Regenpauze

Duitsland, Lengerich

Dag 13, Schmedehausen naar Lengerich (24km.).

Vannacht redelijk tot goed geslapen, eerst weer even moeten wennen aan het slapen in een laken- en slaapzak. Wel had ik alvast van te voren de verwarming iets hoger gezet, want toen ik binnen kwam was het erg fris.
Twee keer wakker geworden, maar daarna ook weer goed doorgeslapen.
Om 6.00 uur is het weer Andreas Gabelier die mij wakker maakt, maar hij mag het over een kwartiertje opnieuw proberen. Langzaam wordt ik wakker, nog even het mooie lied van Andreas afluisteren en dan begint de “werkdag” weer.
Eerst even aankleden, en dan eens wat anders dan normaal wat ik doe in de ochtend. Slaapzak opvouwen en oprollen zodat deze in de bewaartas past, vervolgens de lakenzak, deze hoeft heel simpel in de bewaarzak gepropt te worden. En als laatste de stretcher inklappen en in de hoek zetten. De “slaapkamer” is nu opgeruimd.
Hierna wordt de dagelijkse checklijst erbij gepakt, eerst de voeten insmeren en even laten intrekken.
Ondertussen tijd bekijk ik het wondje onder mijn rechtervoet, welke is ontstaan doordat ik de pleister er af trok, wel natuurlijk voorzichtig. De huid is namelijk onder voet erg dun. Maar helaas trok ik een stukje vel mee, het bloeden meteen, een wondje van een kleine centimeter lang, een pleister opnieuw erop geplakt met een beetje jodium erin. Voor de rest ziet alles er goed uit. Ook de blaar onder de eelt. Maar er moeten toch nog wat pleisters geplakt worden voor de preventie.
Ook dan alvast wat inpakken in de rugzak, een gift in het spaarpotje doen. Want voor deze overnachting is de parochie blij als er een gift in het spaarpotje gedaan wordt. Zij zijn met deze huizen ervoor om pelgrims op te vangen. Helaas zijn er nog maar een paar over.
In de keuken, in het nevengebouw, nuttig ik het zelfgemaakte ontbijt. Een dubbele boterham met Italiaanse smeerkaas, en een dubbele boterham met banaan. Daarbij drink een kop thee.
Het zelfgemaakte ontbijt smaakt goed, en een andere bijkomstigheid is , ik heb weer wat minder gewicht in de rugzak, het scheelt toch 1100 gram.
Meteen ook mijn tanden gepoetst en de camelbag gevuld met water, voor onderweg.
Als laatst plicht moet ik nog de sleutels van het parochiehuis inleveren bij de vrijwilliger van het huis.

Dan gaat het voor mij weer beginnen, de GPS is nog steeds in leven, al moet hij elke dag voor vertrek een stroom boost krijgen via de powerbank.
Het gaat nu verder langs het Dortmund - Ems kanaal, maar dan aan andere kant, want na een half uurtje verlaten we het kanaal pad, en gaan verder door de velden en bossen. Het kan weer een mooie etappe worden. Veel afwisseling.
Zo kom ik langs een herinneringsbank van Schützenverein SV Wester, om alle doden van deze schützen te gedenken. Even later kom ik er achter dat ik niet de zwaarste rugzak heb, er loopt zelfs een met zijn huis op de rug. Hij is dan ook een stuk langzamer op de Jakobs route.
Als ik dan Ladbergen inloop, wil ik eens kijken of er een electro shop vind. Ik denk problemen te hebben me mijn oplader. Maar helaas, maar zeker straks in Lengerich.
Plots begint het uit het niets te regenen, en niet een beetje, snel het postkantoor in gelopen en daar 2 boeken en een landkaart ingepakt, en deze dan naar een collega van mij gestuurd.
Het regent nog steeds heftig, dus dan maar bij de bakker naar binnen. Een chocomel lust ik wel, en dan ook maar de tijd goed invullen. Als eerste een slaapplaats geregeld in Visbek. En nog even met Monique gebeld. Na een drie kwartier lijkt het al wat te minderen met de regen. Ik maak alles klaar, de regenhoes over de rugzak en dan ga ik verder.
En inderdaad het is droog, dus het wachten heeft zich geloond.
En dan plots loop je langs iets bijzonders op de route, een tafel en 2 banken aan weerszijde, en op de tafel staat, thee koffie, chocomel en er ligt een boek om je herinneringen aan deze plek op te schrijven, of natuurlijk een dankwoord.
Het blijft steeds weer een afwisseling van dan weer velden, en dan weer door het bos.
Hier kom ik de eerste pelgrims tegen, de twee Jonas en Michael lopen in etappes naar Santiago, tenminste dat is hun plan. Voor nu willen ze tot Aachen of Luik komen. Buon Camino wensen wij elkaar.
Verderop loop ik langs een steen geslagen mannetje met als daarop een wandelaar met rugzak. En zo kom Er ook een einde aan deze etappe, nog even ook een stukje door de woonwijk.
In Lengerich eerst voorbij de electro zaak, en ja ik ben geslaagd. Ook even een supermarkt opgezocht voor iets te drinken vanavond.
Het hotel Café Maxx is nu nieuw verbouwd hotel, midden in het centrum, ik heb geluk het is net open.
Eerst de rugzak afdoen, en de schoenen uit. En dan kijken wat de schade is aan de rechtervoet.
Ik zie dat de pleister rood is aangekleurd, dus het heeft nog wat nagebloed. Dan maar meteen gaan douchen en het wondje met koud water uitspoelen.
Na het douchen een pleister erop geplakt met een beetje betadine erop.
Nog even op bed gelegen, lekker rusten, dan maar eens op pad gegaan voor een apotheek. Ik wil iets hebben voor het wondje, en nee absoluut geen compeed. Ik krijg pleisters en oom nog wat ontsmettingsmiddel, en een crème, deze gebruiken als de wond is gedicht.
Inmiddels is het ook al weer 18.00 uur en dan op terugweg van de apotheek, langs de Italiaans restaurant.
Ik neem een pasta pesto en daarbij een salade, het smaakt goed.
Als ik dan weer op de kamer ben, eerst mijn tante bellen. Zij zal ook wel denken....nog steeds aan de wandel. En natuurlijk Kiki en Sem gebeld.
Dan wordt het tijd om de blog te gaan schrijven, de WiFi is hier erg langzaam. Misschien iets dan de slak van vanmorgen. Het wordt weer langzaam tijd voor...

Groetjes pelgrim Fred
Slaap lekker allemaal

1100 gram Fred ! Dat waren 2 zware boterhammen Hier is het weer ook noppes, koud en nat Hopelijk wordt het en zeker voor jou wat beter wandelweer Verzorg je blaren goed en blijf “lopende” Met pelgrimsgroeten

Jan Stevens 2019-05-11 08:22:09

Hey Fred, Ongelofelijk die gedekte tafel!!!! Dat zoiets nog kan vandaag de dag. Heel byzonder! Hopelijk gaat het wondje niet ontsteken. En de weersverwachtingen worden ook langzaam beter, dus je gaat een mooie dag tegemoet! Waldmansheil Fredel

Monique Weling 2019-05-11 10:59:15

Bijzonder om een gedekte tafel tegen te komen!! En nog 2 andere pelgrims....een mooie dag zo, denk ik. Succes met de voetjes, belangrijk onderdeel voor je tocht. morgen weer een mooie dag toegewenst!