Een goede tip.....

Denemarken, Randbol

Dag 42, Rodding naar Randbol 22km (+10 km bus).

Vannacht eigenlijk wel goed geslapen, in elk geval geen last gehad van andere. Ik was ja alleen in de Herberge . Mijn probleem is eigenlijk heel simpel op te lossen, maar dat heb ik nog nergens gezien hier in de Herberge en dat zijn gordijnen of schermpjes tegen het daglicht.
Om 6.00 uur wekt Andreas mij weer met zijn lied “ Amoi Seg’ Ma Uns Wieder” gevoelig lied wat wel past op deze tocht. Een waar ik tijd genoeg heb om na te denken, maar ook om te genieten van hele kleine dingen.
Meteen opgestaan, opfrissen en aankleden. Daarna de oven aangezet voor dadelijk de broodjes in op te warmen. Maar eerst de voeten verzorgen, natuurlijk met gehwol crème. Als deze intrekt de pleisters op maat knippen de blaar opnieuw blijken, en natuurlijk ook even de mails lezen.
Als de crème is ingetrokken, de pleisters plakken en de sokken aantrekken. Ook meteen het onderste deel van de rugzak ingepakt. De broodjes in de oven leggen, en de rest uit de koelkast halen.
Nog een keer de route bekeken, en dan lekker ontbijten. Ja deze keer met een kop koffie, er staat namelijk oploskoffie. Eerste broodje met kaas, en de twee andere met jam, himbeeren en aardbeien .
Het smaakt goed, ook de koffie. Ik neem nog een tweede kop koffie, ondertussentijd doe ik de GPS opstarten en de camelbag plus de flesje vullen met water. En dan de rugzak nog inpakken.
Bijna is alles klaar, de koffie leeg drinken, snel afwassen, toilet en tandenpoetsen.
Als laatste de schoenen aantrekken, maar ook het windjack. Het fris buiten en er waait een behoorlijke wind.

Het even over zeven als ik de Herberge verlaat. Voor het eerst heb ik een tijdslimiet namelijk ik moet om 9.15 uur op het station zijn van Vejen. Het is nog 7 km lopen. Dat moet lukken, maar ook meteen weer een vreemd gevoel.....tijdsdruk wat is dat alweer.....al zes weken geen last van...heerlijk dat gevoel.
Onderweg wel natuurlijk nog foto’s gemaakt, van een shelter slaapplaats met douche, toilet en kampvuur plaats met voorraad hout. Er was nu een Deen die daar geslapen had. Hij liep van noord naar zuid, van Hirtshals naar Padborg.
Het eerst deel was wel goed te doen, langs een amphi theater waar ook nog oude grafstenen stonden.
Dan verder op weg naar Vejen, door de velden waar de klaprozen bloeien en langs een wijk in aanbouw zijnde. Alles over helaas een asfalt weg. Vlak voor het station nog een Belgisch koppel gesproken. Zij lopen van Viborg naar Padborg. In korte etappe’s van zo’n 10-12 km. De vrouw heeft problemen met haar been.
Ik kom op tijd aan op het station, even het station bekeken want op mijn terugreis stopt de trein hier ook.
Er kwamen twee treinen aan op het station, beide van of naar Aarhus.
Ik loop weer terug naar het buiten waar de bussen stoppen, en amper 5 minuten later komt de bus aanrijden. Voor de rit Vejen naar Bække 10 km. moest ik 34 Dkr. betalen. Ik laat de GPS aanstaan, en alleen op het wegrijden bij het stations na, rijdt de bus dezelfde route die ik had moeten lopen.
Echt verschrikkelijk, goed dat ik dit stuk niet loop. Ik raad het ook een ieder af. Een rechte weg, oh ja twee bochten. En als loper zou je er helemaal depressief van worden. Zelfs de buschauffeur geeft toe dat vele hier in de bus stappen. Dus een goede tip...en ik ben er blij mee.

Als ik in Bække uitstap, eerst nog langs de supermarkt gaan. Want morgen moet ik weer eigen eten meenemen. En ik volg nog een tip op, ditmaal van de Deen Jesper. Hij was samen met Paul onderweg op de fiets naar Padborg. Hij zei, koop dat brood (bruin of zwart) en een pot honing. Het is eenvoudig, het smaakt, en vooral houdbaar. En dat heb ik dan ook gedaan, en nog twee broodjes voor onderweg.
Nu moet ik weer eerst in het ritme komen, maar dat gaat relatief snel. Het is een stuk over een kiezelpad, langs akkerbouw velden. Op een gegeven moment kom ik langs een bezienswaardigheid zoals het steeds staat aangegeven langs de kant. Het zijn twee heuvels uit het Vikingen tijdperk. Tussen de heuvels liep de weg om handel te drijven met zuidelijke oorden. Een aantal gevonden stenen hebben ze in de vorm van een Vikingschip hier neergelegd. De stenen stammen ook die tijd.
Even later kom ik weer langs een shelter plaats voor te overnachten. Hier kruisen zich ook twee routes de Hærvejen en de kust tot kust route (oost-west vv). Er wordt veel gebruik van gemaakt.
Dan is het eigenlijk ook wel weer afgelopen met bijzondere dingen langs de route. Veelal asfalt of kiezel waarover gelopen wordt. En langs de route of mega boerderijen of vervallen boerderijen. Echt wel een verlaten gebied. Af en toe eens een groepje huizen samen, maar de rest een stil en eenzaam gebied.
En als het dan ook nog beetje net miezel regen krijg echt wel het gevoel, waarom deze etappe.
Oh ja even een blij momentje, ook voor Everdiene....een paar bloeiende stuiken. Dat brengt weer wat kleur in deze dag.
Ook nog een fijn moment voor ieder die er doorzit, staat er ongeveer een 1,5 km. voor de Herberge een hokje met Deense vlaggetjes. Er staat een ijskast in met allerlei gezonde snacks, zoals muesli repen, chocolade en pakjes sinaasappel sap. Geld kun je kwijt in een box.
Lekker een choco muesli reep genomen., hij smaakte erg lekker. En als deze op is begint het steeds harder te regenen, maar ik zie de Herberge al liggen. Dus gewoon stevig doorlopen in de windjack.

Tegen half twee ben ik er al. Ik heb een kamer met vier bedden een bank en een tv. Natuurlijk als er nog iemand komt moet ik de kamer delen. Want in de rest van dit huis zijn alle kamers vol met gasten van een bruiloft. En waar het feest vanavond hier gevierd wordt.
Ik besluit eerst te douchen, zodat de natte broek kan drogen over een stoel. Ik was al gewaarschuwd door de Denen, het is een mooie Herberge maar helaas niet met een echt super warme douche. Wat je wel zou willen hebben na zo’n dag. Maar het gaat nog.
Onder het genot van een kop thee eerst Monique gebeld, dat alles weer goed gegaan is.
Erna even lekker op het bed gelegen om uit te rusten. Na een uurtje, het regent buiten nog steeds, maar alvast de foto’s uitgezocht voor de blog en meteen ook maar al het eerste gedeelte getypt.
Natuurlijk moet in ook tante Minie op de hoogte houden, en dus haar ook gebeld. Weer even geklets en ze wenst mij heel veel succes met de laatste lange etappe op deze tocht. Want morgen zijn het nog 28km. naar Jelling.
Langzaam krijg ik honger, er staat nog pasta en tomaten saus. Dus even de pasta koken en de tomatensaus op warmen. Er ligt in de koelkast nog een dicht pakje strooi kaas uit Denemarken.
Dat gaat zeker wel smaken, schat ik zelf wel in. Beter als de diepvries pizza. En inderdaad het smaakt en vult goed.
Ik ben benieuwd of er vandaag nog iemand komt, want die moet toch echt doorweekt zijn. Maar ik verwacht het niet.
Natuurlijk na het eten de afwas nog doen, en daarna een lekkere kop koffie bij het typen van de blog.
Buiten regent het nog steeds. Het mag van mij blijven tegen tot morgenochtend 6.00 uur . En dan de dag door lekker droog blijven. Maar ja ik heb niks te vertellen oer het weer.
Wel weet ik dat ik langzaam ga stoppen, nog even de wandelkaart bekijken voor de route van morgen en dan lekker op bed liggen en rusten.

Groetjes Pelgrim Fred
Slaap lekker allemaal.

Hou vol Fred!

Wim Sanders 2019-06-08 23:09:34

Ha die Fred, dat weer is wel een dingetje. Al die wind en de regen maakt het geheel niet echt vrolijk en het is een stuk lastiger lopen. Maar je gaat goed en gelukkig kom je af en toe ook iemand tegen waar je wat mee kan babbelen. Dat maakt het wat aangenamer. Succes weer voor de volgende dagen! Groetjes, Rimca

Rimca 2019-06-08 23:55:34

Knap om de moed erin te houden op zo’n dag, maar het is je weer gelukt. Die oploskoffie doet je natuurlijk aan het werk denken: fleurt de dag toch lekker op😆 Grtn Gwen

Gwen 2019-06-09 07:56:33

War fijn dat je weer bloemen voor me gefotografeerd hebt. :-) Het lijkt wel het enige kleurrijke vandaag te zijn geweest ja. Het zag en klonk alleemaal wat triest. Behalve dan die stenen uit de Vikingtijd. Die zijn wel weer enorm fascinerend. Zet' m op!

Everdiene 2019-06-09 08:24:26

Ha die Fredel! Elke keer als ik je foto’s zie, passen die niet bij het weer dat je hebt gehad onderweg. Het lijkt alsof je geen druppel hebt gezien🤣 Wederom prachtige foto’s. Ik wens je vandaag een mooie pinksterzondag en vergeet niet eraan te denken dat morgen de winkels wellicht gesloten zijn😉 Waldmansheil, Fredel.

Monique Weling 2019-06-09 09:10:33

Prachtige foto's weer, maar wel een eenzame dag, lijkt me zo. Als je bij aankomst op je slaapstek verder geen aanspraak hebt en de hele dag ook alleen loopt, kan ik me heel goed voorstellen dat je blij bent om met je zus en je tante te bellen! Zal weer wennen zijn aan dat "gekakel" op het lab als je terug bent..... succes weer, Fred!