Immer grade aus

Duitsland, Vechta

Dag 16, Damme naar Vechta (30km.).

Vannacht goed geslapen, een keer wakker geworden maar dat was dan ook tien minuten voor Andreas Gabalier mij zou wakker maken.
Eerst aankleden, en dan eerst eens de rugzak inpakken. Het moet nu weer op een andere manier omdat ik een paar schoenen in de rugzak moet krijgen.
Deze komen in het onderste vak, maar het lukt vrij snel.
Dan natuurlijk goed mijn voeten verzorgen, zeker omdat het vandaag weer een lange dag wordt.
De voeten natuurlijk eerst weer insmeren met de geh-wol crème en dan laten intrekken, ondertussen al wat berichten gelezen op Facebook.
Als alles is in getrokken de bekende pleisters plakken. Vandaag probeer ik nog een keer geen pleister te plakken op het wondje onder de rechtervoet. De crème elke avond en morgen doet het goed. Het ziet er ook rustig uit.
Ook nog eens naar de etappe van vandaag gekeken, het word in het begin goed opletten in het bos, omdat deze route niet op de GPS staat, maar wel te zien is op kaart van het toestel. Dus dat moet wel lukken en dan goed letten op een kruising waar het richting Vechta gaat.
Ik ben dus gewaarschuwd, al zeg ik dit tegen mij zelf.
Om 7.30 uur is het ontbijt, het ziet weer goed verzorgd uit. Net zo als gisteren zitten nu ook de mensen van drie daags seminar over Chinese vechtsport in combinatie met gezond leven en wie ben ik eigenlijk. Persoonlijk vind ik het maar een aparte groep. Maar ja wie ben ik ?.
Het ontbijt smaakt goed, en een dame uit de keuken komt met aluminium folie naar mij toe, voor de broodjes die ik mag meenemen voor onderweg. Ze zegt je bent een Pilger en dus een bijzondere gast hier.

Na het ontbijt nog even de tandenpoetsen, de GPS opstarten met powerbank methode. En dat werkt, sinds hij gereanimeerd is geworden. Elke dag een schokje voor op te starten. De laatste spullen in de rugzak en dan ben ik klaar.
Natuurlijk nog betalen voor het verblijf en de twee maaltijden van gisteren.
Receptioniste zegt dat ik alleen het verblijf hoef te betalen, en de rest is een geschenk van de broeders, die lieve pilgers graag zagen. Zeker als ze zo’n lange tocht voor zich hebben. Ik dank de vrouw heel hartelijk.
Wat een prachtig gebaar en ben ik ook wel even stil van.

Het is 8.45 uur als ik vertrek, nog even een paar kaarsjes opsteken voor mijn ouders en mijn zwager, en natuurlijk voor alle familieleden. En natuurlijk voor lieve vrienden, neven en nichten die ik voorlopig moet missen.
En dan gaat het op weg naar Vechta. Het eerste stukje weer op de route komen en dan even later een andere route om bij de Dammer Bergsee te komen, en die route scheelt zeker bijna een kilometer, van de Bergsee uit wordt het even struinen door het bos. Maar met de kaart op de GPS is het goed te doen. En uiteindelijk kom na een kleine negen kilometer door het bos en velden lopen op de kruising waar ik naar links moet .... de straat heet dan ook de Vechta Strasse.
Vanaf hier is het iets minder dan 20 kilometer rechtdoor lopen over de Pickerweg. Ja er zit soms een kleine bocht in, maar voor de rest verstand op nul.
Als ik amper een kilometer loopt stopt een auto met een leuke en aardig vrouw van mijn leeftijd of ik mee wil rijden tot Lohne.
Ik zeg vriendelijk dank voor het aanbod, maar als pelgrim wil ik graag lopen. En het is ook nog eens mooi weer. Zou ze ook zijn langs gekomen als het hard regende...... ik zal er nooit achterkomen.
Het loopt zeker het eerste deel tot dat ik in Kroge ben erg lekker, fijne paden. Eerst asfalt met een zacht pad er langs, dan een grasweg en een kiezelpad. Als ik even na twaalf uur Kroge binnen loop, zie ik dat daar een klooster is van de St. Anna Stiftung. Ik loop er naar toe en vraag of ik iets te drinken mag hebben, om dit samen met mijn lunchpakket hier te nuttigen.
Natuurlijk zegt een zuster, “ ein pilger ist immer willkommen”. Ik bedank haar voor de gastvrijheid en ik krijg ook nog een stempel.
Na een dik half uur ga ik weer verder, over de Pickerweg naar Vechta, volgens de bordjes nog 17km. Maar de laatste twee loop ik pas morgen, omdat de slaapplaats twee kilometer voor Vechta ligt.
Op een gegeven moment zie ik twee mannen zitten op een bank, met rugzakken. Ik stop voor een praatje en zet even de rugzak af. Zij komen uit Bremen en hebben de eerste 2 etappes met de trein gedaan. En nu dus al de derde dag onderweg naar Osnabrück. In Vörden hebben schone was al neergelegd om dan daar te wisselen . Zij slapen daar in hetzelfde pension. En zijn lopen tot aan de 20km. per dag.
Ik wens beide een fijne tocht en buon camino toe.
Ik moet volgens hen nog negen kilometer.
Met daarin lange stroken met mul zand, alsof ik op het strand loop. Niet doorheen te komen. Maar het moet.
Tegen 15.30 uur bereik ik de slaapplaats.
Een herberg van de Katholieke jeugd bond, om scholen te ontvangen, en er verschillende programma’s zijn op sociaal vlak.
Op dit moment verblijft er een school met vier klassen tot 15 jaar. En één ding wat niet mee mocht was de telefoon.
Ik krijg een kamer voor mij alleen, eerst lekker douchen en dan eerst even bijkomen op het bed. Een half uurtje lekker liggen, de voetjes lekker ingesmeerd met relax crème van geh-wol. En het ruikt lekker fris.
Op de kamer is de ontvangst slecht, en qua internet beneden gaat het wel maar traag, bijna zo snel als die slak deze week. Dit is bekend, omdat het nog in het buitengebied ligt. In de Mensa is het beter. En voor te bellen is er één plek waar redelijk ontvangst, bij mijn tante helaas niet, maar later met Monique was het goed.
Het avondeten om 18.00 uur bestaat uit 2 pancakes voor een ieder, daarbij natuurlijk het brood met ruim beleg. Bij het gebed was het even stil, naar dan.......
Gezellig aan de tafel gezeten met leerkrachten.
Na het avondeten begonnen aan de blog en de jeugd heeft een spellen avond. Morgenmiddag gaan ze weer terug naar school.
Dus lekker rustig kunnen tikken.
Ondertussen tijd nog even apps gestuurd naar vrienden.
Langzaam wordt het tijd om te stoppen, ik ga lekker op bed liggen , met leuke muziek.
Morgen kan ik wat langer slapen omdat er pas ontbijt om 8.30 uur, ik zorg dat alles klaar is, zodat ik meteen erna kan vertrekken. Het zijn 23 km. tot Visbek.

Groetjes Pelgrim Fred
Slaap lekker allemaal.

Hallo Fredel, Wat een mooi gebaar, dat je niet voor het eten hoeft te betalen. Dat is een verschil met je vorige camino’s. Ik kan mij tenminste niet herinneren dat je dat toen zo vaak schreef als nu. Je houdt straks nog geld over🤣 Waldmansheil Fredel