Ochtend stress

Duitsland, Bremen

Dag 21, Barrien naar Bremen (26 km).

Vannacht goed en lekker geslapen, desondanks moeite om op te staan. Het is 6.30 uur.
Eerst maar eens opfrissen, en dan aankleden.
Natuurlijk ook meteen de voeten insmeren met de gehwol crème , en als deze droogt nog gekeken naar de weersverwachtingen van vandaag, zonnig en tot 23 graden.
Dan de pleisters plakken, zeker met de “nieuwe” schoenen.... zeker de hak op de linkervoet, waar ik in het begin meteen problemen meekreeg.
Dan de rugzak inpakken, vooral de camelbag helemaal vullen met water, zeker vandaag met de eerste warme dag. En natuurlijk kijkend naar de route loop ik het laatste gedeelte over de dijk langs de rivier de Weser. Ook meteen maar de GPS opgestart via de powerbank, want dat is de methode tot het einde van deze tocht.
Als alles opgeruimd en op de goede plek zit in de rugzak, nog een laatste check, of er niet ergens nog een kabaal in het stopcontact zit, en dan op weg naar het ontbijt.

Vandaag moet ik buitenshuis ontbijten en wel tegenover bij een bakker. Ik neem het Welness ontbijt. Twee meergranen broodjes en daarbij kaas, salami, boter en jam. En te drinken koffie en juice d’oranje.
Ik neem nog een extra broodje voor onderweg, er is toch genoeg beleg. Het smaakt lekker.
Na een half uurtje op pad, Het is dan kwart voor negen, eerst de lange saaie vierbaanse weg terug lopen (800m) om weer op de route te komen.

Maar dan geeft plotseling de GPS het helemaal, even ben ik radeloos, en schijnbaar ziet een vrouw dat aan mij. Ze vraagt of ze kan helpen, ik vraag of ik even een computer mag gebruiken om mijn GPS te reanimeren. Ze zegt kom binnen, maar even wachten, ik op de PC aanzetten vanwege het alarm. Zij werkt in een zaak waar ze whirlpools verkopen. Na een hoop stress, want de baas kan ook langs komen, krijgt zij een bericht van hem dat hij pas tegen twaalven langs komt. Uiteindelijk lukt het mij op de GPS weer op te wekken, de flat-line is weg. Nu maar hopen en kaarsjes aansteken dat hij het doet tot Viborg.
De “ dokter” zal hem goed in de gaten houden. Uiteindelijk ga ik pas om kwart voor elf beginnen met de tocht.

Het eerste gedeelte is er mooi, door de velden en stukjes bos richting Bremen. Het zonnetje schijnt en ik heb even mijn frustraties uitgeschreeuwd, en dan gaat het ook weer. De techniek .......
Het is vanaf vooral genieten, en dat lukt aardig. Tegen 12.30 uur kom ik voorbij een bakker, een chocomel en een apfeltasche genomen. Maar niet te lang zitten, want ik ben pas op weg.
Ongeveer halverwege, kom ik door het dorp Dyke voorbij. Voorbij de laatste huizen gaat het links af de dijk op.....deze zal ik moeten volgen tot Bremen.
Er halen mij steeds meer fietsers in, allemaal gekleed in groene shirts. Ze gaan naar de voetbalwedstrijd van hun club Werder Bremen tegen RB Leipzig. Werder kan nog Europa cup halen.
Het is een mooie stoet, en vooral ook gezellig.
Het laatste gedeelte van de tocht over de dijk, gaat over dagstranden langste de Weser. Het is erg druk, op deze eerste zomerse dag, en dat ook nog op een zaterdag, Barbeque’s staan al aan, en mensen liggen lekker te luieren in het gras. Maar ik mag na drie kilometer, voordat ik mag gaan luieren.

Het laatste gedeelte, zit de spirit er weer in, ik ruik de stal waarschijnlijk.
Al lopend heb ik besloten vandaag, niets meer te gaan bekijken.
Dit doe ik morgenochtend wel, want heb ik een route van 12 km naar Lilianthal.
Dus tijd om de Dom te bezoek en de Bremer stadsmuzikanten, en de rest van het centrum. Dan is het ook rustiger, want na de wedstrijd willen de supporters zeker een biertje willen gaan drinken.
Er is ook nog een muziekfestival.
Ik slaap in het Brigitten Klooster op zo’n 300 m. van de Dom en de markt. Dus beter gaat niet.

Ik kom even voor vier aan bij het klooster p, ik wordt hartelijk ontvangen, door een zuster. Zij heeft mij vandaag gezien in een dorpje waar ik door liep.
Het is een mooie kamer, alleen de WiFi is er wel, maar werkt absoluut niet goed. Vandaar vandaag geen foto’s, deze komen morgen dan wel. Helaas.
Lekker douchen is het eerste, even bijkomen en dat lukt aardig met deze douchebeurt.
Ik voel me al meteen een ander mens. Even lekker liggen op bed, en tegen 18.30 uur wordt ik verwacht in de Speisesaal voor te eten. Ik ben er alleen, de kloosterlingen eten het avondmaal namelijk apart in een andere ruimte. Het eten bestaat uit gekookte aardappelen, rode kool en een kippenpoot. Het toetje is een grote portie witte druiven.

Na het eten, ga ik nog even naar de markt, om deze mijlpaal af te sluiten, Bremen-Osnabrück-Dortmund af te sluiten. Morgen gaat het verder op de Via Baltica , ook een pelgrimsroute. Deze volg een aantal dagen en dan ga ik verder op de Via Jutlandica naar de Deense grens.
Ondertussen op het terras al vast de blog geschreven.
Het biertje smaakt goed, en geniet van de sfeer op het plein.

Groetjes Pelgrim Fred
Slaap allemaal lekker.

Ha die Fred, ik heb even een paar dagen bij moeten lezen. Die GPS blijft je hoofdbrekens geven helaas. Ik zit ook aan een biertje, dus bij deze: Proost! En voor morgen weer een mooie wandeldag gewenst. Groetjes, Rimca

Rimca 2019-05-18 21:40:47

Hoi Fred, wat een gedoe met die gsm. Misschien moet je over stappen op een postduif. Geniet van de mooie steden en de route en op naar een nieuw avontuur. Succes Grtn Gwen

Gwen 2019-05-19 07:29:51

Een pelgrim met stress......dat is een interessante. Succes met je GPS, hopelijk blijft ie je de goeie weg sturen. Morgen weer een mooie tocht gewenst!

Mirjam 2019-05-19 09:27:54

He Fred even een paar daagjes niets laten horen. Ook een weekje vakantie gehad Stress moet je buiten de deur houden als het kan. Dat hoort niet echt bij een pelgrimsreis. Geniet van de mooie stad Bremen. Zijn er ook geweest. Hopelijk houdt de GPS het vol tot het einde. Nog veel wandelplezier .

Gerrie 2019-05-19 09:59:25

Dat even schreeuwen moet je vooral blijven doen hoor. Lucht enorm op. Keihard zingen overigens ook. Het is wel te hopen dat je GPS het volhoudt!

Everdiene 2019-05-19 11:09:11

Hé Fred, is ook voor pelgrims goed in zich af te reageren. Nu maar "gewoon" de ene voet voor de andere. Hopelijk met GPS. Fijne tocht. Groet Ine'