Een voldaan gevoel...

Duitsland, Oeversee

Dag 35 , Schleswig naar Oeversee (31 km.).

Vannacht goed geslapen, een keer tegen drieën even wakker geweest. Maar ja dat is te vroeg, en ik was nog niet fit dus lekker verder slapen.
Om 6.00 uur begint Helene Fischer met haar hit Atemlos. Maar ik wil nog even 15 minuten langzaam wakker worden. Dus na een kwartier meldt zij zich nogmaals. Nu opstaan, want ik wil op tijd vertrekken ivm de lengte 31km. en de warmte.
Dus eerst even opfrissen en aankleden. Dan de voetjes goed insmeren met de gehwol crème. Want vandaag is het extra belangrijk “nieuwe” schoenen en ook nog een lange afstand plus warm weer.
Alvast de pleisters geknipt en de route bekeken.
En dan valt mij een blunder op, die ik zelf in de voorbereiding heb gemaakt. Namelijk de etappe van morgen naar Handewitt is geen 31km. lang maar 13,5 km. Dus dat komt goed uit. Geen twee dagen achter elkaar een lange etappe en dat met de “nieuwe” schoenen. Dus een foutje in mijn voordeel.
De crème is ingetrokken en dus zorgvuldig de pleisters plakken. Eerst de linkervoet en dan zeker op de hak, en een om de kleine teen. Ook een op de voor voet bij het afwikkelen. Dan de rechtervoet eerst de dikke - en kleine teen, aan de zijkant waar de blaar onder de eelt zat. En ook hier een onder de voor voet.
Nog even de mails en app-jes gecheckt, en de rugzak al zover mogelijk ingepakt. Vandaag een andere indeling ivm dat er geen extra paar schoenen meer in de rugzak zitten, en een aantal route boekjes opgestuurd zijn. Maar dat heb ik thuis ook al uit geprobeerd.
Het wordt langzaam tijd voor het ontbijt.

Het is druk in de ontbijtzaal, er is namelijk een roeiclub aanwezig. En een paar leden denken waarschijnlijk al dat ze olympisch kampioen zijn, want een ieder moet hun voor laten gaan. Helaas bij Pelgrim Fred gaat het mis, gewoon netjes in de rij aansluitend.
Ik neem zoals gebruikelijk twee broodjes, een met kaas-salami en een met jam. Ditmaal abrikozen.
Maar omdat het een lange etappe is maak ik meteen ook twee broodjes voor onderweg, en wel hetzelfde als voor nu. Deze verdwijnen meteen in de tas, waar eerst de routeboekjes zaten. Maar dan wordt het tijd voor een kop koffie, hier smaakt hij ook goed. Samen met jus d’orange en nog een kop koffie laat ik mijn de broodjes goed smaken. Ik heb nog wel trek, en dus neem ik nog een broodje ditmaal met aardbeien jam.
Als toetje staat er een gewone yoghurt of een yoghurt met kersen erin, ik ga voor de laatste....en er liggen appels...en plotseling twee minder. En er staat op een tafels nog plastic flesjes met mineraal water. Ik neem er een voor onder weg, als ik de broodjes eet.

Dan terug naar de kamer, eerst de tandenpoetsen, dan de GPS opstarten en dan de laatste dingen in de rugzak.
En als ik hiermee bezig ben, zie ik dat het buiten regent....ik dag vandaag zonnig en 23 graden
De regenhoes alvast om de rugzak gedaan en nog snel een app-je aan mijn zus.
En dan is het 8.40 uur als ik de eerste voeten buiten de deur zet, opweg naar Oeversee.
Eerst even op de route terugkomen, maar dat is naar 5 minuten al gelukt. Eerst even door een stadspark om vervolgens richting Idstedt te gaan. Eerst nog even een stukje langs een weg lopen, maar dan gaat het richting bos.
Dit vind ik altijd wel lekker lopen, zachte ondergrond, en zeker nu. Soms verlaat ik het bos even voor een stukje veldwegen langs akkerbouw velden of langs mijn vriendjes de koeien. Als ze mij zien, komen ze alle aan gerend om mij te begroeten. Fijn om toch wat vrienden te hebben onderweg.
Inmiddels ben ik ook de eerste pelgrim van de dag tegen gekomen , zij loopt Niehuus naar Lübeck in 14 dagen.
Maar na een kort gesprek ga ik verder, inmiddels passeren ook twee koppels op de fiets mij, zij hoor ik roepen ....Hamburg.
Het loopt lekker, zeker door de afwisseling, maar ook door het weer. Het voorspelde weer is het nog niet. Er staat toch een behoorlijke windje en het is nog vrij fris (14 graden), voor mij is dit beter als die 30 graden.
En zo moet ik nog langs een meer, en wel de Idstedter See.
Het fijne aan dit meer is de grote, wat kleiner als die van gisteren. En het pad loopt niet meteen aan het water.
Ik loop lekker en dromerig langs het meer, zodat ik bijna nog de afslag vergeet te nemen naar Idstedt.
Ik heb er nu 13 km. op zitten, het is erg rustig in het dorpje. En ja plots zie ik een man in de voortuin werken. Ik vraag hen of er in het dorp een supermarkt cq bakker is ....hij antwoordt ontkennend. Alles is de laatste jaren gesloten geworden.
Wel vertelt hij dat buiten het dorp een Schutzhütte is voor wandelaars en fietsers.
Dan nog maar even doorlopen, en inderdaad ik zie hem. Even een pauze nemen. Lekker om de rugzak even af te zetten, en gewoon even zitten op een bankje. Daarbij ook nog genieten van de paarden in de wei. Ik neem ook een broodje, die met aardbeien jam.
Na twintig minuten gesterkt weer verder, en even later kom ik een wandelende pelgrim tegen. Hij is in Aalborg (Dk) vertrokken en wil naar Chapelle in Frankrijk lopen, waar hij woont. Vannacht heeft hij in Oeversee geslapen, maar ik nu op weg naar ben. Nog even wat info gewisseld, want hij geen enkel adres waar hij kan slapen. Ik heb hem dus een paar adressen gegeven. En dan Buon Camino.
Bij het bos in Elmholz, zie ik een lus, die echt overbodig is, en dus ga ik meteen rechts en kom dan 15 minuten later weer op de route. In plaats van waarschijnlijk een klein half uur.
Dan door bossen en velden op weg naar Stendrup en even verder dan Sieverstedt. Ik merk soms dat ik wat voel aan de onderkant van rechter dikke teen. Dat is ook altijd waar ik een blaartje krijg, ook al is het maar op een dagtocht. Voor de rest lopen de “nieuwe” schoen goed.
Bij het passeren van Stendrup gaat het ook nog een stukje berg op om vervolgens na 2 km. in Sieverstedt te geraken.
Beide dorpjes zijn ook erg rustig, ook hier geen supermarkt of bakker. Nog even doorlopen het zijn nog 10 km tot de “ finish” in Oeversee.
Het is rond twee uur en dus tijd voor het tweede en laatste broodje met kaas en salami. En waar kun je dit nog veiliger nuttigen als op de bank voor de Freiwillige Feuerwehr in Süderschmedeby. Na een pauze van 10 minuten is het tijd voor het laatste stuk van 7 km.
En laatste stuk gaat voornamelijk langs de velden, maar op een gegeven moment moet ik de route verlaten...en dus niet te ver door lopen zoals voor gisteren in Kropp gebeurde. Vanaf dat moment is het nog 2,5 km. lopen naar Oeversee. De drukke weg oversteken en dan door een paar straatjes, en ik ben op de hoofdstraat van Oeversee , de Stapelholmerweg . Hier ligt ook mijn hotel voor vandaag.
Het is 15.30 uur als ik incheck, en op de kamer aangekomen, eerst de rugzak afzetten en de schoenen en sokken uitdoen. Gelukkig geen schade aan de dikke rechterteen. Even 10 minuten bijkomen op bed, met glaasje water. En dan .....ja inderdaad lekker douchen, eerst een warme douche en tot slot afsluiten met koud. Maar even genieten en ontspannen onder de douche.
Na de super douche, mijn shirt uitgewassen en opgehangen. En dan op bed liggen en even een bel ronde doen. Monique was er niet, dus even met Sem geklets.
Nu is het tijd om op bed te liggen, en te rusten. Ook de foto’s bekeken voor de blog straks.
Rond half zeven ga ik beneden warm eten, ik weet het bijna al, namelijk een Hefeweizen en asperges met gekookte aardappelen en een schnitzel. De asperges smaken weer verrukkelijk. Thuis maak ik ze nooit. Dus onderweg wil ik ze wel eten.
Na het eten, nog een toetje in de vorm van een kop koffie.

Na het eten terug naar de kamer en daar beginnen aan de blog, want straks wil ik naar het voetballen kijken op de televisie. En ja morgen door een foutje maar een korte etappe naar Handewitt.
Maar wat blijkt op de tv zijn 68 zenders maar geen voetballen, deze zit in Duitsland achter een decoder.
Dan maar naar muziek geluisterd op de tv en gelijktijdig de blog geschreven.
En wat later als normaal nog even met mijn tante Minie gebeld.
Wel wil ik wachten op de uitslag voordat ik ga slapen.

Groetjes Prlgrim Fred
Slaap lekker allemaal.

Weer 31km verder 👍👍 Gelukkig een vergissing in je voordeel, beter als andersom. Wat betreft CL finale... je hebt niet veel gemist.

Roy 2019-06-02 00:06:51

En terecht: netjes op je beurt wachten. :-) Het valt me trouwens aan de foto's op dat er niet zoveel bloeiende bloemen zijn. Of fotografeer je die net niet? De kleurenpracht vind ik namelijk altijd zo mooi aan het lopen in de lente.

Everdiene 2019-06-02 08:18:08

Hey Fredel, Je gaat als een speer! Mooie foto’s weer. Gelukkig dat het niet zo warm geworden was als voorspelt. Maar beter zon dan regen. Waldmansheil

Monique Weling 2019-06-02 08:56:30

He lieve Fred, Wat een goed begin van de dag op 2 juni. Minder kilometers in het warme weer. Een dag om te gebruiken om even alleen te genieten zonder zorgen of het een te zware etappe wordt. Nadenken in Een prachtige omgeving en je lichaam en hoofd te laten aansterken. Nog vele mooie gedachten kilometers gewenst! Liefs van ons

Ellen en yvo 2019-06-02 09:59:47

En alweer een dag voorbij. Je schiet goed op en zit vlgs mij ook alweer goed in je pelgrimsmode. Jammer dat je niet zo heel veel andere pelgrims tegen komt. Ga zo door en we volgen je iedere dag. Grtjes Gerrie

Gerrie 2019-06-02 10:16:53

Wat Gerrie zegt....we volgen je iedere dag. Heel leuk om je verslagen te lezen, iedere keer enorm uitgebreid en met mooie foto's! Kan me helemaal voorstellen dat je van zo'n pelgrimstocht tot rust komt. succes weer, groetjes, Mirjam