Genieten....

Denemarken, Nørre Snede

Dag 45, Kollemorten naar Nørre Snede (19 km.).

Vannacht heerlijk geslapen, dit kwam mede doordat het niet koud was in de chalet, er was ja immers verwarming in. Maar zeker door de donkere rolgordijnen voor de twee ramen. Gelukkig eens de hele nacht donker in de kamer.
Wel een keer wakker geweest, op de wekker gekeken en weer omgedraaid....slapen.
Om zes uur meldt Andreas zich weer, maar hij weet het al, over een kwartiertje nog een keer.
Langzaam wakker worden. En als Andreas weer begint, sta ik op.
Eerst de slaap- en lakenzak oprollen en in de hoes stoppen.
En dan eerst de voeten verzorgen. Natuurlijk eerst de gehwol crème, en wachten tot de crème is ingetrokken. Ondertussen tijd zoals gewoonlijk de mails en app-jes gecontroleerd, en de pleisters op maat geknipt.
Eerst beginnen met de linkervoet, de hak is daar het probleem. En dan de rechtervoet ook daar is de hak het probleem. Natuurlijk ook uit voorzorg nog andere plekken voorzien van en pleister. De sokken aantrekken en klaar is het belangrijkste.
Dan naar buiten om me even opfrissen en naar het toilet te gaan. Als ik terug loop naar mijn chalet, komt Patrick aanlopen en hij wil gaan ontbijten. Oké dan eerst samen ontbijten. Want het regent toch nog een beetje.
Gezellig ontbijten, Patrick heeft oploskoffie bij zich en ik mag er wat van nemen. Maar dan moet ik wel het water koken. Dat is geen enkel probleem. Hij wil ook het fruitsap wat ik heb eens uitproberen. No problem.
Naast het zwartbrood met honing, heb ik ook nog de aardbeien yoghurt. En er staat nog een dicht pak muesli in de kast. Deze maken we gewoon open. Ik doe de muesli bij de yoghurt en Patrick doet melk bij de muesli. Beide hebben nog een tweede kop koffie gedronken.
Inmiddels regent het niet meer, en dan wil Patrick ook wel langzaam zich gaan klaar maken voor zijn laatste tocht naar Viborg. Maar eerst samen afwassen en opruimen.
Nog even de tandenpoetsen, de camelbag en de twee flesjes vullen met water.
Terug in het chalet eerst de GPS opstarten. Als dit gebeurt is kan ik de rugzak verder inpakken.
Eerst het onderste deel, waar de slaap spullen liggen, de zak met oplader en kabeltjes, en de handdoek en kussensloop. De rest gaat in het grote vak. Boven op ligt nog altijd de regenkleding voor het geval.

Het is 9.00 uur als ik samen met Patrick vertrek. Wij wensen elkaar nog een goede tocht. En misschien zien we ons weer op de Fiets en Wandelbeurs in Gent (B).
Ik ben benieuwd wat ik vandaag voor de kiezen krijg. Het eerste stukje is bekend tot aan de supermarkt.
Bij het verlaten van het dorp gaat het eerst over een asfalt weg.
Maar het is een goede asfalt weg, want aan de zijkant is er plaats om te lopen over een zachtere ondergrond te lopen. Hiermee spaar ik mijn schoenzolen maar heb ik tevens geen last van de blaren.
Af en toe gaat het dan weer door een stukje bos, en dan krijg je als verwelkoming een mooi concert te horen van de vogels. Tijdens deze tocht vind ik het steeds weer mooi om te horen, het brengt mij een bepaalde rust.
Om een gegeven moment passeer ik een klein gehucht, naam onbekend, waar een mooie kerk staat. Helaas was deze dicht, maar wat steeds opvalt is het kerkhof, met mooi verzorgde graven en netjes van elkaar gescheiden door lage hegjes. De kerk ligt op op een heuvel, het was een pittige klim erna toe , zeker met wind tegen.
Vanaf de kerk heb je een mooi overzicht over het gebied, mooie groene velden en op de achtergrond wat heuvels. Super dit is wat ik zo mooi vind, de vergezichten.
De weg gaat over in een kiezelpad, Paul had er een gruwelijke hekel aan, vanwege de lekke banden.
Maar ik moet zeggen dat het wel lekker loopt, en hier ligt tenminste geen overmaat aan kiezel op het pad. Zoals aan het begin van Denemarken dat was daar een ramp.
Het is gewoon genieten van de kleurenpracht en de vele bloemen tussen de gewassen. Het voorjaar is ook hier begonnen. Maar dan moet het absolute hoogtepunt nog komen.
Eerst door Hundshovedgård Plantage , hier loop je nog langs de heide en kom je langs de kant heel veel bloeiende struiken en bomen tegen. En natuurlijk de bloeiende bloemen langs de weg. Wat moet het hier mooi zijn als de heide bloeit. Ook staan er hier nog enkel mooie huizen, echt vaak in schril contrast wat ik vaak zie.....kleine huisjes met veel rommel in de tuin en garage en in huis als je er vlak langs loopt. Super vervallen vaak.
Maar het hoogtepunt komt nu echt pas, de Søhalegård Plantage. Nu loop je echt over de heide, alleen het stuk langs de runderen is afgeschermd met draad. Maar de bewegingsvrijheid is enorm voor deze dieren.
Het is echt genieten, en het tempo daalt enorm, het is alleen maar genieten en foto’s maken.
Zo mooi gewoon en de rust, je hoort gewoon de vogels fluiten, de wind waaien door de bomen. Echt super mooi en rustgevend. Ik heb mezelf een half uur pauze gegund om op een bank in alle rust te kunnen genieten. Vooral de runderen, ze blijven je volgen, wel op gepast afstand. Geweldig, maar ik moet helaas ook verder.
Op een gegeven moment loop ik het gebied uit en een kilometer later sta ik op de asfalt weg. Wat een contrast.
Hier verlaat ik even de route om in het dorp Nørre Snede inkopen te gaan doen. Ik moet wat zwartbrood hebben, en nog twee broodjes voor onderweg of in de Herberge. Ik neem twee kleine koffiebroodjes en deze eet ik op de hand op. Even langs een wat drukkere weg lopen, wel met fietspad om zo weer op de route te komen.
Na een stukje asfalt en kiezelpad, gaat ook dit weggetje over in een zacht bospad. Heerlijk mijn blaren zullen mij dankbaar zijn, dat het vandaag zo’n mooie paden zijn.
Het wordt alleen wat donkere aan de hemel, hopelijk blijft het droog, maar dan voel ik toch de eerste druppels, snel de rugzak afgezet en de regenhoes erom gedaan. Dan blijft deze tenminste droog.
Het lijkt mee te vallen, maar dat is helaas maar schijn. Het begint harder te regenen, en ik zie de Herberge al liggen. Ik schat een 700 m. nog. Even flink doorstappen maar nat ben ik wel tenminste het windjack, de broek valt mee. Eerst de juiste deur vinden en dan kan ik naar binnen toe. Ben ik weer vandaag alleen.
Nee is het antwoordt, want twee minuten later komen nog twee Duitse dames door en door nat binnen, het blijken zussen te zijn. Zij lopen van Viborg naar Padborg.
Eerst even snel wat droogs aantrekken en dan gezellig onder het genot van een kop koffie wat kletsen.
En zo gaat een uurtje snel voorbij. Dan gaan de eerst de dames douchen, en zij zijn snel klaar, de douche is namelijk koud. Nou ik ga het ook proberen, maar de dames hebben gelijk. Ook voor mij een korte douche beurt ditmaal.
Dan eerst een bel ronde met Monique en met tante Minie. Met beide weer leuk om je belevenissen te delen van de dag.
Dan komt er ook nog een Deense man aan. Hij is vandaag begonnen van Nørre Snede. Hij loopt nu dezelfde route als ik.
Ik begin daarna ook maar eens aan de blog, eerst de foto’s uitzoeken. Er is wel WiFi maar traag.
De tekst gaat wel redelijk snel. Maar tegen 19.00 uur een bel afspraak met een lieve collega. Heerlijk om even te kletsen zonder dat er maar een woord over het werk is gesproken.
Dan dit mooie, gezellige gesprek, hoef ik alleen de pizza in de oven te schijven. Want de oven is nu wel goed opgewarmd tijdens het telefoongesprek.
De pizza ham, salami en rucola smaakt goed, daarbij nog een Tuborg pils uit blik en de avond is weer geslaagd.
Nog even het slot schrijven van de blog en dan is het ook voor mij weer bedtijd.

Groetjes Pelgrim Fred
Slaap lekker allemaal.

Wat een mooi stuk Denemarken. Het is altijd leuk om weer eens gezelschap te hebben. Volgens mij heb je hier al zo weinig over te klagen. Hopelijk is de douche morgen wat warmer. Succes met de verdere trip.

Hugo 2019-06-11 22:08:58

Inderdaad prachtige foto’s Fred. Hiervan krijg je echt innerlijke rust. De mooie paden zijn dan zeker een genot voor je voeten. Respect voor je prestatie.

D’r Generaal 2019-06-11 22:25:32

Ook ik hou van vergezichten. Bos is inderdaad leuk voor het vogelgezang (hoewel: in de zomer is het alleen het gezoem van de insecten). Maar na een tijdje benauwt het bos me. Ik ben blijkbaar een Hollandse poldermeid die graag ver wil kunnen kijken ;-). Jammer dat je die kerken steeds niet in kunt. Ik vind de architectuur van de buitenkant al zo bijzonder; eenvoudig en sereen door het wit; de binnenkant zal ook wel zo zijn.

Everdiene 2019-06-12 08:28:40

Hé Fred even, alhoewel even, je laatste 4 dagen bij gelezen en bekeken. Wat zijn de foto's mooi, ik waan me weer op vakantie. Kan me echt voorstellen dat je echt blij bent als je s'avonds gezelschap treft bij je slaapplaatsen. Wel echt meer spartaanser de verblijven dan in Duitsland, als ik het zo lees. Nou sterkte met de voeten en veel wandel genot met mooie uitzichten. Groet van Ine'🙋