Alle drie niet....

Denemarken, Hald Ege

Dag 49, Thorning naar Hald-Ege (23km.)

Vannacht echt super geslapen, allebei een eigen slaapzaaltje.
Alleen één keer wakker geworden door harde muziek van buiten, ook Thorkild had het gehoord.
Maar even naar buiten gekeken maar niets te zien.....verder slapen.
Om 6.00 uur meldt Andreas zich weer, maar ik ben net wakker, dus even het lied geluisterd en dan opstaan.
Eerst even naar het toilet, opfrissen en aankleden. En dan het voeten protocol volgen. Eerst natuurlijk de voeten insmeren, laten intrekken, en ondertussen tijd nuttigen dingen doen. Zoals mails, app-jes lezen en de pleisters op maat knippen. Gelukkig hoef ik niks af te tekenender een paraaf.
Nadat de crème is ingetrokken de beide hakken afplakken, ik moet zeggen ze zien er nu goed uit. En dan nog de overige plekken uit voorzorg afplakken. Ook als het nog maar twee dagen lopen is.
De sokken aantrekken, en dan roept Thorkild al dat de koffie klaar is. Samen lekker en gezellig ontbijten, zwartbrood met honing en daarbij een glas multi vruchtensap en een yoghurt banaan-peren smaak met daarbij wat muesli. Dus een goed ontbijt voor te beginnen. Thorkild is fit vandaag, en om 7.00 uur loopt hij al weg richting Hald-Ege.
Ik moet nog even wat dingen doen, camelbag en de twee flesjes vullen met water, de GPS opstarten, en de rugzak inpakken. De reden dat we vroeg vertrekken zijn dat de weersvoorspellingen alle wat anders zeggen. De Noren zeggen de gehele dag regen, de Denen zeggen pas vanaf 12.00uur en Weeronline.nl zegt ook de gehele dag regen. Dus wij besluiten vroeg te vertrekken en dan kijken hoe lang het droog blijft.

Ik verlaat de Herberge om half acht, nog even bij de supermarkt binnengewipt voor twee verse broodjes voor onderweg. En dan zijn het eerst 3 km over het asfalt om weer op de wandelroute te komen.
Dit gaat wel lekker, omdat ik in de goot kan lopen, deze is lekker zacht. Het is een mix van kiezel en zand.
Als ik op de route kom gaat het langs een groot akkerbouw veld. Ik loop over een kiezelpad, met vele waterplassen, na de vele regen de laatste dagen vooral in de late avonden en nachten.
Een voordeel van het vochtige en warm weer is, dat de bloemen goed bloeien langs de paden. En dat is een mooie afwisseling bij het lopen langs zulke grote akkervelden.
Maar na een 1,5 km. is het gedaan met het rechte pad, en duik ik het bos in. En dat vind ik wel fijn, zeker de ondergrond, een genot om over te lopen, maar ook in het bos is er te veel regen gevallen en dus veel modder. In plaats van rechtdoor lopen, wordt het een slalom rond de modderpoelen. En dan valt mijn oog op iets, echt een hoge mierenheuvel. En dat alles in het Ulvedal Plantage.
Aan het einde van dit schitterend bosgebied, zie ik Thorkild staan, bij heeft even een pauze ingelast.
Ik zet ook de rugzak af, en kijk op de GPS alweer 10 km afgelegd. Dat is netjes gedaan. Maar het liep ook lekker, volgens ons beide.
Thorkild gaat alvast, en vertrek een 10 minuten later. Als ik dan rechts afsla om een ander natuurgebied, Stendal og Havredal Plantage, in te gaan begint het wat te regenen. Ik maak een korte stop om de regenhoes over de rugzak heen te doen, en dan lekker verder. Dit natuurgebied zit ook vol met historie.
Zo loop ik langs twee graf heuvels, en daarna gaat het door een ovaal, waar destijds de ossen een weg moesten langs het stromende water. Nu stroomt er geen water meer, maar is er langs de helling een geweldig smal pad. Met mooie uitzichten op het ovaal. En zo loop ik door een schitterend natuurgebied, en dat bij miezelregen. Ik geniet ervan. Weer een mooie dag tot nu toe.
Bij het verlaten van gebied, kom ik even te lopen langs wat akkervelden, en plotseling begint het ook harder te regenen. Bij een huis stop ik dan even, de complete regenpak maar aangedaan, want de lucht wordt donkerder en donkerder. En inderdaad nog geen honderd meter verder valt het met bakken uit de hemel, en het volgende gehucht Skelhøje ligt op drie kilometer lopen. Nu ben ik overgeven aan de weergoden, wind en regen maken nu de dienst uit, en welke voorspelling was goed.......als je ze misschien alle drie mix ...dan komt er iets goeds uit...en dat is vaak het probleem in Denemarken. Maar ja ik loop gewoon lekker verder. Een ding weet ik wel weer, ik heb goed geïnvesteerd in dit regenpak. Het is het dubbel dwars waard. Ik zweet er niet in, en de kleding blijft droog...terwijl het regenpak ook snel droogt.
Nog even en ik loop Skelhøje binnen, even hoek om, en daar ligt een supermarkt. Even naar binnen om wat te eten te halen voor vanavond. En wie zit daar net, inderdaad Thorkild, en nog zes dames die opweg zijn Thorning en Kragelund. Alle schuilen hier voor de regen. En dat rond het tijdstip van lunch.
Thorkild vertelt mij, dat dit een bijzondere supermarkt, het zijn allemaal vrijwilligers uit het dorp die deze supermarkt runnen en dat zij geen opleiding hebben gedaan hiervoor. Dank zij deze mensen heeft het dorp nog een supermarkt, waar echt alles te krijgen is. Er is een koffie hoekje waren we met z’n achten gezellig kletsen, in de talen Deens, Engels en Duits. Een vrijwilligster brengt ons een grote kan koffie, gratis en wel.
Na een dik uur maken we ons klaar om te gaan, maar eerst loopt iedereen door de winkel heen. Want zowel in Thorning als in Hald-Ege is niets te krijgen in de Herberge. Dus een mooie win win situatie ook voor ons. Zowel ik als Thorkild nemen een lasagne schotel voor de oven en een blikje bier erbij.
Voor ons zijn het nog ongeveer 7-8 kilometers tot de Herberge, het regent wel nog maar miet meer zo erg.
Thorkild en ook de dames hebben mij gewaarschuwd voor de klimmetjes. En de eerste dient zich al meteen aan, van het asfalt af en dan door het bos omhoog. Een pittig klimmetje, over een gladde ondergrond. Het Uitzicht lijkt wel op Zuid-Limburg, vooral het groene, maar ook de hoogte van de heuvels.
En na de klim gaat het ook weer meteen naar beneden, het overtollige water vormt meteen een klein riviertje over het pad. En zo gaat het wel een keer of vijf.
En dan sta ik oog in oog met een groot meer, de Hald Sø. Ik kijk er boven op. Soms heb ik het gevoel dat in de Noorse Fjorden loop. Ondanks het mindere weer, is het uitzicht toch heel mooi.
En loop ik samen met Thorkild, dan weer langs het water en dan weer kijken we van boven op het water. Geweldig gewoon. En op de kam is het schitterend lopen tussen de heide struiken door.
Tegen 14.30 bereiken we de Herberge Hald-Hovedgård.

Als we naar binnenlopen, zit daar een groep allerlei yoga oefeningen te doen. We kunnen er niet langs. Dan spreekt de instructeur Thorkild aan, of we niet over een half uurtje tot driekwartier kunnen terugkomen want dan is deze les voorbij. Helaas zegt Thorkild, dit is een Herberge waar wij verblijven.
We willen onze natte kleren uitdoen en gaan douchen.
Maar de instructeur, vind dit juist een mooie locatie voor de les, omdat het buiten regent. Wij wijzen hem nogmaals op het feit dat deze ruimte een Herberge is. En er achter dit gebouw een expositie ruimte is waar hij de les kan geven. Hij is niet echt blij met ons. En de gehele groep loopt al morrend naar buiten. Thorkild vraagt nog even om de tafel weer op de plaats te zetten, en wijst heb op een plastic sheet aan de muur.
Als de groep weg en wij ons willen gaan douchen krijgt Thorkild een telefoontje van zijn vrouw. Ze hebben zijn portemonnee gevonden in de winkel in Skelhøje. Hij belt met de supermarkt en zegt dat hij eraan komt. Over de weg zijn het enkel 5,2 km lopen. Zonder rugzak gaat Thorkild terug. Echter een driekwartier later is hij al weer terug en met portemonnee. Hij heeft twee keer een lift gekregen.
Ondertussen dat Thorkild weg was, eerst even douchen en dan mijn belronde gedaan. Eerst Monique die klaar stond om naar de NK zwemmen te gaan, waar Sem zich voor heeft gekwalificeerd. En nu maar hopen op een mooie prestatie. Succes Sem, zet hem op, en laat ze een poepje ruiken.
En natuurlijk mijn tante Minie, weer gezellig geklets. Nog even een kop koffie gedronken met Thorkild en dan aan de blog begonnen. De tijd vliegt. Trouwens we slapen vandaag met z’n drieën in de Herberge, een Deense jongen die richting het zuiden loopt.
Om 19.00 uur zet ik de oven aan voor de twee lasagne schotel, en de schotel smaakt samen met het biertje erg lekker. Na het eten de afwas nog doen, en dan de blog verder afschrijven.
Langzaam wordt ik ook een beetje moe, en dus besluit ik een einde te maken aan de dag.
Morgen helaas alweer de laatste loopdag naar Viborg.....ik ben benieuwd wat het mij doet.

Groetjes Pelgrim Fred
Slaap lekker allemaal

Nou Fred ik heb met plezier iedere dag je blog gelezen ik wens je voor de laatste wandeldag veel succes en dat je met een goed gevoel weer huiswaarts keert tot gauw heel veel respect voor jou👍👍👍

Paola 2019-06-15 22:41:52

Hoi Fred, morgen alweer de laatste dag van dit avontuur, want een avontuur was het😉. Geniet van de laatste loodjes en dag, een heel mooie wandeling. Groetjes, Resie

Resie 2019-06-15 22:57:14

Ha die Fred, De laatste loopdag alweer. Niet te geloven hoe snel dit is gegaan. Geniet van deze dag en alvast een goede terugreis naar het Zuiden. Groetjes, Rimca

Rimca 2019-06-16 04:41:02

Geniet van je laatste wandeldag! Grtn Gwen

Gwen 2019-06-16 07:33:32

Je bent in de loop van de tijd wel steeds vrolijker gaan kijken op de foto's. Hou dat ook de laatste dag vast :-). Fantastisch hoor zo'n supermarkt gedraaid door vrijwilligers. En wat een ruime voor jullie allemaal om even te gaan zitten.

Everdiene 2019-06-16 08:21:58

Alweer je laatste dag, snel gegaan hoor. succes en geniet nog even!!

Mirjam 2019-06-16 08:48:37

Succes met de laatste etappe Fred en geniet nog even vd mooie natuur! Gr Roy

Roy 2019-06-16 09:35:22

Hey Fredel, Wat een geweldige voetreis was dit weer! Als je dit leest heb je de laatste etappe alweer achter de rug. Ik wens je een goeie terugreis en we zien ons gauw😉 Waldmansheil!

Monique Weling 2019-06-16 10:02:07

Lieve Fred alweer de laatste loodjes. De tijd vliegt . Ik hoop dat het je gebracht heeft wat je wilde. Ik heb weer genoten van je verhalen en mooie foto's. Geniet er nog van en tot snel. Veel liefs Gerrie

Gerrie 2019-06-16 12:44:53

Nou Fred ik denk dat je laatste wandeldag van dit stuk vd tocht erop zit. Het was heel leuk om je te volgen via je blog, ook leuk met de vele foto,'s Complimenten voor je prestatie. Het lijkt me echt heel speciaal. Succes met het denk ik toch wel "afkikken", ik denk m'n van het vrijheidsgevoel. Veel groeten van Ine'🙋