Even rustig aan ...

Duitsland, Damme

Dag 15, Vörden naar Damme (13km.).

Vannacht super goed geslapen, ondanks dat het voor mij erg laat was toen het licht uit ging. Maar ik kon ook een uurtje langer slapen, doordat het vandaag een korte etappe is.
Andreas Gabalier meldt zich dan ook pas om 7.00 uur.
Aankleden en dan ook vandaag mijn voeten goed verzorgen. Ondanks dat het een korte etappe is.
Eerst de voeten insmeren met geh-wol crème, laten intrekken en ondertussen tijd de pleister om maat knippen. Op de linkerhak over de plek waar de grote blaar zat , als voorzorg een pleister plakken en een om de kleine teen. Op rechtervoet doe ik vandaag geen pleister op de plekken waar de wondjes zitten, De plekjes zijn dicht en nog wat extra crème van de apotheek erop smeren. Dat moet voldoende zijn. Ben benieuwd hoe gaat. En wel nog een pleister om mijn dikke teen en de teen ernaast.
De rugzak alvast zover mogelijk inpakken, en dan naar beneden voor te ontbijten. Samen met de 4 dames uit Denemarken, alle woonachtig in Viborg of in de buurt er van. Ik heb een telefoonnummer ontvangen voor het geval dat ik geen slaapplaats vind in Viborg. Lekker gekletst in een combi van Duits en Engels. Zij maken nu een korte vakantie en lopen 8 dagen over het Jakobspad tot Münster. De andere kant op dus....
Na het gezellige ontbijt vertrekken de dames als eerst richting Engter. En ik moet nog de GPS even opstarten via de noodprocedure met powerbank, maar dit gaat nu nog goed, dus graag zo blijven doen tot Viborg. De rugzak inpakken, en nog de tandenpoetsen. De rekening is inmiddels al betaalt en de stempel heb ik ook.
Om 10.00 uur vertrokken richting Damme, een mooie tocht ligt voor me, een stukje langs het veld en de rest door de bossen. Oh ja Monique nog bedank voor wat je vanochtend al hebt gedaan voor mij. Super Monique, fijn om zo’n zus te hebben.
Het loopt lekker, het zonnetje schijnt al is het nog te fris om in korte mouwen te lopen.
In veel dorpen word ik eingeladen zum Schützenfest, zo ook hier in Damme. Maar helaas dan ben ik nog aan de wandel.
Het is heerlijk om door het bos te lopen, en het verstand op nul te zetten, lekker dromen......en dan mis ik een pad naar rechts.....op de GPS gekeken en volgende pad naar rechts is ook goed.
Na een super mooie tocht meld ik mijn om 12.15 uur bij de receptie van Kloster hotel Damme.
Een hotel in het voormalige Kloster. Met wel fijne prijzen voor pelgrims. Ik word zelfs uitgenodigd om, om 13.00uur deel te nemen aan de warme maaltijd in de Speisesaal. Dus snel even douchen en wat fris aan te trekken. Het eten bestaat uit rijst met een goede curry saus met vele diverse groente erin en natuurlijk stukjes kip. In de zaal zitten aan mensen die deelnemen aan een seminartraining over gezond leven.
Na het eten een uurtje op bed gelegen, en dan eens naar het dorp wandelen.
Volgens de receptioniste is het 15 minuten lopen naar centrum. Ik wilde 3 dingen doen. Naar de VVV, de kerk, en een supermarkt.
Als eerst kom de VVV tegen, even naar binnen om te kijken hoe ik het beste morgen kan lopen, zeker omdat het een lange dag wordt (34km.) tot Vechta. Ze komt met een mooie kaart, waar tenminste de route op staat, en ook nog een hoe deze is aangegeven, een P. De Camino schelp zijn hier erg sporadisch te vinden. Of beter gezegd er zijn er geen. Ik mag de kaart gratis houden omdat ik enthousiaste pelgrim ben, en ook nog alleen. Daarna de mooie St. Victor kerk bezocht ook wel de Dammer Dom genoemd, vanwege grote.
Het is een mooie kerk, even ook weer een paar kaarsjes opgestoken voor mijn dierbare familieleden en vrienden. Op de terugweg bij de supermarkt binnengewipt voor iets te drinken vanavond, lekkere Citroën limo.
Na terugkomst weer eens een belrondje gedaan, ditmaal voor de laatste twee slaapplaats voor Bremen, het is uiteindelijk gelukt met weer een omzetting in het schema, maar ja het is gewoonlijk om aan slaapplaatsen gekomen. De lijst zijn niet actueel en VVV hanteren vaak dezelfde lijst die ik ook heb.
Hopelijk gaat dit na Bremen beter. Want daar begint een ander Jakobsweg, de Baltica.
Om 19.00 uur word ik verwacht in de Speisesaal voor het avond eten, een broodmaaltijd.
In de vorm van een buffet. Het warme gedeelte bestaat uit pizza stukje, verder neem ik een rauwkost salade en 3 sneetjes broodje en natuurlijk beleg, kaas, salami en jam. Zoals gebruikelijk bij de broodmaaltijd kun je kiezen uit verschillende theesoorten. Ik neem de “ Gute Nacht “.
Het smaakt erg lekker en dus neem ik nog een snee van het lekkere notenbrood, en daarop abrikozen jam.
Na het eten terug naar mijn kamer en de blog verder geschreven.
Als de blog klaar is doe ik nog een belrondje , natuurlijk mijn zus bellen.
Daarna de rugzak opnieuw inpakken, met de schoenen die ik 4 Mei vooruit had gestuurd vanwege het gewicht. Nu moet ik ze weer mee dragen. Echter het netto gewicht is alweer 500 gram minder aan het begin, vanwege het terugsturen van boekjes.
En dan lekker op bed liggen en nog wat muziek luisteren.....

Groetjes Pelgrim Fred
Slaap lekker allemaal.

Fred, veel succes vandaag met de lange etappe! Het beloofd qua weer iig een mooie dag te worden. Gr Roy

Roy 2019-05-14 03:26:13

Je hebt de flow goed te pakken. Hopelijk gaat t op deze lange tocht net zo voorspoedig. Geniet van je avontuur. Ik kijk al weer uit naar je volgende verhalen. Grtn Gwen

Gwen 2019-05-14 06:41:19

Hey Fredel, Je zit nu volgens mij helemaal in de pelgrimsmode. Houden zo! Prachtige foto’s weer, maar doordat op elke foto die ik zie de zon schijnt lijkt het net alsof je geen enkele druppel regen hebt gehad op je reis🤣 Waldmansheil, Fredel

Monique Weling 2019-05-14 08:40:13

Zo te lezen zit je goed in je vel, fijn. Ook voor vandaag een goede mars met veel kijkplezier.

D'r generaal 2019-05-14 10:19:59

Fred, een kerk met een prachtig altaar en glas in lood. Ook een leuk klooster hotel. Het kloosterleven begint je te bevallen geloof ik. gr. Paul

Paul Theunissen 2019-05-14 14:07:14

Fred succes morgen met de lange etappe. Was weer een mooi verhaal.

Hugo 2019-05-14 18:18:04

Hey Fred, Volgens mij gaat het best naar verwachting. Je verhalen zijn leuk om te lezen, en de foto’s zijn mooi. Leuk om het zo te volgen. Keep on walking.