en bijkomen van alles. Om 18.30 uur is er een eucharistie viering in een omgebouwde kamer tot kapel.
Pater Gabriel gaat voor in de dienst en ik ben de enige andere aanwezige, en is een mooie dienst, hij wenst mij alle goeds toe op mijn tocht en ontvang van hem de reiszegening. Ik heb mooie aangeven voor wie er ook gebeden wordt in deze dienst, voor mijn ouders, mijn zwager en alle overleden mensen van de familie Vliegen-Scheren.

Na de dienst staat er een broodmaaltijd klaar, waar ik ook kennis maak met Pater Georg, hij is nog relatief jong 73 jaar.
Wij raken in gesprek over het waarom ik voor de 3de maal een Pelgrimstocht maak.
Beide vinden het heel bijzonder, even samen alles opgeruimd en de afwas gedaan. Samen met Pater Gabriel nog een glas alcoholvrij Krombacher pils gedronken.
Hierna elkaar een goede nachtrust gewenst.
Ik heb op mijn kamer nog de blog geschreven en de mooie dag nogmaals beleeft.

Groetjes Pelgrim Fred
Slaap lekker allemaal.

Hé Fred je bent al een flink stuk gevorderd zeg. Gelukkig gaat lopen goed, dankzij de oa goede pleisterverzorging. Tenminste dat lijkt me. Münster vind ik zelf ook echt een leuke stad. Lang geleden zijn we daar eens op vakantie geweest. Nou Fred ik zou zeggen succes ermee loop ze en geniet volop van je "vrijheid" groet van Ine'

Ine' 2019-05-08 21:37:32

Mooi Fred, om bij de broeders te logeren....zo tussen de boeken, heerlijk! En dan een dienst waarin speciaal gebeden wordt voor je dierbaren, heel bijzonder. Slaap lekker en morgen gezond weer op voor de volgende etappe. groetjes, Mirjam

Mirjam 2019-05-08 21:55:50

Wat zou de hobby van de paters zijn? Of is dat voor het verwarmen van het klooster.😂

Monique 2019-05-08 22:44:13

Hou vol Fred. Het gaat je goed af heb ik het idee. Neem vooral de tijd om daar waar mogelijk ook van de omgeving te genieten.

Wim Sanders 2019-05-09 07:01:07

Geweldig mooie kerken in Münster , Fred. Maar vooral die slaapplaats bij de paters tussen de boeken. Blijf genieten.

Paul Theunissen 2019-05-09 09:49:17

Hi Fred, met veel interesse lees ik je verslag elke dag. Het doet me verlangen naar mijn eigen etappe van dit jaar: start over 4 dagen! Wat me verbaast is je gedoe met je Garmin. Zelf gebruik ik mijn Android mobiel en dat werkt prima - een apparaat minder mee te sjouwen .... In ieder geval: sterkte met je voeten en een mooie tocht met veel ontmoetingen! groet, Richard Coppoolse

richards.pelgrimsblog 2019-05-09 10:29:58

Ik hoor het al, je vindt het eten van lekkere dingen ook heel belangrijk. En gelijk heb je. Als je veel loopt, kun je ook veel eten.

Everdiene 2019-05-09 12:47:48

geweldig...hoe verzinnen ze t ...slapen tussen de boeken...hoef je geen schaapjes te tellen als je niet kunt slapen hihi. Fijn om te horen dat t allemaal goed verloopt.. we genieten hier van je verhalen

Petra 2019-05-09 13:27:20

Prachtige verhalen.Het begint te jeuken om mee te lopen.