Mag het ietsje meer zijn ?

Duitsland, Vörden osnabrückerstrasse 9

Dag 15, Osnabrück naar Vörden (32,5 km.)

Vannacht een paar maal wakker geweest. Hoe zo, ik weet het niet, terwijl ik toch moe was toen het licht uit ging. Ik ben zelf van legende maar al voor de wekker opgestaan, ik was dus alweer aangekleed toen Andreas Gabalier begon met zijn mooi nummer, ten minste ik vind dat.
Natuurlijk volgt het ritueel weer, maar als eerste het wondje ontsmetten onder de rechtervoet, dan de rest insmeren met geh-wol. Als deze crème is ingetrokken, wordt het tijd om de pleisters te plakken.
Behalve bij het wondje onder de rechtervoet, eerst hier speciale crème opsmeren en dan afdekken met een zilverpleister. Tot nu toe mag ik niet mopperen, wat de apotheek in Lengerich mij heeft gegeven.
Onder het lopen heb ik er geen last van. De rugzak alvast zover mogelijk inpakken , alvorens ik ga ontbijten.....het lijkt wel of ik haast heb, en dat op een pelgrimstocht, waar onthaasting een van de belangrijkste dingen is.
Maar ik heb vandaag een afsprak met de mensen waar ik strakste slapen. Zij vragen of ik voor 14.00uur aanwezig kan zijn.....een beetje stress, .....nee toch op dit pad.
Het ontbijt is uitgebreid en ik mag zelfde nog een broodje meenemen voor onderweg.
Ik kies voor koffie en een glas juice, en daarbij nog een tweetal broodjes, eentje voor beleg met kaas. En eentje met jam, ditmaal himberen en een met abrikozen jam.
Het smaakt weer goed, nog even twee broodjes smeren met beleggen met kaas en salami. Voor onderweg. De broodjes inpakken en ik krijg nog een banaan mee, en dat waarschijnlijk voor een tocht van ongeveer 12 km. Nog even betalen, een stempel voor het pelgrimspaspoort, en dan boven de tandenpoetsen.

Het is 8.20 uur als ik de eerste stap buiten de deur zet. Het zonnetje schijnt, en al snel pak ik de route weer op. Het is weer even wennen hoe het vanaf nu staat aangegeven. Het is weer een nieuw deel van de route. Het loopt lekker, eerst nog een bergje op van “ buiten categorie” .Het zal snel gedaan zijn met de bergen, behalve met het op en af lopen van dijkjes.
Tegen 9.50 uur bel ik de familie waar ok slaap, dat ik er binnen een uurtje zal zijn, dat vinden ze weer te vroeg, tussen 14.00 - 14.30 uur is goed. Of na 17.30uur.
Ik merk aan hun stem, dat ze liever geen persoon willen vanavond.
Ik kijk in het oranje boekje of ik nog telefoonnummers heb,, in Vörden. Het wordt dan een beetje meer vandaag, nog 21km erbij tot Vörden .
De route bekeken, dan weer verder, hopelijk net zo’n mooie route als tot nu toe, lekker door de bossen, soms op asfalt maar ook veelal over lekkere zachte ondergrond. En dat is precies wat ik fijn vind, die zachte ondergrond.
Op een gegeven moment, verlaat ik het bos, en wordt het volgens de telefoon alleen nog maar lopen over veldpaden. Het zonnetje laat het afweten, en de donkere wolken, zorgen bijna een voor een spookachtig beeld.
Al snel blijkt het om velden met vooral rechte stukken te gaan. Er is zelfs een stuk dat een weg kent van 3 Kilometer kaarsrecht naar voren . Opweg naar de moderne windmolens, maar ze komen maar niet korter bij, hoe lang je ook loopt. Dit is echt geest dodend. En dan steek ook nog een harde noordenwind op.
Tegen drie uur zie ik in de verte twee kerktorens, die moet van Vörden zijn. En inderdaad het klopt, ik kom nog lekker voor de regen binnen. Op weg naar het hotel ook nog voorbij de kerk gegaan, voor een stempel in het belangrijkste document van pelgrim, het pelgrimspaspoort.
Het is een modern hotel, ik heb een mooie kamer. Eerst naar de formule 1 gekeken, nadat ik me snel had omgekleed, en vooral de sokken had uitgedaan. Zo konden voeten tenminste goed ademen. Tijdens de formule 1 nog even een dutje gedaan. Maar ja, dat mag na een lange zware tocht, zowel fysiek als mentaal. Na de formule 1 meteen onder de douche gegaan, dat doet goed. Voor de rest lekker gerust.
Vanavond schuin tegenover het hotel gaan eten. Ik ontmoet nog 4 Deense dames in de lobby welke in gedeeltes onderweg zijn naar Santiago....nu lopen ze tot Münster. Ze hebben het vooral gezellig....niks mis mee.
Ik heb nog wat vragen kunnen stellen over de tocht door Denemarken, en alvast een telefoonnummer gekregen als ik plek vind voor slapen in Viborg.
Een restaurant met de Duitse keuken, ik tracteer me zelf op een donker Hefe Weizenbier. En een schweinefilet met perzik en kaas overbakken. Daarbij rösti schijfjes en een salade. Het smaakte voortreffelijk. Als toetje een kop koffie.
Na terugkomst op de kamer, mijn oom en tante gebeld, Nico is vandaag jarig, gefeliciteerd.
En daarna aan de blog begonnen.....tussendoor nog even met Monique gebeld.
Morgen lekker een uurtje uitslapen, en dan een korte etappe naar Damme, waar ik slaap in het St. Benedictus klooster.

Groetje pelgrim Fred
Slaap lekker allemaal.

Hoi Fred, Wat een routine iedere dag, dat gaat je goed af!👍🏼 Geniet van je verdere reis! Groetjes Marion

Marion Hol 2019-05-12 23:14:02

Je foto's bij je verslag zijn iedere keer zo mooi! complimenten, hoor. En al die verschillende kerken waar je binnenkomt, intrigerend. Succes weer morgen!