Erg rustig....

Denemarken, Oster Logum

Dag 38, Kliplev naar Oster Logum (27km.).

Vannacht super geslapen, op tijd in bed 22.00 uur en eigenlijk meteen ook in slaap gevallen. Zoals bijna gebruikelijk wordt in tegen 2.30 uur, maar nu van het gepraat en de deur dicht slaan. Het zijn de twee Bulgaarse chauffeurs die hier al een tijdje verblijven. Zijn rijden op en neer met een truck van Kopenhagen naar Bulgarije. Maar ik vind het wel goed, en draai me nog keer om en slaap verder.
Om 6.00 uur is het Andreas Gabalier die mij wakker maakt, en dat zal hij doen tot in Viborg.
Maar ook hem vraag ik om over een kwartiertje nog een keer te doen, en hij is zo lief. Ondertussen tijd rust wakker worden.
Eerst opfrissen en aankleden, en dan de voeten insmeren met de bekende gehwol. Ondertussen tijd de mail en app-mes gelezen. En vandaag waren het echt veel. Iedereen heel hartelijk dank hiervoor. En ja ik ga genieten van Denemarken. En wat het eten betreft, iets specifieks Deens, ik zou het niet weten. Maar of ik daar achter kom in de herbergen, I don’t no.......
De pleisters plakken en de sokken aantrekken. Dat klusjes is alweer gedaan. Om half acht is er ontbijt, ik weet dat we een omelet krijgen, maar de rest ......
Nog even de route bekijken weer, een aantal lange rechte wegen, in elk geval geen afslagen.

Bij het ontbijt zijn we met z’n tweeën. Een Deense man op de fiets, hij kwam gisteren pas rond acht uur binnen en ik. De eigenaar heeft inderdaad omelet gemaakt met spek, dikke sneeën van wit brood en normale sneeën zwartbrood, natuurlijk ook koffie. Deze smaakt ook goed, en fruitsap. Ik neem een witte brood en een snee zwartbrood met daarop kaas en salami en een witte brood voor de omelet op te leggen.
Voor onderweg maakt ik ook twee dubbele met wit- en zwartbrood en daarop kaas en salami.
Als de omelet op is krijgen we nog beide 3 pannenkoeken, omdat de Hollanders dat zo lekker vinden. Maar geven duidelijk gemaakt dat ik een Nederlander ben. Maar goed, de pannenkoeken smaken lekker, een met honing en de andere met jam.
Nog een kop koffie gaat er zeker wel in, en een fruitsapje ook wel. De andere Deense koppel ligt nog te slapen. Nog even betalen , 40 euro voor het slapen, en avondeten( heerlijke Lasagne), 3 blikjes fris, en het ontbijt. Valt wel mee, mort ik bekennen. En natuurlijk een stempel in het pelgrimspaspoort.
Nog even de laatste dingen in de rugzak doen, de camelbag vullen, en de GPS opstarten.

En dan om 9.10 uur zet ik de eerste stappen op mijn 2de dag in Denemarken, ik laat mij verrassen.
Eerst weer een stukje “spoorlopen” zo vlak naast de rails. Maar ja op mijn pad staat het gras behoorlijk hoog. Trouwens ik heb me zelf beloofd vandaag niet op de routekaart te kijken van de gps, en vol te vertrouwen op boordjes langs de weg. Natuurlijk bij twijfel kijk ik toch, ik wil ook niet straks in Zweden uitkomen.
Via het industrie terrein van Kliplev gaat het verder, niet echt door een bos, maar toch misschien heel even.
Maar dan over een kiezelpad, dat erg vervelend loopt, je voelt gewoon de kiezelstenen. Er ligt gewoon te veel op het wegdek, je kunt er niet aan de zijkanten lopen, en het zijn van zo’n grote stenen. Echt niet vriendelijk....tenminste dat is mijn mening.
Onderweg nog een van drie overgebleven bruggen van begintijd van het Hærvejen pad gezien. De andere heb ik gisteren al gezien en de laatste volgt later deze week. Bijzondere dingen laat men heel duidelijk zien, let op bezienswaardigheid. Wat dat betreft is het pad goed aangegeven qua alles, alleen wat meer banken en tafels, en tappunten voor water. Zeker omdat er geen horeca ligt op de route.
Ook een bezienswaardigheid waren een paar gedenksteen aan mensen waarvan ze met een grote waarschijnlijkheid weten dat zij, aan het Hærvejen pad hebben gewerkt, of veel handel hebben gedreven. Binnenkort is er weer een grote herdenking op deze plaats.
Het moeilijke pad eindigt in Hjordkær. Maar ook hier is niets te beleven. Dan volgt een mooi stukje langs de gehuchten Sost en Rise. Maar ik stop al ruim voor Sost, om te lunchen. Er staat namelijk een bank en een tafel. Ik laat mij de twee boterhammen goed smaken, met daarbij water uit een flesje. Dat drinkt beter en makkelijker dan uit de camelbag. Natuurlijk ook even naar de mails en app-jes gekeken.
Na een half uur moet ik weer gaan natuurlijk, nee hoor ik heb gewoon nog een aantal kilometer te doen, en wil straks op het eindpunt nog wat wassen.
In Rise heb ik de kerk bekeken, deze was open. Niet echt bijzonder en somber ingericht. Maar dat is bekend in het noorden van Europa. Ik was al lang blij dat de kerk open was. Oh ja de Deense vlag lag al over de banken, want morgen is het een halve feestdag in Denemarken ivm de verkiezingen voor het parlement.
Nu is het nog 2 kilometer lopen naar Rødekro, het grootste plaatsje in de buurt, met bijna alle faciliteiten.
Dus maar eens een bank opzoeken, voor wat Deense Kronen te pinnen, wel zo handig in de herbergen.
De Kronen heb inmiddels al, en nu op zoek naar een supermarkt.
Maar dan kom ik langs een kapsalon, en de vrouw heeft even geen klanten, en ik vraag haar wat het kost om met een tondeuse mij te knippen. De dochter die ook in de zaak was helpt erbij, qua verstalen.
Voor 13 euro doet ze nu meteen mij knippen, Oké dan. Eindelijk die scheerwol er af, dat spaar weer tijd bij het douchen en afdrogen......hahaha, nee ik voel me er gewoon beter bij. En wie weet wat ik nog tegenkom.........????.
In een half uur heeft zij mij netjes en vakkundig geschoren. Maar Marion, het is geen concurrent, wat ik kreeg geen koffie, en gezellig geklets...nee want we verstonden elkaar gewoon niet.
Nu alleen nog naar de supermarkt, het heeft een half uur geduurd in de supermarkt, steeds de prijzen omrekenen, waar staat het, hebben ze niet enz enz. Maar ik heb uiteindelijk 2 broodjes gekocht en een fles Citroën limo.
Nu met een nog zwaardere rugzak op weg voor de laatste 5 kilometers naar Oster Logum. Eerst langs een zandafgraving en dan verder door het veld naar mijn slaapplaats. Deze ligt schuin achter de kerk. Het is rond 16.00 uur als ik arriveer. Ik weet dat er niemand is, de eigenaresse heeft een familiefeestje, en de kartoffelsalade en de Duitse frikandellen liggen in de koelkast. Moeten alleen nog even in de magnetron gelegd worden. Dus weer eens een herberg voor mij alleen. Eerst kijken voor de WiFi, die is er, maar dan wel buiten voor de oude boerderij. Alvast de foto’s doorgestuurd, en geselecteerd voor de blog.
Maar dan eerst lekke douche, voordat zometeen nog een bus vol pelgrims langskomt.
De douche doet het goed, en ik voel me ook weer een stuk beter. De sokken en shirt gewassen en opgehangen aan het droogrek.
Het begint buiten wat frisser te worden, en ik krijg ook trek, het is al half acht. Dus de hoogste tijd om wat te gaan eten.
Het eten heeft goed gesmaakt, blij dat ik nog twee broodjes had gekocht. Bij het eten een lekkere kop thee gedronken, om het een beetje warm te krijgen. Want in zo’n oude stal koelt het snel af, dus straks met de thermo kleding aan gaan slapen. Nog even de afwas doen, en nog even een bel ronde doen.
Morgen een iets kortere etappe van rond de 20 km ook wel eens fijn. Wat langere slapen, of dat lukt met de kou....,, en anders op de plaats van bestemming wat rondkijken. Maar ik denk dat ook een oudere boerderij is geweest.

Groetjes Pelgrim Fred
Slaap lekker allemaal.

Wat dacht je, even wat gewicht kwijt raken. Alle haren eraf.😂

Monique 2019-06-04 22:01:21

Goed bezig Fred! Wat zullen de schapen die je nog gaat tegenkomen jaloers zijn op je scheerbeurt 😆

Roy 2019-06-04 22:32:15

Hé Fred, dat zijn andere kerken als hier in deze contreien hé. Maar de soberheid maar wel heel veel licht, vind ikzelf ook wel iets hebben. Goede wandeldag gewenst, Groet Ine'

Ine' 2019-06-05 07:19:47

Fantastisch dat veld met klaprozen, graan en de paarse bloemen (geen idee wat het zijn....) Ik vind die kerk heel mooi, zo eenvoudig, zeker ook zoals het ligt. En tja, af en toe moeten je "wilde haren" even gesnoeid. wandel ze weer, hopelijk heb je goed geslapen ondanks de kou.... groetjes, Mirjam