Nat......

Duitsland, Hohenlockstedt

Dag 29, Glückstadt naar Hohenlockstedt (33km.).

Vannacht niet zo goed geslapen, een paar maal wakker geworden.
Maar als 6.00 uur Helene Fischer mij wakker maakt, met lied “Herzbeben” is het nog even 10 minuten langzaam wakker worden en dan wordt het tijd voor het ochtend ritueel.
Eerst even opfrissen en aankleden, de voeten insmeren met de welbekende crème. Ondertussen tijd even naar de weersvoorspellingen gekeken van vandaag. Maar als je daar zo vrolijk van wordt, ik weet het niet.
De crème is ingetrokken, en dus plakken maar die pleisters.
Omdat het vandaag een lange etappe is, ik denk een 31km tot Hohenlockstedt. Dit om het feit dat de etappe begint bij de haven van de veerboot. En niet zoals eigenlijk normaal is op de Jakobsweg bij de kerk in het centrum. En dus heb ik nog een aanloop route van 2km.

Dus ga ik vroeg op pad, even na zeven uur loop ik bij de bakker op de markt naar binnen.
Voor een ontbijtje, en het is al goed druk. Deze bakker begint ook in het weekend om 6.00 uur , en dat weten de klanten.
Ik neem een herzhaft ontbijt, 2 koppen koffie, 2 broodjes, kaas, salami , ei en 2 keuze jam.
Het smaakt goed, en ik vraag nog 3 broodjes extra. Een voor nu en de andere voor onderweg. Beleg was er in overvloed, dus geen probleem wat dat aan gaat.
Het smaakt er goed, en de 2de kop koffie doet altijd goed, zeker als je weet dat het vandaag onderweg niks wordt met koffie.

Als ik om 8.00 uur naar buitenloop is het nog droog, en het ziet niet meteen uit naar regen, maar ja ik kan we ook vergisssen want honderd meter later begint het met regenen.
Nog niet zo hard, maar toch...als het zo blijft tot in Hohenlockstedt ben ik goed nat.
Na een kilometer of vier stop ik dan toch, het gaat wat harder regenen. De windjack in de rugzak en het complete regenpak gaat aan. De regenhoes had ik al bij vertrek erom gedaan.
Het gaat eerst langs de dijk een hele tijd, en in plaats van mensen zie ik tot nu toe alleen mijn vrienden de paarden, koeien en de schapen. De meeste koeien hebben al van mij gehoord en blijven lekker liggen onder de dikke boom.
En in plaats van dat het minder gaat regenen wordt het steeds erger, mensen op straat zie ik niet meer, alleen af en toe een auto.
Het enige opvallende wat ik zie, zijn twee lama’s. Is het klimaat al zo veranderd. Ik denk het niet. Maar ook zij kijken mij een beetje vreemd aan. Zo vreemde hebben zij ook nog nooit gezien.
Na het lopen langs de dijk, moet ik ook nog een stuk over de dijk lopen, en dan merk je pas echt hoe hard de wind gaat. Gelukkig is het maar een kilometer. Maar het loopt wel lekker, en wat een uitzicht, ja wat minder als met goed weer.
Maar dan komen een paar vervelende kilometer, dwars door de velden, langdurig recht vooruit. En de wind en regen hebben vrij spel.....en ik maar denken aan Jacobus en Franciscus, dit heeft een pelgrim toch niet verdiend.
Gelukkig ben ik bijna bij het dorpje Heiligenstedten, en daar moet het toch wel eens gaan ophouden met regen....maar ja werkt hierboven wel een loodgieter op de zondag. Dat weet ik helaas niet.
Ik moet nog een keer het water over in Heiligenstedten, namelijk het riviertje de Stör.
Nog snel een foto maken van de ophaalbrug en dan er over een. Helaas het is een ophaal brug en dus moet deze juist op dit moment omhoog.
En inderdaad er komt een zeilboot met en hoge mast voorbij, aan boord een hele familie met regenjassen aan. Wat is daar nu leuk aan denk.....en ik moet wachten in de regen geen hokje te bekennen.
Het gaat verder over de autosnelweg en dan vanaf Edendorf gaat het bijna 9 kilometer altijd rechtdoor naar Hohenlockstedt. Het is een groene holle gracht, en later een laan met een dichte begroeiing. Nu is het letterlijk blik op oneindig.....ik heb het wel gehad, de schouders voel ik, eigenlijk alles wel ....en leuk ,...NEE.
Maar ja het moet toe, want ik wil mij toch straks even warm douchen, en wat anders aantrekken. En vooral lekker rusten.
Tegen 15.30 uur bereik ik bij Airbnb huis voor vannacht. De eigenaresse woont er naast en ik heb separaat een kleine woning ernaast. Wel eerst de broodjes opgegeten, want onderweg alleen een appel gehad.
Helaas de WiFi doet het niet, maar de douche wel....en dan nog even naar Max Verstappen gekeken, hij ligt tweede maar hij krijgt een straf ( 5 seconde) en dus valt hij terug tot plek vier.

Met een kop pepermunt thee begin ik aan de blog, op de verwarming ligt een shirt en de rest zoals regenpak deze hangen allemaal op.
Gelukkig is niks nat geworden in de rugzak.
Mijn zag meld zich, en ik ga naar restaurant dat mij door de eigenaresse is aanbevolen. Een algemene keuken. En inderdaad het is een mooi restaurant.
Ik neem een salade, schnitzel met bratkartoffeln, champignons en een roomsaus.
Het smaakt erg lekker . Tussen de gerechten de blog bij geschreven, hier is wel WiFi.
Een toetje neem ik nogin de vorm van een kop koffie.

Op mijn kamer gaan ik lekker rusten en nog een belrondje doen.
Hopelijk wordt het morgen qua weer beter.

Groetjes Pelgrim Fred
Slaap lekker allemaal.

Lieve Fred, Ondanks de slechte start en het nog slechtere weer heb je de tocht volbracht. Trots op jou. Weet dat het eigenlijk niet meer slechter kan en blijf denken aan je doel. Met alle lieve mensen die je positieve kracht geven vanuit Nederland ga je het redden! Slaap lekker en morgen weer een nieuwe start! Liefs van ons

Ellen en yvo 2019-05-26 20:00:52

Jammer van de regen....wat je zegt, een pelgrim zou toch beter verdienen. Dan wordt zo'n tocht echt zwaar. Gelukkig wacht op het einde van de dag een warme douche en een lekker bord met eten! Toch hoop ik voor je dat het morgen beter weer is! succes weer!!

Mirjam 2019-05-26 20:49:44

Ha die Fred, Wat een vreselijk vies weer tref je dit keer. Knap dat je daar doorheen blijft lopen. Het zou niks voor mij zijn. Ik hoop voor je dat het beter wordt. Succes morgen! Groetjes, Rimca

Rimca 2019-05-26 22:55:11

Weer een zware etappe volbracht Fred. Top!! Hopelijk heb je morgen beter weer. Gr Roy

Roy 2019-05-26 23:31:48

Tja het weer zit je niet mee, maar je krijgt wel steeds meer vrienden. Hi HI Hoop dat je het ergste weer gehad hebt. Volgens mij heb zit je alweer lekker in je pelgrimsflow. Houd dat zo, volgen je op de voet. Grtjes gerrie