Zegen van boven....

Denemarken, Stursbol

Dag 40 Hammelev naar Stursbøl ( 23km +2km.)

Vannacht redelijk geslapen, waarschijnlijk doordat het al weer vroeg licht was, zo tegen 4.15 uur was het al licht.
Dus hopelijk is dat komende nacht wat beter, beschermd tegen licht inval.
Om 6.15 uur maakte Andreas mij wakker met zijn lied, en toen ook maar meteen opgestaan. Eerst de oven aangezet voor de afbakbroodjes in klaar te maken.
Maar dan eerst opfrissen en aankleden, en natuurlijk de voeten insmeren. Ondertussen tijd de mails gelezen, en alvast wat bij elkaar gelegd en gecontroleerd of alles erin zit.
Als mijn collega ook zover is, leg ik de broodjes in de oven en kunnen we over een kleine 5-8 minuten ontbijten.
Maar eerst de pleisters plakken op de bekende cq beruchte plekken, en meteen de sokken aangedaan.
Het ontbijt staat klaar, en blij dat ik vandaag eens een kop koffie kan maken voor mezelf. Met zo’n zakje uit een hotel in Duitsland.
Op de broodjes nu geen kaas-salami, maar smeerkaas en de andere twee met himbeeren jam erop.
Het smaakt goed in elk geval, daarbij de lekkere kop koffie en een pakje sinaasappel sap.
Je wordt op zo’n tocht wel snel tevreden met het gene wat je hebt.
Na het de tandenpoetsen en de rugzak inpakken. Natuurlijk de camelbag vullen en de GPS opstarten via de powerbank methode.
Dan even 160 kronen afrekenen voor alles. En dan langzaam op pad gaan. Even afscheid nemen van elkaar, en mekaar nog een fijne tocht wensen. Een ding weet ik zeker Jürgen is langer onderweg dan ik ben . Hij loopt de E1 weg tot waarschijnlijk de Italiaanse grens.

Het eerste stuk van route loopt door bos met aan de rand een moeras gebied. Het Sandkule Slovenië genoemd. Hier merk ik ook dat ik in een iets heuvelachtiger landschap kom.
Het loopt lekker, hopelijk blijft dat zo. Maar eerst eens naar Vojens komen, want daar moet ik gaan winkelen voor vanavond en morgenvroeg. Het wordt bij de Lidl 8 broodjes, een voorverpakt gesneden ham , twee appels en een cola voor avond (54Dkr.). En dat moet ik dan 16 km weer met mij meeslepen.
Dan even kijken hoe ik weer op de route kom, en dan weer in het ritme geraak, want je merkt het meteen aan het gewicht. Alles extra voel je nu.
Nu gaat het een stuk door de velden, over een kiezelpad, en soms tussen de gewassen door. Ik tref er nog twee Deense pelgrims zijn gaan slapen waar ik heb geslapen. Zij lopen tot aan de grens.
Ondertussen begint het wat te rommelen in de lucht, en wordt het steeds donkerder. Als in het dorp Jegerup kom, waar je kunt koffie drinken in de kerk, is deze helaas dicht, nu maar er tegenover op een stoel zitten en een van de gekochte broodjes op eten voor de lunch. Maar plotseling begint het toch te regenen, gelukkig komt er iemand langs met een sleutel van het ontmoetingshuis. Ik kan er droog zitten en krijg een kop koffie aangeboden.
Na een half uur is het droog en ik besluit verder te gaan. Maar naar een kwartier begint weer te regenen, regenpak aantrekken, en regenhoes over de rugzak en verder, dit is de enige optie. Gelukkig rommelt het niet meer hier boven. Maar na een drie kwartier is het droog. Ik besluit dan ook maar om toch door het bos te lopen, 5,5 km i.p.v. 4 over de weg. Het is een mooie route, maar het hoefde ook weer niet zolang te zijn.
De Herberge Ellegaard is in zicht, de slaapzaal is oké. Maar geen toiletten op de zaal, daarvoor moet je via de buiten trap naar beneden, waar de toiletten, douchen en keuken zijn. Gelegen onder een groot afdak, fijn voor als het warm is maar nu niet.
Eerst douchen en alles ophangen, inmiddels zijn nog twee fietsers aangekomen, Deense. Op weg naar de grens met Duitsland. Na het douchen, de foto’s uit gezocht voor de blog en met de mannen wat gekletst.
Tegen 18.30 uur maar eens gaan eten , drie broodjes met ham en een kop thee erbij. Het smaakt goed. Oh ja ik mag het overgebleven pasta van de twee opeten. Fijn toch.
De afwas samen gedaan, en eerst tante Minie bellen. Weer fijn mee geklets. Dat doet mij elke avond weer goed. Monique bel ik later als ze thuis is.
Alvast begonnen met de blog schrijven en als deze klaar is nog even mijn voeten verzorgen, weer een blaartje opgelopen aan de linker hak. Dus straks goed verzorgen.
Ik merk dat ik moe ben, dus vandaag een korter verhaal als gewoonlijk. Sorry hiervoor....
Morgen weer 23 km naar Rodding bij Herberge Kongeå.

Groetjes Pelgrim Fred
Slaap lekker allemaal.

Zie ineens dat je al 40 dagen onderweg bent; wat gaat dat snel. Regen is nog wel oké, maar onweer is echt niet fijn. Hopelijk blijft je dat verder bespaard. Je zit nog in de goede flow gelukkig.