Een dag met twee gezichten.....

Duitsland, Lilienthal

Dag 22, Bremen naar Lilienthal (16 km.).

Vannacht goed geslapen, ik had even naar het songfestival gekeken, maar daarbij inslaap gevallen.
Tegen drieën even wakker geweest, en toch maar even gekeken wie er nu gewonnen had....het was duidelijk te zien op teletekst. ......Nederland. Een mooie prestatie.
Om 7.00 uur wekt Helene Fischer mij weer, maar meteen opstaan nee, ik blijf nog even liggen. Het ontbijt is tussen 8.00 en 9.00 uur. Dus een nog een kwartiertje rustig wakker worden.
Maar ja, als Helene zich weer meld moet ik maar opstaan. Het ochtend ritueel begint weer van voren.
Eerst aankleden, de keuze om eens te denken wat doe ik aan vandaag, is beperkt bij mij en andere pelgrims. Want ja ik moet wel die hele “klerenkast” wel zelf dragen.
Dan de voeten insmeren, ook vandaag bij een kortere route. Als de crème is ingetrokken, de pleisters plakken op de bekende plekken. Oh ja de twee voetjes onder de rechtervoet zijn mooi genezen.
Voor de ontspanning nog maar eens het weerbericht bekijken voor vandaag, zonnig tot 22 graden, en in de middag neemt de wind in kracht iets toe.
De rugzak alvast ingepakt, zover het kan.

Het heeft acht uur geslagen, voor de zusters begint er in de kapel een dienst.
Terwijl de mooie Speisesaal het ontbijtbuffet klaar staat. Ik ben niet de eerste. De tafelindeling is al gemaakt, dus ik zit bij nummer 11, corresponderend met de kamer. Er staat al en kan koffie klaar. Ik neem bij het buffet twee meergranen broodjes. Een met kaas-salami ( op mijn tocht naar Rome voor het eerst gedaan) en een met jam, ditmaal abrikozen.
Het ontbijt smaakt weer goed, ik neem nog een joghurt met daarin verse fruit gesneden.
Na het ontbijt, naar beneden re gaan voor te betalen, 40 euro. Omdat ik een Pelgrim ben. Ook ontvang ik nog een mooie stempel. Ik mag van de zuster de rugzak in een afgesloten ruimte laten staan. Alleen straks niet vergeten de camelbag te vullen met water.

Vanaf nu ben ik tot 12.00 uur, even de gewone toerist die zoveel mogelijk wilt zien. Tenminste van de Altstadt. Als eerst loop ik naar de Dom, deze is gesloten vanwege een H.mis met vormsel. Later blijkt dit een evangelische dienst te zijn. Want ik ben on tien uur als kerkganger de dom wel ingegaan.
Foto’s maken kon gewoon, er waren al te veel mensen in de kerk. Helaas, het is wel een mooie kerk, maar omdat deze voor twee geloven gebruikt is het voor mij een heel raar iets.
Ik blijf een twintig minuten, en dan vind ik het wel goed, het koor en instrumentale gedeelte waren van hoog niveau. Maar de preek van de dominee was in mijn ogen meer, snel even zieltjes winnen op zo’n ochtend.
Verder de Frauen kirche willen bezoeken, maar ook deze was dicht. Dus dat gedeelte zit wel even tegen.
Wel genoten van de Kunst Umschau in een van de kleine straten die op de markt uit komen.
Het zijn kunst voorwerpen die je kunt gebruiken in het dagelijks leven, en zij waren die bekijken zoals in een gewone winkel “ etalage” . Voor de rest wil mij wel de rust en de schoonheid in het centrum.
Oh ja ook een foto gemaakt bij de Bremer Stadsmusikanten, het is er druk.
Ook nog van kijken op de grote brug over de Weser. Er waren wat teams aan het trainen met de roeiboten. .
Ik probeer het nog een keer, om toch een stempel van de Dom te krijgen, maar de Dom is dicht, via de zij ingang waar hun ook alle vormelingen en familie staan te genieten van een champagne cq iets fris. Zie ik de dominee naar binnen gaan. Ik vraag om hij mij een pelgrimsstempel in mijn paspoort wil zetten.
Hij kijkt mij aan of hij het hoort donder in Rome, een pelgrimsstempel had deze man nog nooit van gehoord, ik heb er een gekregen met de naam van de evangelische groep.
Hoe bestaat het dat een “medewerker” van de Dom in een grote pelgrimsstad nog nooit heeft gehoord van de Jacobusstempel voor pelgrims. Ik loop terug via het oudste stadsdeel rondom het klooster. Het zijn alle kleine steegjes en het ademt een aparte sfeer uit, leuke kleine winkeltjes. En de rust ondanks de drukte.

Om 12.30 uur begint het leven weer van Pelgrim Fred,
De GPS is het eerste deel wel belangrijk, want uit ervaring is de bewegwijzering in een grote stad, niet goed....of beter gezegd vaak niet eens meer te vinden.
Maar ik moet zeggen Bremen is een uitzondering, niet dat de bewegwijzering goedinis, nee absoluut niet, maar het is makkelijk via een 500 meter door de bebouwde kom te kloppen, en via een mooi en rustgevend park de stad Bremen te verlaten. Het is vandaag wel druk, de mensen willen optimaaleindeoijk kom ik op sxe profiteren van het goede weer. Morgen is er vanaf de middag kans op onweersbuien met grote hoeveelheden water, en daardoor kans op overstromingen.
Het lopen door het park duurt toch wel een klein uurtje. Maar dan kom ik op de drukke grote weg uit, volgens de GPS nog een klein stukje bos en dan,,....alsof de wereld er mee op hoort qua bos, sta ok voor op de dijk die mij via Borgloon, naarLilienthal brengt.
Het is druk op de dijk, vooral met fietsers, en enkele met skeelers. Na Borgloon , loop ik richting Lilienthal.
Aangekomen in Lilientahal blijkt dat Pension nog een dikke kilometer buiten het dorpje liggen.
Maar mensen aangesproken met de vraag , waar kan ik de straat “ Am Saatmoor” vinden. Uiteindelijk heeft iemand mij duidelijk de weg gewezen. En niet één maar twee kilometer buiten het dorp ligt de straat.
Aangezien het zondag is en er nergens ook winkels open zijn, wil ik bij het p ension vragen of zij nog iets over hebben van het ontbijt. Want in het centrum heb ik ook geen eetgelegenheid gezien.
Ik wordt hartelijk ontvangen bij het Pension, maar de vrouw begint dat daar en daar een restaurant open is...op 2 kilometer hier vandaan, en ook nog een terug ....nee danken.
Met deze vraag van wij gaat ze kijken in de keuken, er liggen nog twee broodjes van de bakker in een papieren zak. En ze komt nog met twee sneetjes volkomen brood....met Nutella en een kop thee en een waterkoker voor warm eten..
Op de kamer aangekomen eerst gaan douchen, en dan nog even rusten op bed.
De route voor morgen alvast bekijken met de weerberichten er bij.
Nog even mijn tante gebeld, dan lekker gaan eten op; de kamer, en dan nog even met mijn nicht Resie gebeld.
Voordat ik met de blog ga beginnen nog een kop kruiden thee maken.
Ditmaal gaat het redelijk snel, geen afleiding er bij dus......

Groetjes Pelgrim Fred
Slaap lekker allemaal.

Hoi Fred, hopelijk kun je een beetje tussen de buien door lopen vandaag en gaat de zon weer snel schijnen, want t ziet er echt mooi uit daar. PS ik wist niet dat je twee voetjes had onder je rechter voet (hihi). Goede reis, grtn Gwen

Gwen 2019-05-20 06:43:37

Hey Fredel, Wat een mooie stad, Bremen! Nooit geweten. Ik hoop dat je het droog houdt vandaag. Er is gisteren op veel plaatsen noodweer geweest! Succes👍 Waldmansheil Fredel

Monique Weling 2019-05-20 08:25:14

Voor mijn werk een keer in Bremen geweest. Vond het een leuke stad. Denk dat je het trouwens nog redelijk getroffen hebt met het weer. Ik hoor nogal wat dramaverhalen, dus een drup hier en daar is dan te overzien.

Everdiene 2019-05-20 12:54:32

Hé Fred wederom prachtige foto's. Fijne ,"loopdag" gewenst met hopelijk een beter en lekkerder avondmaal als gisteren. Groet van Ine'

Ine' 2019-05-20 15:46:05

Idd een mooie stad Bremen. Wij zijn er een paar jaar geleden geweest toen we op doorreis waren naar de Oostzee tijdens onze vakantie. We hebben door hetzelfde park gefietst. Een mooie omgeving. Je verhalen blijven elke dag mooi om te lezen. Alvast weer een mooie wandelweer gewenst. En toi toi toi..... De groetjes uit Brabant.

Willy 2019-05-20 21:08:08

Ik bedoel een mooie wandelweek en mooi wandelweer natuurlijk ook.