Ik mis de boeren nu al...

Duitsland, Dusseldorf

Dag 4 , Grevenbroich - Düsseldorf (29,5 km.).

De eerste etappe van deel 2 van tocht, dit deel loopt tot Dortmund.
Ik had gisteren met de mensen van Airbnb afgesproken dat vroeg wilde vertrek, dat was geen probleem.
Dus gisteren ook al gedag gezegd, een prima indruk gekregen van mijn eerst Airbnb overnachting.
Redelijk goed geslapen, geen voetbal gekeken, was gewoon te laat voor mij.
Een tweetal keren wakker geworden, maar ook wel redelijk snel weer ingeslapen.
Om 5.50 uur loopt de wekker af, nog eenmaal op repeat gedrukt, en dan nog eenmaal wakker met Helene Fischer, je kunt het slechter treffen....

Eerst aankleden, tandenpoetsen, en alles inpakken , natuurlijk ook de camelbag vullen met 2 liter water.
Dan het allerbelangrijkste de voeten verzorgen, zeker mijn zorgelijke linker hak.
Goed droog gedept en dan een grote pleister er overheen geplakt, ook de rechtervoet kent een zwakke plek aan de binnenzijde van de voet , blaar onder de eelt. Ook deze maar ook andere “beruchte plekken” voor het geval afplakken.
Even voor zevenen verlaat ik het huis, nog amper 250 m verder ligt de bakker, ik neem een grote koffie een broodje kaas en met salami, en voor de zekerheid pain de choco voor onderweg. Het is ja een feestdag van in Duitsland ( dag vd arbeid). Het smaakt.

Als ik vertrek is het nog steeds mistig, al snel zit ik op de route , een gedeelte door mij zelf gemaakt , samen met een stukje Jakobsroute.
Het eerste gedeelte blijkt later is een heel mooi stuk en het loopt ook nog eens lekker, langs het riviertje de Erft. Er komen veel mensen met de hond mij tegen, en langs de waterkant zitten de vissers geduldig om hun visje te wachten. Later komen er ook steeds meer fietsers mij tegen, vele vragen mij waar ik naar toe ga, vandaag naar Düsseldorf, en eindpunt is Viborg (Denemarken). Ze kijken bijna allemaal verbaast, behalve een oude man met de rollator, hij heeft 20 meter meegelopen, zij toen, als hij jonger was geweest, dat hij graag meelopen had, de man was 91 jaar.
Even verder is een verzorgingshuis, waar je stempel kunt krijgen, helaas van de feestdag is receptie pas geopend vanaf 10.00uur. En wachten doe ik niet, wel krijg ik een kop koffie aangeboden door verpleegkundige. Tot wel heel aardig.

Het gaat verder door de velden, en het ziet er spookachtige uit, met de mist. Ook loop ik weer een stuk langs de Erft. Onderweg in een dorpje staat de prachtige meiboom te pronken, het moet een gezellige feestje geweest zijn, want dat kan men afleiden hoe het is achtergelaten ...en het was vroeg.

In het bos stoppen voor een pauze, even twee repen snelle Jelle eten. Niet te lang blijven zitten, het is namelijk behoorlijk fris. En dus gaat het verder richting Neuss. Onderweg loopt de route zelfs door een deel van een kinderboerderij. Het is erg druk. Plots zie ik mijn zelf ....dus ditmaal geen selfie maar gewoon een foto......
Nu begint echt, alleen nog maar door stedelijk gebied lopen, het eerste deel staat nog redelijk aangegeven, maar dan bij het binnenlopen van Neuss, hoort alles plotsklaps op.
Lekker lopen gaat niet, steeds de hulp inroepen van mijn vriendje Garmin Oregon. Als ik de markt bereik blijkt ook hier alles te zijn, geen café of iets dergelijks is geopend. Zelfs de kerk is dicht. Op de markt staan allemaal vakbondspartijen hun ideeën te verkondigen. Ik vraag simpel de weg naar Düsseldorf, dat wist niemand...waar zijn de boeren van (voor)gisteren. Ik krijg ook je kop koffie.
Uiteindelijk is het over industriegebieden lopen naar de brug over de Rijn, dan gaat het via de buurtschap Hamm naar de binnenstad van Düsseldorf, maar als ik de Rheinbrücke bereik, loop ik daar naar boven, nog een keer de Rijn oversteken, en dan zie ik de jeugdherberg al liggen. Het is dan 15.20 uur.
Het is een super mooie en grote herberg, ik neem een 1 persoonskamer. Ik heb even rust nodig.
Eerst even met tante Minie gebeld, en natuurlijk met Kiki.

Ook nog even proberen een probleem op te lossen.
Onderweg wilde mijn vriendje Garmin even niet meer, dus even de” GPS dokter “ gebeld. Zij vertelde dat ik even alles moest resetten. Maar helaas geen computer bij me, en aan de balie hebben geen PC met extra aansluiten vanwege de privacy. Er zat een Duitse jongen aan de balie te werken, met een laptop. Hij wilde mij graag helpen. Sascha super bedankt voor je hulp.....samen een biertje gedronken...en probleem is opgelost.

Langzaam wordt het tijd voor te gaan eten, Schweinebraten met spätzle en groente, daarbij een sallatbuffet en pudding als toetje. Het was super lekker. Een compliment voor de kok.

Nu nog even de blog schrijven, mijn voetverzorging, nog wat telefoontjes plegen en lekker rusten op bed.
Morgen een lange dag naar Essen-Werden. (33km) kijken of dit lukt, anders ergens stoppen en daar zoeken naar een slaapplaats. Morgen zou het de beste dag worden de slechte dagen tot aan het begin van de nieuwe week.

Veel groetjes van Pelgrim Fred.
Slaap lekker alle,

Leuke foto van jezelf gemaakt.

Monique 2019-05-01 21:08:09

Aan de foto's te zien was het een mooie route. Zo zou je de meeste km's wel willen hebben. Succes met de blaren.

Roy 2019-05-01 23:16:47

Mooie foto's, Fred! sterkte met de blaren en succes vandaag......veel kilometers te lopen.

Mirjam 2019-05-02 08:43:49

Neuss, komt me bekend voor..... Hopelijk krijg je je voeten snel "getemd". Verheug me op je volgende verslag. Lieve groetjes uit Groesbeek

Dieuwke 2019-05-02 08:47:28

Hey Fredel, Je gaat goed!!! Jammer wel dat je zoveel last hebt van je blaren. Leuk dat je veel mensen tegenkomt onderweg waar je een babbeltje mee kunt maken. Waldmansheil😉

Monique Weling 2019-05-02 09:24:33

Leuk om je verhalen te lezen, Fred! Heel veel succes nog! :)

Sabine 2019-05-02 09:33:31

Mooie foto van jezelf😁 jammer van je blaren . Hoop dat niet erger wirdt. Mooie route. Geniet weer van je verhalen. Ga zo door!

Gerrie 2019-05-02 09:58:48

Hoi Fred, vandaag begonnen met het lezen van je verslagen. Ze worden met de dag langer maar zijn geweldig om te lezen. De foto's zijn ook prachtig, vooral je selfie 😉 Hopelijk doet Garmin het vandaag en spelen de blaren niet al teveel op ! Veel succes en hopelijk wat meer zon. Groetjes, Rosita

Rosita 2019-05-02 15:20:01

Liep een beetje achter vanwege mijn eigen wandeltocht :-). Zet 'm op Fred. Derde en vierde dag vind ikzelf altijd het zwaarst: moe, spierpijn. Maar daarna gaat het weer. Zorg goed voor je blaren, en voor jezelf. Groet, Everdiene