Rustig

Duitsland, Werne

Dag 9, Lünen naar Werne (14 km.).

Vannacht goed geslapen, het was ja ook erg rustig in jeugdherberg. Want de enige persoon die er bleef sliep ja.
Twee keer kort wakker geworden, even gekeken hoe laat het was, en weer omgedraaid. Tegen zeven uur hoor ik de deur open gaan, waarschijnlijk de cheffin. Ze riep in elk geval “ Guten Morgen” . Niet op gereageerd. Om half acht maakt Andreas Gabalier mij wakker, nog een keer op repeat knop drukken.
Als Andreas weer begint, sta ik maar op, hetzelfde als vanouds, al heb ik geen checklijst die ik moet volgen en aftekenen, maar toch...steeds weer hetzelfde.
Ook vandaag is het een korte afstand, ongeveer zoals gisteren, maar ook nu weer alles goed verzorgen, het zijn ja mijn voeten die mij naar Viborg moeten brengen.
Eerst insmeren en even laten opdrogen, ondertussen tijd al wat mails gecheckt, en andere berichten.
Ditmaal maar eens beginnen met rechtervoet, de blaar onder de eelt ziet er rustig uit, maar onder het lopen voel ik het deze steeds naar een aantal kilometers, voor de rest eerst nog de kleine en dikke teen van een pleister en klaar is deze voet voor vandaag. Nu de linkervoet, in de grote blaar op de hak zit nog een heel klein beetje vocht. Een grote pleister erover heen geplakt en ook hier de kleine teen voorzien van kleine pleister. Zo mijn checklijst verzorging is klaar. Nu de volgende, checklijst spullen. Kijken of alles in de goede waterdichte zak zit. Even de route globaal bekijken, welke dorpen ik doorheen gaan.
Tegen 8.30 uur maar eens gaan kijken of de cheffin broodjes heeft meegebracht, en wat ik al dacht....dit is niet het werk van de cheffin. Ik vraag of ze geen telefoontje heeft gekregen van haar medewerker gisteren, jawel ze dacht heel simpel, de persoon in kwestie kan toch gaan ontbijten in het dorp.
Gelukkig is de 1ste kok er ook al, en hij hoort alles mee. Hij vraagt hoeveel broodjes hij moet opbakken en wat ik van beleg wil hebben. Hij zegt geef me tien minuten en het ontbijt is klaar. Zo kan het ook....de man is ook weer iemand van het werken met de handen....en niet van het regelen en vergaderen.
Hij vond het niet kunnen zonder ontbijt op pad te gaan.
Het ontbijt smaakt erg goed, samen een kan koffie. Bedankt hiervoor.
Nadat ik alles heb ingepakt, ga ik betalen. Ik wijs haar nogmaals op de fouten, maar daar heeft zij geen oog voor. Ik moet blij zijn dat ik kon slapen. Ik moet €30 betalen, en ik zeg dat €25 meer dan voldoende is. Na wat gejammer neemt ze dit maar aan.
Rugzak om en wegwezen.

Het is inmiddels 10.15 uur als ik mijn vriendje Garmin Oregon wakker maak. Vandaag heeft hij geen moeite met wakker worden, hij vindt de satellieten meteen. Samen kunnen we op pad gaan naar Werne.
Eerst nog even het bos uitlopen en dan een heel stuk langs een grote weg lopen, er is wel een apart fietspad. Het er erg druk op, een andere soort pelgrims. Het is erg rustig op de weg, even later zie ik waarom, omdat de weg is afgesloten voor wegwerkzaamheden. Vandaag zit er nog een beklimming van 8% in, deels met trappen. Boven op de top staat Schloss Capperberg, een privé bezit, wel open voor bezoekers. Het is nu een Weingut.
Ik ga niet naar binnen, ik loop lekker verder, het loopt goed al is het tot nu toe allemaal asfalt. Even later kom ik bij de wegwerkzaamheden, niets te zien, alleen nog wat rommel dat moet worden opgeruimd. Dus een weg voor mij alleen. Erg rustig zo, en ik geniet van het uitzicht en de fluitende vogels. Na het passeren van het gehuchtje Gerling, gaat het rechtsaf door het bos, gelukkig een bos met zachte ondergrond, goed voor de voeten en de schoenen. Na ongeveer 1,5 km door bossen te zijn gelopen volgt er een enorme deceptie.
Voor mij staat een enorme hal van Amazon, en rechts van mij een koeltoren met een hoge schoorsteen ernaast.
Het terrein van Amazon had wel de afmeting van het NedCar in Born. Ik had niets besteld, en ook niks meegenomen. Gelukkig na de onder doorgang van het spoor, gaat het weer verder zoals het moet. Lopen door de velden met daarin koeien of paarden. En onopgemerkt bereik al Werne, nog even door een buitenwijkje lopen. Maar als de hoofdweg zie, is het nog maar een kleine kilometer tot de Markplatz, waar ik plaats.
Ik besluit nog even iets te gaan eten bij de bakker, een käsebrotchen en een apfeltasche en daarbij een warme chocomel. Meteen ook weer opgewarmd, het was koud onder het lopen maar gelukkig ook droog.

Als ik de winkelstraat in loop, zie ik dat er kermis is. Niet al te groot maar veelal met attracties voor de kinderen, en natuurlijk genoeg eten kraampjes.
Voor het hotel staan de botsauto’s. Even inchecken, een mooie kamer is het. Meteen mijn belronde gedaan naar Monique en tante Minie.
Hierna ook al een shirt gewassen en op de design verwarming gehangen. Ondertussen dat dit droogt, ga ik het dorpscentrum verkennen, helaas is de kerk dicht. Tegenover de kerk zie ik dat het Pfarrheim liggen. De deur is open en er komt een vrijwilligster naar mij toe. Ik vraag of ze een pelgrimsstempel hebben voor mij, helaas wel in de kerk, maar deze is pas 15.00 uur geopend, via automatisch deuren, en camerabewaking in de gehele kerk. Ik word gevraagd of ik zin heb in een kop koffie, natuurlijk.
De dame vraagt waar ik naar toe ga, ik zeg naar Viborg in Denemarken. En vertel haar dat ik dit Jakobspad gebruik als route, alleen dan in omgekeerde richting. Steeds meer oudere dames komen binnenlopen, er is vandaag een spellen middag voor ouderen, er wordt veelal gekaart samen, en natuurlijk gekletst. Een fijn initiatief, dat al jaren loopt.
Na het bezoek loop ik verder door de winkelstraat en over de kermis, echt bijzonder is het allemaal niet. Het is door de kermis wel wat gezelliger als op andere dagen. Als de kerkklokken drie uur slaan, loop ik weer naar de St. Christopher kerk , het is een hele mooie kerk, helaas zijn er vele oude spullen door vorige pastoor laten weghalen bij laatste verbouwing. Daardoor ziet de kerk er nu iets moderner uit. Ik zie geen stempel liggen, maar kam komt een zuster binnen met water on de bloemen te verzorgen, van haar krijg een mooie stempel van deze kerk in het pelgrimspaspoort. Ik steek ook nog twee kaarsje bij het beeld van Jacobus.

Nu terug naar het hotel, douchen en de rest van de was wassen op de hand. Het eerste shirt is al droog.
Na het douchen alvast begonnen met wat slaapplaatsen te regelen.
Helaas nog niet succesvol geweest.
Langzaam begint mijn maag zich te melden.....
Nog kijken naar de was en dan de teva’s aangetrokken naar beneden gegaan, het restaurant zit goed vol. Maar als gast vanher hotel, is er al een tafel gereserveerd. Ik neem ditmaal een kleine Radler, en een Westfalische schnitzel ( schnitzel met champignons en uitjes) met daarbij bratkartoffeln en een salade.
Het smaakt erg lekker, en de portie is ruim zat, ik namelijk wel erg veel trek. Omdat de gewenste niet-Nederlandse voorradig was, hoefde ik het eten niet te betalen. Een fijn gebaar naar pelgrim toe.
Op de kamer alvast met blog begonnen, en natuurlijk naar de was geleken, alleen de 2 paar sokken hangen nog te drogen, maar dat is geen probleem voor morgen.
Met leuke muziek gaat het schrijven vandaag erg makkelijk.
En al ga ik er voor vandaag een einde aanmaken, op tijd naar bed, want morgen een lange dag van 28 km. naar Rinkerode, waar ik een hotel. Er was eenvoudig niks.

Groetjes Pelgrim Fred
Slaap lekker allemaal.

Slaap lekker en morgen weer fris aan de wandel!

Marion Hol 2019-05-06 22:23:00

Ha die Fred, even je verslag van gisteren en vandaag gelezen. Wat een nare ervaring gisteren. Gelukkig is er niks gebeurd en ben je rustig door kunnen lopen. Vandaag een rustige wandeldag zo te lezen. Het gaat je goed af volgens mij. Mooie foto’s weer. Voor nu welterusten en voor morgen weer veel succes en geniet!

Rimca 2019-05-06 23:36:51

Hoi Fred Het is en blijft moeilijk om een goede en betaalbare slaapplaats te vinden. Het is natuurlijk niet te vergelijken met de Camino’s naar Santiago, maar met je ervaringen van je Rome-pelgrimage, redt jij je ongetwijfeld hieruit. Neem je tijd en geniet Nog veel zorgen- en blarenvrije kilometers Mooie verslagen trouwens en nog mooiere foto’s Maar dat laatste zijn wij onderhand wel van je gewend