Onvoorspelbaar .....

Duitsland, Zeven

Dag 24, Ottersberg naar Zeven (31 km.).

Vannacht niet echt goed geslapen, om de twee uur wel weer eens wakker, tegen vier uur zelf van de sirenes, het blijkt de brandweer te zijn. Ik zie het zwaailicht door de gordijnen heen schijnen. Een straat verder dan waar ik momenteel verblijf, is er gelukkig geen brand, maar hebben wat ik later van de gastvrouw vernomen heb, twee gezinnen last van ondergelopen kelders.
Als Helene Fischer mij wekt om zes uur, is het eerst wat ik doe even naar buiten kijken de regen danst in de waterpolen die op het plat dak staan. Ik maak wel zorgen, want volgens de voorzichten is dit het weerbeeld van vandaag.
Op internet alvast eens gekeken, of er een bus of trein verbinding is naar Zeven. Maar ik kom er niet geheel uit, met alle die kleine maatschappijen. Dan maar even links laten liggen en weer beginnen met ochtend ritueel. Aangekleed ben ik inmiddels, dan de voeten insmeren met de gehwol crème.
Want ik hoop toch stiekem, dat ik lopend naar Zeven gaan. Ondertussen tijd de mail gecheckt, en gezien dat ik een “concurrent” heb, ja Roy ik verwacht tot zeker van de Ropra Run van elk blok een verhaal met daarbij ook foto’s en natuurlijk interviews met de ploeggenoten, en de mensen in de auto cq achter de schermen dus.........
Als alles is ingetrokken, de bekende plekken met pleisters voorzien, en alvast de rugzak in zover mogelijk inpakken.

Dan is het ook tijd voor het ontbijt, het is iets voor half acht. Ik wil eigenlijk vandaag op tijd vertrekken in verband met lengte van de route vandaag.
Maar ja, het gesprek in de ontbijtzaal bestaat vanochtend maar uit twee dingen, de dood van Niki Lauda en het weer van de dag. Het ontbijt is zeer goed, ik neem natuurlijk weer twee broodjes. Een met kaas-cervelaatworst en een met kersenjam. Ik heb nog wel trek dus nog een derde broodje ditmaal aardbeien jam. Overigens de koffie smaakt ook hier weer erg goed. Nog een fruitsapje en een joghurt met vers gesneden fruit er in. Net voor ik wil opstaan, komt de gastvrouw met een blaadje waarop de dienstregeling staat voor tot Zeven te komen. Het wordt eerst de bus naar het treinstation, dan richting Hamburg en dan nog eens met bus. Fijn om te weten.
Nog even de tandenpoetsen, en de laatste dingen inpakken in de rugzak. Ik doe wel het complete regenpak aan voor naar het busstation te lopen. Aldaar aangekomen is het opeens droog. Nog even wachten , maar blijft droog......dan maar naar de bakker lopen voor twee rozijnen broodjes te kopen, voor onderweg....cq al lopend of zittend in de bus ??.
Het is nog steeds droog als ik naar buiten loop, nog even terug. De GPS opstarten met powerbank en gewoon voetje voor richting Zeven lopen. Het is dan 8.50 uur.

Het lopen gaat wel lekker, even wat kronkelende paden , maar al gauw worden het rechte paden langs de velden of smalle bosstroken. Het is nog steeds droog, en ik denk bij mijzelf dat zou toch fijn zijn op de helft van de route. Maar helaas even later begint het regenen, ik denk een buitje, maar al snel gaat de regenbui over in een kapotte kraan. Gelukkig kom ik zo bij een dorpje Winkeldorp. Maar wat de naam zegt klopt niet, er zijn geen winkels in het dorp, ook de bakker is vertrokken. Plots zie ik een openstaande schuur met in deuropening een tafel en bank staan......deze bank is voor mij. Hier stop ik, en maak een pauze om de lunch te nuttigen. De regen houdt niet op, maar wordt steeds erger.
Al denkend zink de moed mij in de schoenen, ik moet nog 15 km. en dan door dit weer ....had ik maar toch het openbaar genomen, nu gaat het niet meer. Na een dik half uur wordt het tijd om verder te gaan, het regent nog steeds hard.
Op weg naar Zeven, gelukkig al lopend wordt de hoeveelheid water minder die valt. Het is nu een mix van miezelregen en droog. Dus nu het tempo erin houden, maar dat gaat steeds moeilijker door de kou en de stevige tegenwind.
Nog langs een hunebed gekomen, en de intercity door het bos zien rijden Tja, Eigenlijk gewoon een kolentrein, waar men de grond mee ophaalt, . Wel leuk om nu ook een rijdende trein te zien.
Droog wordt het nog heel even maar al gauw begint het weer met miezelregen. Gelukkig is Zeven niet ver weg meer.
Nog even een oud spoor oversteken en dan is het een rechte weg naar de markt in Zeven, als een inwoner sta ik wat vertwijfelde om me heen te kijken. Ja dat klopt, ik zoek de straat “An der Reithalle .
Het blijkt een Nederlander te zijn getrouwd met een vrouw uit Zeven, en hij echt niet de enige .....vele soldaten die gelegerd waren in Seedorf (5km hier vandaan ) zijn na de sluiting van de kazerne hier gebleven. Er zijn genoeg Nederlandse dingen te vinden, zoals een echte frituur, een Nederlandse school en vele typische dingen zoals een vierdaagse wandeling, maatjes dagen enz enz, en natuurlijk vele Nederlandse producten zijn te koop hier in de supermarkt.
Nog even bij de ReWe langs voor het avondeten, het wordt een lasagne uit de oven met daarbij een pilsje. Ik denk zelf wel dat ik het heb verdiend vandaag. Anders doe ik het toch, omdat het lekker is.

Tegen 15.45 uur kom ik aan bij het Gästehaus, ik heb kamer 1 en meteen betaalt zodat ik morgen zelf kan besluiten wanneer ik vertrek. Op de kamer aangekomen, deur afsluiten, regenpak uit, regenhoes van de rugzak afdoen, en de kleren en spullen uit de rugzak halen.....alles is droog gebleven.
Nu meteen maar eens onder de warme douche, heerlijk dat goed een mens goed. Lekker genieten van het warme water. Na de douche ben ik al een heel ander mens, ik de keuken maak ik mij een kop oplos koffie, even geen frisdrank of iets , maar wat warms.
Lekker even relaxen op bed, en alvast de foto’s voor de blog uitgezocht.
Natuurlijk ook al naar de etappe van morgen gekeken, de laatste etappe voor mij op de Via Baltica, overmorgen ga ik verder op de Via Jutlandica richting Deense grens.
Ook natuurlijk al een belrondje gemaakt met Kiki en mijn tante Minie. Fijn om toch elke vanavond je verhaal te kunnen vertellen.
Nog even wat muziek luisteren en dan maar eens kijken hoe de oven werkt, 10 min. opwarmen en dan nog eens 12 minuten erin zetten. Het ruikt in elk geval goed.
En dan gaat de wekker, de lasagne is klaar en op de kamer eet ik de lasagne op de kamer op. Het Veltins biertje smaakt er goed bij. Na het hoofdgerecht nog een joghurt als toetje....en dan even de afwas doen.

Na dit alles lekker op bed liggen en beginnen aan de blog van vandaag, langzaam druppelen de letters een voor een op het scherm, ondertussen ook nog even naar het journaal gekeken, en daar lieten ze ook beelden van het gebied waar ik nu ben, een ingestort dak van een ziekenhuis, ondergelopen kelders en boeren die de oogst zien verdwijnen.
Ik merkte er alleen van dat het een zware dag was, ......koud, regen en wind tegen.

Groetjes Pelgrim Fred
Slaap lekker allemaal.

Gelukkig kan ik je melden dat na regen zonneschijn komt. Dus de komende dagen kun je het regenpak in de rugzak laten. Zet 'm op. Groetjes van ons allen.

Monique 2019-05-21 22:24:45

Knap Fred zo’n lange tocht met zulk slecht weer. Jammer dat het treintje niet naar Zeven ging. Groetjes Paul

Paul Theunissen 2019-05-21 22:37:31

Dat zal een zware dag zijn geweest met al die regen. Maar juist ook de zware km's geven uiteindelijk de meeste voldoening lijkt me. Ik keek naar je foto's en dacht even dat je al tot de poolcirkel was doorgelopen.... maar het zal wel geen poolvosje zijn geweest bij je op de foto 😉 Wat betreft het bloggen, dat laat ik lekker aan jou over. Dat zal zit er tijdens de Roparun niet in zitten. Hopelijk zit het weer je morgen mee. Gr Roy 🙋

Roy 2019-05-21 22:48:21

Heel goed. Denken dat je het wel verdiend heb, en zo niet, dan toch doen. Je moet jezelf af en toe blijven kietelen met leuke dingen. En je weet het hè: dat bed, die douche, dat eten zijn alleen nog meer aangenamer en kun je nog meer waarderen als je een zware, natte dag hebt gehad. Gaaf treintje overigens.