Frisse etappe

Duitsland, Jevenstedt

Dag 31, Hohenwestedt naar Jevenstedt (23km).

Vannacht redelijkheid geslapen, een keer wakker geworden. Een droge keel en dus even wat drinken.
Daarna weer lekker ingeslapen.
Om 6.00 uur begint Helene weer met haar lied, maar ook nu vraag ik, kom over een kwartier maar terug.
En dat doet ze dan ook. braaf, in die tijd kan ik rustig wakker worden.
Eerst wat opfrissen en aankleden., de voeten weer goed ingesmeerde met de gehwol crème. Als deze intrekt, heb ik nog een keer naar de route gekeken, of er een dorpje is voor een tussenstop. Het kan Stafstedt zijn.
Als de crème is ingetrokken de pleisters plakken, ik moeten zeggen het gaat goed met de voeten. Maar om geen pleisters te plakken is bij mijn voeten geen goed idee. Ervaring uit andere tochten.
Sokken aan, en alvast de camelbag gevuld, en alles alvast in de juiste zakken geduwd.
Nog even wat op internet gekeken, over nieuws van mijn clubje Roda JC.
Tegen half acht naar beneden gegaan om te ontbijten, de maag knort toch wel. Het Canadese stel op stel fiets van Veljen (DK) naar Brussels zijn ook al beneden. We hebben gezellig samen ontbeten. Zijn willen tot Drochtersen komen, een etappe na de veerboot oversteek vanuit hier gezien. Ik heb hun die tip gegeven over het goede hotel.
Zoals gebruikelijk neem ik twee broodjes , kaas-salami en een met aardbeien jam. En natuurlijk een lekker kop koffie, want dat kunnen ze hier wel, maar ja alles is beter dan bij.........
Ik neem nog een broodje voor onderweg, ook deze met kaas-salami. Nog een tweede kop koffie en een jus d’ oranje erbij, en er komen nog verse croissantjes bij. Ik wat zie ik tot mijn verbazing, er liggen ook pain du chocolade bij.....en waar heb ik deze gegeten.....op de Camino in Frankrijk op weg naar Santiago.
En nu ben ik op het Jakobspad onderweg naar Viborg. Nog een toetje, joghurt met verse gesneden fruit erin. Ik heb een goede bodem gelegd voor deze dag.
Nog even de tandenpoetsen, GPS opstarten en de rugzak inpakken....en natuurlijk betalen.

Maar om 9.00 uur is deze pelgrim weer klaar om pad te gaan naar Jevenstedt.
Het is nog fris buiten, dus de windjack weer gewoon gedaan. Maar positief gezien het is droog, en de voorspellingen zijn ook dat het vandaag ook droog blijft.
Het eerste is even uit Hohenwestedt komen, eerst langs een drukke weg, maar bij de eerste beste gelegenheid verlaat ik ook deze weg en ruil hem in voor een stille veldweg. Hier is ook weer het groene bord van de Oschenweg te zien met de afbeeldingen Denemarken. In Denemarken heet dit pad Haervejen pad. Dit was vroeger een handelspad tussen Denemarken en Noord Duitsland.
Dus voor mijn een goed teken, dat ik de goede richting oploop. Ikea dit pad volgen tot Viborg.
In het veld merk je meteen de wind weer, vandaag niet zo qua kracht maar het frisse in combi met de temperatuur. Het grappigste onderweg zijn op een t-splitsing de stenen smiles. Net na het eerste gehucht vandaag, Tappendorf.
Ik moet zeggen het loopt wel lekker vandaag, mooi tempo en toch lekker genieten van de rust en uitzicht.
Soms loop ik wel midden op de weg, een rustige weg waar alleen tractoren komen. En deze hoor je al in de verte aankomen. Dat is een fijn gevoel, even wegdromen of met je zelf bezig in je hoofd.
Gelukkig zie ik ook weer mijn vriendjes, de paarden. Een schimmel rolt zich lekker voor mijn ogen in het gras heen en weer. En verderop staan ook weer de koeien in de wei, zij weten het al van horen zeggen, straks komt er een voorbij met 2 poten 2 stokken en een klerenkast op zijn rug en hij zwaait naar ons....nier reageren, des te sneller loopt hij door.
Na een groot deel door de velden te hebben gelopen komt er nu een mooi stuk door een bosgebied.
De vogels fluiten van blijdschap, en het is schitterend om aan te horen. Dat geeft een echt rust gevoel.
Via het bos en een veldpad geraak ik in Stafstedt. Vanochtend nog gezien als rustplaats en dat komt ook goed uit . Het is 11.45 uur en ik heb de helft er al opzitten. Ik heb wel zin iets warms, en als ik een boer op de tractor het erf af zie rijden, wil ik heb iets vragen. Hij stopt, ligt er in het dorp een bakker of een supermarkt. Ja een Edeka hier na rechts.....hij wil me wel brengen naar de supermarkt...het zijn 100m. verderop. Die loop ik wel. Helaas kun je geen kop koffie drinken, en ik vraag aan de vrouw achter bij het brood, of er toch ergens koffie te krijgen is.... tegen de kou buiten. Jazeker zeg ze, achter om de hoek, loopt het koffiezet apparaat al. Ik van daag wel een kop van nemen, de twee andere medewerkers komen ook, als ze de winkel sluiten voor een half uur. Ik neem oh een broodje uit de winkel en krijg er een lekkere kop koffie bij......dat is nog een service.
Na een half uurtje ga ik verder voor de laatste 10,5 km. naar Jevenstedt.
Het pad loopt parallel aan de drukke weg, maar op dit pad komen in totaal 2 auto’s op die tijd dat ik er liep. Het is een pad met aan beide kanten bomen en struiken, en goed asfalt, maar nog belangrijke een mooie strook, met zacht materiaal aan de beide kanten.......geweldig.
Bij het binnenlopen Jevenstedt nog even over het bruggetje lopen, er onder stroomt de Jevenau .
En dan zie ik al de kerktoren, het is een evangelische kerk en de deuren zijn dicht.
Nog een foto gemaakt en dan opzoek naar mijn slaapadres. Ik loop de gelukkige kant op vandaag..
Ik krijg een mooie kamer, met WiFi en tv. Het is 13.50 uur
Maar het eerst wat ik doe is douchen, en even opwarmen, een fijne douche is het.
Na het douchen nog met mijn tante gebeld en haar weer op de hoogte gebracht. Dan eerst mijn “ lunch” opeten , “ een broodje met kaas en een salami.
Nu is het tijd om even uit te rusten en dan zo meteen al beginnen aan de blog. Ik ga om 18.30 uur naar beneden eten, Frites met curryworst en een glas mineraal water. Het smaakt goed. Na het eten bij de supermarkt voorbij gegaan, voor een bekertje joghurt, als toetje straks als de blog klar is.
En nog even met Sem “ gekletst” te hebben.
De blog is weer klaar.....

Groetjes Pelgrim Fred
Slaap lekker allemaal.

Hallo Fredel, Wat een leuke foto’s weer. Die stenen! Geweldig! En de natuur wordt steeds meer. Het lijkt wel alsof je 80 jaar terug in de tijd gaat; qua natuur dan. Fijn dat je het zo naar je zin hebt. Fijne wandeldag vandaag, waldmansheil

Monique Weling 2019-05-29 06:56:19

Ik lees steeds 'Jeneverstadt'. Wat zegt dat over mij ? ;-)