Voorlopig eindpunt ..

Denemarken, Viborg

Dag 50, Hald-Ege naar Viborg (12 km.).

Vannacht redelijk goed geslapen, een keer wakker geworden vanwege een droge mond, maar dan helpt een flesje water naast het stapelbed goed.
Even voor zes word ik wakker, en om zes komt natuurlijk Andreas weer voorbij met zijn song. Ik heb het lied nier afgeluisterd anders werd een andere wandelaar wakker. En dat is absoluut niet de bedoeling. We hadden afgesproken om half acht ontbijt en dan om 9.00 uur vertrek voor de laatste kilometers naar Viborg.
Dus heb ik nog even liggen te doezelen op bed, maar na een half uur toch opgestaan.
Ditmaal begonnen met het voeten protocol, voor de laatste maal op deze tocht.
Eerst de voeten insmeren en dan de gehwol crème laten intrekken. Ondertussentijd de pleisters op maat geknipt en de mail en app-jes gecheckt. De crème is ingetrokken en dus plakken maar... beide hakken nog een keer en enkele voorzorg pleisters plakken. Inmiddels is Thorkild ook wakker, hij zet voor drie mensen koffie. Er is nog een gast uit Denemarken erbij gekomen, hij wil te voet naar Padborg (grens) lopen. Hij is 31 jaar, en zijn naam Marc. Als de koffie klaar roept Thorkild.
Natuurlijk mijn ontbijt bestaat ook ditmaal uit zwartbrood met honing en een lekkere kop koffie.
Het smaakt mijn goed, en ik weet zeker die honing neem ik mee naar Nederland. Natuurlijk en dat weet Thorkild lus ook nog een tweede kop koffie.
Nacht ontbijt eerst de tandenpoetsen, en de twee waterflesjes vullen, en de GPS opstarten. De camelbag hoeft vandaag niet. Als dit gedaan de rest in de rugzak doen. Tegen half negen ben ik zover klaar. Nog even afscheid nemen van Marc en hem veel succes gewenst. Hij heeft totaal geen ervaring met wandelen.

Om 9.00 uur verlaten Thorkild en ik de Herberge, nog even een foto van ons gemaakt en dan op weg
naar Viborg....
Het gaat eigenlijk eerst om een boog om Hald-Ege. De eerste kilometer gaat nog langs korenvelden, maar dan slaan we het bos in. Oh ja, vandaag hebben we besloten om samen te lopen en Thorkild bepaald het tempo. We hebben tijd genoeg.
Het lopen door het bos is weer geweldig. Zeker het bos met de eikenbomen is mooi, omdat een eik een zeer grillige manier van groeien heeft. Zeker ten opzichte van de naaldboom, die een kaarsrechte stam hebben. Ik geniet weer van deze wandeling. Deze dag heeft ook nog een extra lading, de laatste wandeldag cq eindpunt. Terwijl het eigenlijk helemaal geen eindpunt is van een tocht. Oké volgens de geleerde is hier wel de Oschenweg of wel Hærvejen wel begonnen. Later zijn er wel een paar sporen gevonden in het noorden, maar echt zeker zijn deze niet. Men denkt eerder dat het uit toeristisch oogpunt beter was om geheel Denemarken te laten mee profiteren van dit pad.
Maar daar hebben wij geen boodschap. Viborg is mijn einddoel, en hopelijk volgend jaar mijn startpunt richting Trondheim ( Noorwegen).
En wat mij betreft is “ de weg “ het doel. Want onderweg ontmoet je de mensen en kom je in aanraking met andere culturen en natuur.
Maar goed wij lopen lekker verder, en als we een bankje zien, stoppen we even om wat te drinken. Een man die ons passeert is onder de indruk van mijn tocht.
Na een klein kwartier lopen we genietend verder, het bospad wordt wat breder en verandert in een kiezelpad. Je merkt dat we de “grote” stad naderen.
En dan wordt het kiezelpad een asfaltpad. De eerste huizen duiken voor ons op, inderdaad het “eindpunt” is in zicht. Via een groot winkelpark gaat het verder richting station.
Maar zoals gebruikelijk in een grote stad is ook hier de weg plotseling weg, en wordt en is verbouwd rondom het station. Trouwens het treinstation is echt geen groot iets, enkel twee sporen.
Nog even volgen we de blauwe bordjes met het witte poppetje. Het brengt ons naar de winkelpromenade van Viborg, aldaar nemen plaats op een leuk en gezellig terras.
Hier maken wij onze laatste foto samen, en proosten op een mooie tocht, zeker de laatste 5 dagen.
Thorkild is een rustige man, die houdt van natuur en veel weet van het gebied, en hij heeft veel dingen voor mij vertaalt onderweg. En voor een luisterend en gezellig persoon.
En als ik voor mijzelf kijk, het was een bijzondere tocht, elke dag lekker alleen gelopen, en ook in de avonden, maar toch ik heb genoten en ook weer bijzondere mensen leren kennen. Maar ook de verschillen binnen een land. En de geweldige natuur op deze tocht.
Na een pilsje besluiten we, om ook hier te lunchen. Het wordt een lekkere visschotel, voor mij dan wel in filet vorm. Het smaakt super, en ja beter als in de Herberge.
Als toetje nog een kop koffie , en dan moet ik ook afscheid nemen van Thorkild. Hij neemt de trein naar Aarhus.
Nog even op het terras blijven zitten, en even alles laten bezinken. Even een paar keer diep moet ademhalen. Het raakt me plotseling.....en ik bestel nog een kop koffie.
Als het weer gaat, ga ik op zoek naar de Herberge van Viborg, deze moet in de straat van de Dom liggen. En ja hoor al snel heb ik deze gevonden. Op het moment dat ik binnenloop is er alleen een Italiaan.
Ik heb meteen mijn bedenkingen over de Herberge, Het sanitair is niet schoon, eigenlijk alles valt mij tegen. En dat er geen afsluitbare kluisjes zijn. Om je kostbare spullen in te bewaren. Want ik heb geen zin om mijn rugzak morgen mee te nemen. Snel op internet gekeken en meteen een B&B gevonden voor 85 euro in een tweepersoonskamer, met ontbijt en WiFi. Ik besluit er meteen naar toe te gaan, het is amper 500 m.. van n de Herberge af, en ja hoor zoals de reviews al aangeven het zijn mooie kamers. Ik neem meteen een kamer. Dan kan ik met een gerust hart alles op de kamer laten liggen en dan de stad gaan bekijken. En ik heb vooral rust en kan doen en laten wat ik wil.
Even Monique bellen, tante Minie had ik al snel gebeld vanaf het terras. En dan lekker douchen.
En dan even lekker liggen op het bed, en even alles eens de revue laten passeren.
Tegen zeven uur nog naar de supermarkt gegaan, om wat eten / drinken te halen. Voor vanavond wordt het een maaltijdsalade met zwartbrood en honing. Als toetje aardbeien yoghurt .
Maar eerst Resie gebeld, ik vond het leuk om haar weer te horen, lekker geklets samen, soms viel de verbinding weg. Hierna lekker eten, en het smaakt goed. Eerst de afwas doen, en onder het genoot van een kop koffie de blog verder schrijven.
Maar langzaam wordt het buiten donker, maar voor mijn oogjes, dus.......

Groetjes Pelgrim Fred
Slaap lekker allemaal.

Proficiat Fred, je hebt weer een doel behaald! Niet alleen het voorlopig eindpunt Viborg, maar zeker ook de weg er naar toe. 🔝 Fijn dat je er van genoten hebt. Nog een mooie dag gewenst in Viborg en tot in Sittard maar weer. 👋

Roy 2019-06-16 23:12:20

Fred, gefeliciteerd met deze mijlpaal! Goed dat je even wat rust nam op het terras, om na te genieten van deze bijzondere reis. Dat zul je nog wel vaker doen, hè! Fijne dag nog morgen en een goede, veilige terugreis😀

Marion 2019-06-16 23:45:48

Ha die Fred, Gefeliciteerd met het behalen van je voorlopige einddoel. Je hebt weer goed gelopen. De laatste dagen in leuk gezelschap, dat is ook wat waard. Geniet van de stad Viborg. En tot gauw in Geleen. Groetjes, Rimca

Rimca 2019-06-17 00:20:57

Proficiat met het behalen van je doel. Topprestatie hoor. Geniet nog maar lekker van Viborg en dan een goede terugreis. Grtn Gwen

Gwen 2019-06-17 06:40:45

He Fred, gefeliciteerd je hebt je doel weer bereikt. Geniet nog maar effe van Viborg en een goeie reis terug gewenst

Gerrie 2019-06-17 07:03:34

Mooi weer, mooie natuur en goed gezelschap......een mooie manier om de laatste dag van je tocht (tot zo ver) af te sluiten. Geniet nog even daar en goede reis terug!

Mirjam 2019-06-17 07:04:56

Gefeliciteerd Fred , je eindbestemming heb je bereikt! 👍 Wat mooi om dat laatste stukje samen met je kameraad te lopen en samen af te sluiten in Viborg. Geniet nog even van Viborg en daarna een goede terugreis naar huis. Het was erg leuk om je te kunnen volgen via de blog ! Groetjes, Rosita 🤗

Rosita 2019-06-17 07:14:32

Super gedaan Fred ik heb iedere dag met plezier je reisverslagen gelezen geniet nog ff lekker in Viborg en tot ziens in Sittard👍👍👍

Paola 2019-06-17 07:27:46

Zo, die kilometers heb je weer in de benen. Geweldige prestatie👍 Zo te zien ben je wat kilo’s verloren onderweg En niet alleen uit de rugzak🤣🤣🤣 Goeie thuisreis, Fredel

Monique Weling 2019-06-17 08:04:48

Ha ha ha, Thorkild is geen grote, stoere Viking, zoals ik me bij zijn naam had voorgesteld. Jouw beschrijving van hem is waarschijnlijk ook veel aangenamer om mee samen te lopen. Ach, en die emoties komen altijd op aan het eind. En dat is ook een van de mooie dingen van pelgrimeren als je het mij vraagt. Je hebt iets gedaan waar je enorm gelukkig van wordt, de natuur was mooi, je hebt genoten van het alleen lopen, je hebt mensen gemist, je hebt lekker (en minder lekker) gegeten en geslapen, je hebt lieve mensen ontmoet, en je bent heelhuids aangekomen; dan word je overmand door emoties. Zonnebril opzetten, kop koffie drinken, en nagenieten. En vooral je reis afsluiten met een (voor pelgrims misschien) luxe B&B. Je moet jezelf blijven kietelen om het leven leuk een aangenaam te houden. Goede reis terug Fred!

Everdiene 2019-06-17 08:32:39

Met kilo’s Gehwol ging pelgrim Fred met zijn vriend Deuter zes weken geleden op pad van Sittard naar Viborg in Denemarken. Fred, we hebben genoten van je verslagen met fraaie foto’s. Je mag nu verdiend een tijdje uitrusten! Volgend jaar hoop je wellicht op 2 juli, de feestdag van Sint Olav, aan te komen in de Nidaroskathedraal in Trondheim, het Jeruzalem van het Noorden?

Ben Teunissen 2019-06-17 08:55:31

Hoi Fred, Gefeliciteerd weer iets moois om bij te schrijven en natuurlijk bedankt voor de mooie verslagen heb ze iedere dag met plezier naar uit gekeken en gelezen. Het schuttersseizoen is nu ook volop bezig hoop je dan ook snel weer ergens tegen te komen. Groetjes Thei

Thei oet Wessem 2019-06-17 09:22:56

Proficiat met het behalen van je voorlopige doel. Nu moeten je voetjes even afkicken, maar dat hebben ze verdient. Wij gaan morgen ook een mini-tocht lopen (avondvierdaagse 4x8km). Een hele prestatie, Kiki en Sem liggen het liefst in het water. Geniet nog even van Viborg en je welverdiende rust (biertje). Groetjes

Monique, Kiki en Sem 2019-06-17 09:54:49

Proficiat Fred Mooie tocht, het alleen lopen heeft ook zijn charmes en vele voordelen , zoals het eigen tempo bepalen, rusten wanneer, hoevaak en hoelang. Uit je verhalen heb ik kunnen opmaken dat je weer volop PUUR genoten hebt, ondanks enkele zware momenten. Volgende jaar weer een succesvol vervolg Kom goed thuis en we zien ons

Jan stevens 2019-06-17 13:50:49

Gefeliciteerd Fred! Tot snel weer op het lab! Gr

Monica 2019-06-17 14:46:16

Nu eerst in de gelegenheid (mede vanwege oma/opa-dag) om je blog te lezen. Dank voor je app gistermiddag dat je het eindpunt goed heb mogen bereiken. Markeer maar met een vlaggetje het vertrekpunt voor de volgende pelgrimage. Hoop je spoedig weer in onze kontreien te zien. Mijn kleindochter is ook trots op je.

D’r Generaal 2019-06-17 19:06:23

Gefeliciteerd Fred. Je hebt het gehaald. Ik ga de verhalen nu wel missen. Mooi kunnen meeleven. Nu prettige vakantie?

Hugo 2019-06-17 22:17:26

Gefeliciteerd met deze prestatie!

Brechtje 2019-06-17 22:18:29

Fred...... Van Harte gefeliciteerd met het behalen van je einddoel Viborg. Wat een mooie tocht heb je gemaakt. Je reisverslagen waren weer super !! en de foto's ook !!. Geniet van je prestatie, en van alle redenen waarom je deze tocht wou lopen en volbracht hebt. Wees Gegroet,

Patrick ten Have 2019-06-18 13:57:22

Hey Fred, Van harte gefeliciteerd met het behalen van dit einddoel. Ik ga je verhalen en je foto’s missen. Ik heb er ondertussen ook wat van opgestoken en Herken nu ook de pelgrimsbordjes die ik op je foto’s zag. Nooit geweten dat er zoveel pelgrimstochten zijn. Maar ondertussen..... topprestatie geleverd, veel gezien veel meegemaakt en veel ervaringen rijker. Volgens jaar de volgende etappe. We zien mekaar weer ergens, dan sta je weer achter de lens. Met gildegroet, Willy Vriens.