Als er een schaap over de dijk is.....

Duitsland, Drochtersen

Dag 27, Stade naar Drochtersen (21 km.)

Vannacht goed geslapen.
Vandaag weer een korte etappe dus, daardoor ik ook wat langer slapen, en daarmee de drukte met de schoolkinderen voorkomen. Tegen 6.45 uur wekt Helene mij, maar ik wil nog even rustig wakker worden, en dus komt ze een kwartiertje later nog een keer met haar song “ Herzbeben” .
Eerst opfrissen en aankleden, daar natuurlijk de voeten insmeren met de gehwol crème. Tijdens het intrekken van de crème , bekijk ik alvast de route, de mails. Altijd wel leuk om te lezen. Dat geeft mij weer moed. Als de crème is ingetrokken de pleisters plakken, het gaat wel al beter met de voeten, maar uit voorzorg toch plakken.
Alvast een paar dingen in de rugzak gedaan, cq in de bestemde gekleurde waterdichte zakken.

Inmiddels heeft mijn maag zich ook gemeld, en dus tijd voor het ontbijt. Op dat moment vertrekken de schoolkids weer richting Ruhrgebied, Gelsenkirchen gaan.
Zoals steeds neem ik twee broodjes, een met kaas-salami en een met jam, ditmaal abrikozen.
Natuurlijk een kop koffie, en een juice d’orange. Het smaakt goed. Ik neem nog twee broodjes een met nu himbeeren jam en een met kaas-salami voor onderweg en een appel. Op een been kan ik niet lopen, dus nog een kop koffie gedronken, nog even Facebook vluchtig door gekeken, en gezien dat Roda JC mijn clubje op de “Intensief Care” is beland. Hopelijk gaat het goed komen.
Nog even de tandenpoetsen en de camelbag vullen met water, het wordt vandaag zo’n 17 graden met een zonnetje. Dus ook maar even mijn armen en gezicht insmeren, want op de dijk en een windje kan het snel gaan... dat verbranden.
Nog even de rugzak inpakken, alles zit weer op dezelfde plek. Nog een check in de kamer en ik kan vertrekken. De GPS is ook weer opgestart dus gaan we weer samen op pad.

Het is dan kwart over negen, even een blokje om lopen en ik zit weer op de route richting Drochtersen. Ben benieuwd wat deze route brengt, een ding is zeker we gaan over de dijk.
Het duurt een kwartier om Stade uit te komen.
Ditmaal niet via een bos, maar via een schitterend mooi kiezelpad door het veld, langs een paar manege’s. Het loopt lekker, een zonnetje en een beetje zijwind en dan het uitzicht, grote grasvelden met daarin vele beekjes waarvan sommige droogstaan.
Na anderhalf uur lekker onderweg te zijn, loop ik het kleine dorpje Bützfleth binnen. Meteen krijg ik zin in een kop koffie. En ja hoor er is een supermarkt en dan ook nog op de route, wat wil ik nog meer. Bijna in elke grotere supermarkt zit ook een externe bakker waar je naast brood en banket kunt krijgen, maar ook rustig kunt geniet van een kop koffie. Even mijn rugzak afzetten, de koffie smaakt goed. Even de Bildzeitung door bladeren, en de koppen even lezen. Maar ik merk dat mij weinig interesseert. Op dit moment is dat alleen.....slaapplaats, route, eten, weer en hopelijk fijne mensen ontmoeten. En dan ook nog wetende dat je op de laatste twee helemaal geen invloed hebt......wat een fijn gevoel geeft dat.
Na de koffie wordt het tijd om weer verder te gaan, ik loop richting de Elbe.
Na ongeveer twee kilometer loop ik plots langs de dijk, het is een rustig pad voor wandelaars, fietsers en aanwonenden. Als ik een boer bezig zie met het zetten van een hek vraag ik hem, kan ik hier op de dijk lopen. Hij geeft mij een negatief antwoordt, maar over een kilometer, na werkzaamheden, is het zeker mogelijk.
Maar eerst passeer ik een honderd tal schapen , die het gras langs de dijk kort houden. Zij zijn een beetje bang voor een fototoestel cq telefoon. Wat leuk zo’n levend plaatje.
Als ik de werkzaamheden aan de dijk ben gepasseerd loop ik nieuwsgierig de dijk op, en wat ik dan zij is iets war ik totaal niet had verwacht. Een super brede Elbe, en dan passeren er ok nog een drietal grote schepen, een met veelal nieuwe auto’s, een met brandstof, en een container schip. Dat is even wat anders als bij ons op het Julianakanaal of de Maas. Het is wel eb.
Ik loop over de dijk verder, de route loopt onder langs de dijk. Op de dijk graait de wind wel wat harder, maar ook wel fijn. Even uitwaaien, dat doet goed. Ook het lopen op het gras gaat goed, en wat nog belangrijker is de zachte ondergrond.
Maar na een paar kilometer verlaat ik de dijk, maar eerst nog even op de dijk lunchen. Een beleg broodje uit de jeugdherberg en een appel als toetje, en een slok water uit de camelbag. Wel even de windjack aangetrokken want koel je te snel af vanwege de wind.
Na de lunchpauze ga ik verder beneden langs de dijk,soms over een kiezelpad maar grotendeels over asfalt. Als er twee fietser mij passeren vraag hen om een foto te maken van deze pelgrim. Zij vinden het knap wat ik doe. De man zegt de meeste fietsen alleen naar Hamburg.
Dan loop ik ook nog even te ver door, om af te slaan naar het dorp Assel. Dan maar stuk je verder lopen en dan afslag naar het dorp. In Assel kom ik bij de kerk het dorp binnengelopen. Daar blijkt dat een boten in de modder staan de Ruthenstrom staat droog. Bijna net voor te stellen als ik langs het Heimatmuseum loop. Daarop staan twee hoogte namelijk in 1962, 5,78m. boven NAP, en in 1976, 6,45m boven NAP. Hoeveel doden er te betreuren waren staat niet vermeld.
Nog loop ik verder via de dijk nar Drochtersen, het is niet meer ver, en kilometer of 2-3.
Dus nog even door lopen en dan moet ik ook dit pad verlaten, voor het lopen langs een drukke weg. In de zomer is deze nog drukker omdat vele mensen deze weg nemen of verder de veerboot te nemen naar Glückstadt, en zo verder rijden naar Denemarken. Nou ik doe het morgen en dan te voet.
Als ik Drochtersen binnen loop, merk ik vele nieuwe gebouwen, en straten. Hier is de aflopen tijd veel verandert.
Even later zie ik mijn slaapplaats al liggen, naast het politiebureau, veiliger kan ja bijna niet. Ik slaap in hotel am Rathaus.
Op de begane grond bevindt zich een bakkerij, waar ook morgen de ontbijt, en er boven het hotel. Het is een mooie kamer.

Eerst even bellen met mijn lieve zus Monique. Ze is blij dat ik deze etappe weer goed heb afgelegd en verder gewoon even kletsen als broer en zus.
Dan eerst douchen, het doet me goed zo’n douche. Erna voel ik mij ook weer fit, en dat is voor mij een goed teken. Ook even shirt, ondergoed en sokken gewassen. Deze hangen nu voor het raam met het raam open. Voor de wind natuurlijk.
Als ik mijn tante bel , doe ik wel even het raam dicht, want anders versta ik er niks van.
Even fijn om een luisterend oor te hebben, En zelf kan ik mijn verhaal kwijt. Super dank je wel Minie..
Dan ga ik even de foto’s uitzoeken voor de blog. En alvast een begin maken met de blog. Maar natuurlijk ook even lekker uitrusten op het bed. Want over de rest is er hier niet veel te beleven, de kerk was dicht dus...
Maar dat lekker liggen op bed doet ook even goed. Na een tijdje ga ik verder met de blog. Maar tegen zes uur knort mijn maag en ga ik op weg naar het zwembad, zwembad ???, ja inderdaad naar het zwembad, maar ik heb geen zwembroek meegenomen.
Nee, voor te gaan eten, namelijk in het zwembad ligt een restaurant. Je kunt vanuit het restaurant naar het bad inkijken. Een vreemde plek op het eerste moment gedacht, maar zo verdiend iedereen er wel aan.
Ik bestel een biertje, een gemengde salade en een paprika schnitzel met kroketten. Het ziet er goed uit, en dat niet alleen het smaakt ook nog eens goed. Na het eten nog even een 10 minuten terug lopen naar het hotel....waar nog een “opdracht” wacht, de blog voor vandaag afmaken. Maar dat gaat met vallen en opstaan. Want ik wordt tussendoor nog even gebeld door een goede vriend.
Maar toch de blog is voltooid.

Groetjes Pelgrim Fred
Slaap lekker allemaal.

Ik heb het idee hoe meer kilometers je gelopen hebt, hoe langer je blog wordt. Een positief teken, je zit er goed in. Toppie.

D’r generaal 2019-05-24 23:13:34

Denemarken komt in zicht. Succes Fred.

Hugo 2019-05-24 23:28:58

Alweer 21km dichter bij Trondheim . Ondertussen al over de helft van het aantal etappes!! Het gaat je goed af. Ga zo door! Gr Roy

Roy 2019-05-25 09:14:02

Heerlijk hè, zo’n ‘eenvoudig’ leven: slapen, lopen, eten, slapen, lopen, eten, …. Het ene gaat soms wat makkelijker dan het andere, maar dit is het enige waar je je mee bezig hoeft te houden. Het is het ware pelgrimsgevoel.

Everdiene 2019-05-25 12:07:51

Hey Fredel, De omgeving begint langzaam te veranderen. Het is duidelijk te zien dat je de zee nadert. Mooie foto’s weer. En als niet kunt slapen, kun je altijd nog de schaapjes tellen😉 Waldmansheil Fredel

Monique Weling 2019-05-25 13:22:00

He lieve Fred, Wat een mooi verhaal wordt je reis. En je begint Denemarken al bijna te ruiken. Niet nadenken over Roda....daar ga je niet beter van slapen! Hahahaha! Komt wel goed, tegen de tijd dat je terug bent is nog niets besloten! Fijne avond, lekker eten en goed slapen! Liefs van ons