Slechte wegen.....

Duitsland, Stade

Dag 26, Hollenbeck naar Stade (22 km.).

Vannacht echt super goed geslapen, in de Pipo wagen, samen met de koeien naar bed gegaan maar zij waren al veel vroeger wakker dan ik.
Zelf schrok ik toen Helene Fischer zich melde, maar dat was wel wat vroeg voor mij, twintig minuten later probeerde ze het opnieuw. Ben toen maar op gestaan het was inmiddels al 6.50 uur. Eerst even opfrissen in het hoofdgebouw en meteen drinkwater meegenomen voor straks koffie te maken.
En voor iedereen die zich ongerust heeft gemaakt ivm de grote van het bed, het was 2.10m lang, en qua breedte denk ik 1.40 m dus een mooi comfortabel bed.
Omkleden en alvast de voeten insmeren met de bekende gehwol crème, ondertussen kan ik de mails checken en Facebook vluchtig doorkijken. Als de crème is ingetrokken de pleisters plakken, de linkerhak ziet er steeds beter uit.
Langzaam maar eens aan het ontbijt beginnen, eerst koffie maken. En de broodjes smeren, natuurlijk met kaas en salami. Voor bij het ontbijt drie broodjes en voor onderweg 2 stuks. En voor de mensen die me ook naar Rome hebben gevolgd, ik heb gisteren weer het perensap gezien en ook meteen een fles gekocht. Herinneringen komen weer boven.....het was een mooie tijd, maar helaas ook weer geschiedenis.
De zelfgemaakte koffie smaakt goed, daarbij de lekkere broodjes en een hard gekookt dat de eigenaar zojuist voorbij bracht. Hij heeft meteen een stempel gezet in het pelgrimspaspoort. En natuurlijk moest ik ook betalen, €30,00.
Er staat ook nog een joghurt in de koelkast. Ik maak me nog een broodje met kaas en salami ze smaken zo lekker. Nog een kop koffie, perensap en de waldbeeren joghurt maken het tot een geslaagd ontbijt.
Ik heb nog geen zin om af te wassen, dan maar alvast de rugzak in pakken. Ondertussen kookt het water nog een keer voor een kop koffie. Deze drink ik lekker op in alle rust voor de Pipo wagen in het zonnetje.....dan gaan ook de gedachte naar mijn vader die vandaag jarig zou zijn. Hij zou dan 85 jaar zijn geworden.
Hij zal vandaag zijn verjaardag wel vieren met mam en vele andere familieleden op een mooie plek hierboven.........

Na dit moment ga ik maar afwassen, deze is gelukkig snel gedaan. Om weer op andere gedachte te komen. Nog even een check in de Pipo-wagen en dan trek ik de wandelschoenen aan. De windjack stop ik in de rugzak, het zonnetje schijnt en er is bijna geen wind. Het is 9.30 als ik het Quartier am Schmiedehof verlaat op weg naar Stade.
Dit gaat over een andere Jakobsweg als de vorige dagen. Nu volg ik tot de Deense grens de Via Jutlandica.
Het eerste deel gaat wel lekker, een verhard stuk over een rustige weg, daarna gaat het kort even door het bos om vervolgens via een super mooi pad verder te lopen. Het mooie aan dat pad is de ondergrond, fijne bosgrond die lekker loopt, hard genoeg om lekker over heen te lopen, en vlak. En niet zoals meestal een bolling in het wegdek. Dit mooie stuk duurt helaas maar 3 km.
Dan volgen er allemaal stukken langs velden, en kleine stukjes bos, de ene keer asfalt, dan weer kiezel, kinderkopjes, enz. Een oude tractor haalt mij in, de kans de oude man oude tractor te vragen waar die groene ronde “ tenten” voor zijn.
Het is een opslag voor mest en mais, en deze worden opgezet in Biogas en dit wordt weer opgezet in elektriciteit. Een vorm van mono cultuur.
Even een korte pauze in lassen en de rugzak afzetten, dan zie ik plotseling een ree de weg overspringen. Na een kwartiertje ga ik weer verder, het gaat door het bos naar een golfbaan, deze ligt op ongeveer 12km. Daar wil als het kan mijn middagpauze houden. Maar eerst nog even doorlopen over paden die niet fijn zijn. Maar misschien ben ik het begin al te veel verwend geworden. Na het bos gaat het verder langs velden, eerst een groot veld met groene asperges en daarna vele lange tenten met aardbeien. Helaas zijn deze nog niet rijp, anders had ik graag weer als proef persoon willen dienen, net zoals destijds in Süd-Tirol.
Op een geven moment kom ik langs een parkeerplaats en dan is het voor mij meteen duidelijk is dat ik in de buurt van de golfplaats ben, deze auto’s zie ik niet elke dag, dus....
Nog een kilometer doorlopen en dan kom ik voorbij een rustplaats, van twee banen. Het is een houten bivak waar ik buiten op een bank zit, om de broodjes om te eten, een niet verkeerde lunch plaats.
Even later stopt iemand met een golfkarretje en hij stapt uit, hij vraagt of ik lid ben van de golfclub, nee dat niet, maar wel van de Pelgrimsvereniging naar Rome. Hij zegt dat deze plaats bestemt is voor alleen leden, ik vertel hem als er eventueel meer mensen komen dan zitplaatsen zijn, staan ik gerust wel op. Hij zegt oké, en stapt weer in en rijdt weg.
Na een dik half uur ga ik verder, even gaat het nog moeilijk, maar na een kwartiertje gaat het goed.
Ik kom in een goed ritme, en al snel zie ik een voorwijk van Stade.
Via een paar grote manage kom ik steeds korter bij Stade.
Onderweg wel al mensen gevraagd of in de buurt van de jeugdherberg een supermarkt ligt, 200m er van af.
Nog langs een mooie grote vijver, en dan zie bordje van de jeugdherberg.
Even later kom ik langs het winkelcentrum, ik loop er naar toe. Aan de andere kant van het winkelcentrum begint de winkelstraat van Stade, deze ook maar eens doorgelopen, maar niets bijzonder. Wat mij opvalt op het grote plein, dat er bijna geen terrasjes zijn. Wel liggen er twee ijssalon naast elkaar. Nog een paar foto’s gemaakt, en naar de ReWe gegaan voor wat re drinken, ik neem een pak koude chocomel, en een pak ananas sap.
Dan wordt het tijd om naar de jeugdherberg te gaan, ik heb daar een kamer voor mijn alleen, want er zit alleen nog een schoolklas, en dat is duidelijk te horen. En nog wat stellen.
Eerst even het bed opmaken, en dan eerst met Monique bellen, fijn om haar weer te horen. Gezellig even kletsen voor van alles. Monique ik ben trots op je....
Dan eerst douchen, dit doet goed. Ik herstel gelukkig snel. De chocomel smaakt altijd goed na het douchen. Dan wordt het tijd om mijn tante te bellen, ze zit waarschijnlijk al naast de telefoon.
Leuk om mijn verhaal elke dag met haar te delen, en zij deelt het weer met de rest van de familie.
Na een half uurtje rust op het bed, begin ik alvast aan de blog, want vanavond is er in plaats van avondeten, een BBQ.
Naast de schoolklas met erg drukke pubers, zijn er ook nog een paar rustige mensen. Daarmee zitten we aan een tafel, zodat we een gewoon gesprek kunnen voeren, De BBQ is goed verzorgd, kipfilet, grill worsten, verschillende salades en sausjes. En er is genoeg voor een ieder. Bij de schoolpubers eet een grote groep geen vlees omdat het niet halal is.
Het heeft mij goed gesmaakt, en we krijgen een biertje of wijntje aan deze tafel.
Na de BBQ terug naar mijn kamer en daar in alle rust aan de blog gewerkt, verder nog de route bekeken van morgen. En nog even gebeld met Fiss in Oostenrijk.
Na het gesprek lekker rusten op bed, en mijn voeten verzorgd.

Groetjes Pelgrim Fred
Slaap lekker allemaal.

Fred... goed te lezen dat het nog steeds goed gaat met je tocht. Petje af en veel succes verder. Gr. Wim Sanders

Wim Sanders 2019-05-24 06:21:53

Goed te lezen dat je slaapplaats in de pipowagen ruim genoeg was! we hebben het er op het werk over gehad......of je wel in dat bed zou passen. Kun je zien hoe bezorgd we zijn. Mooie foto's ook weer en wat maak je iedere dag een werk van je verslag! super om te lezen. succes weer voor vandaag, groetjes Mirjam

Mirjam 2019-05-24 07:02:02

Ha ha ha, goede grap om te zeggen dat je wel lid bent van Pelgrimswegen. Hij kon het waarschijnlijk niet waarderen, zoveel humor was iets te veel. En jij hebt de verjaardag van je vader gewoon meegevierd hoor, in je onovertroffen Pipowagen, met je perensap. En zo hoort het ook. Vier het leven Fred!

Everdiene 2019-05-24 09:32:55

Ha die Fred, Op de foto leek dat bed in de Pipo wagen veel kleiner dan de maten die jij nu geeft. Maar goed, je hebt er prima geslapen, dus wie doet je wat! Weer goed uitgerust op pad kunnen gaan. Ben je na die BBQ niet meer naar de ijssalon gelopen voor een heerlijk ijsje? Dat had ik niet kunnen weerstaan geloof ik. Geniet weer van de volgende dag! Groetjes, Rimca