Een vreemd gevoel....

Duitsland, Lünen

Dag 8, Dortmund - Lünen (17km.).

Vannacht goed geslapen ondanks dat ik voor mij gevoel erg laat naar bed ben gegaan . Tenminste op de pelgrimstocht. Maar ik kon ja ook uitslapen, en dat heb ik ook gedaan. Ik wordt deze week elke dag wakker gemaakt door Andreas Gabalier. Vandaag om 7.30 uur.
Eerst aankleden, de voeten verzorgen ook als is het een korte etappe, want het gaat nu redelijk en dat wil ik zo houden.
Het enige wat ik voel is de stijfheid in de linker kuit, waarschijnlijk van de kou van overdag. En als je dan even wilt versnellen vanwege het “ mooie” weer dan zal de kuitspier dit niet erg fijn vinden.
Maar nu eerst weer insmeren en afplakken met pleisters. Tegen 8.30 uur eens gaan ontbijten, het is erg druk in de ontbijtzaal. Ik neem een broodje kaas en salami en een broodje met jam, ditmaal ananas jam.
Daarbij een grote kop koffie en een vruchten sap. Als toetje himberen joghurt en daarbij verse gesneden stukjes appel, peer ananas enz enz.
Nog even de reacties lezen, en terug naar de kamer, rustig alles inpakken en of even mijn tandenpoetsen.
Even de tv aangezet, en daar was juist een samenvatting van wedstrijd van Borussia Dortmund gisteren.
Conclusie voor mij was wel naar de beelden, dat vandaag weinig vrolijke mensen zal tegen komen

Om 10.15 uur vertrokken op naar Lünen.
In het stadscentrum is het doodstil, maar even later loop ik een, Turkse wijk binnen.
Het voelde meteen niet lekker, overal jongeren en veel zwervers in de portaaltjes.
Ik de wijk staat een kerk, de enige buiten de moskeeën. Ik maak er een foto van, en meteen hoor jongeren roepen op mijn en met armen zwaaien, ik voelde mij absoluut niet prettig, eerder bang.
Snel doorlopen, keer op keer omkijken, het was beangstigend.
Als ik de wijk uit ben, haalt mij een politie auto in, en deze stop langs de kant. Een agent stapt uit en laat meteen zijn pasje zijn. Hij zegt dat ze mij zagen bij de kerk en vandaar zij zij mij gevolgd opgepast afstand.
Zij vinden het ook erg wat in de wijk gebeurd, maar helaas zijn ook machteloos.
Het is eerste keer dat ik bang was onderweg.

Hierna gaat het door allerlei buitengebieden en normale wijken richting Lünen
De laatste wijk Brechten, ook hier staat een mooie kerk ( ook weer gesloten) en er om heen mooie vakwerkhuisjes. Het zijn nog ongeveer 7 km tot Lünen.
De lucht is inmiddels erg donker, en ik ga gewoon verder. Maar als ik nog 50 meter het dorp uit ben begint met hagelen en regenen tegelijkertijd. Meteen teruggelopen en onder een klein afdakje gaan staan.
Het koelt dan ook enorm af, ik begin het weer koud te krijgen. Gelukkig is het een bui van een half uurtje.
Meteen de rugzak gepakt en verder, en regent nog wel zachtjes , maar gelukkig hoeft het regenpak niet uit de rugzak gehaald te worden.
Via alle kleine regenbuien, geraak ik in Lünen, onderweg nog mooie schapen gezien.
De route was best mooi. Ik blijf het koud hebben en ik had niets meer gegeten sinds het ontbijt.
Als ik langs een eetcafé loop besluit ik even naar binnen te gaan, het is erg gezellig.
Ik neem een Radler en bratkartoffeln met spiegeleieren en salade. Het smaakte erg lekker, en warm weer een beetje op. Na een kleine uurtje verder, het zijn ongeveer 2,5 km lopen tot de herberg aan de Cappenberger See. Als ik er aankom blijkt de herberg dicht te zijn. Even bijkomen en dan handelen, want het regent alweer, en doorlopen is geen optie. Ik bel de herberg, maar dat levert natuurlijk niets op.
Dan zie ik ook nog een ander nummer, dit gebeld en man aan de andere kant vd lijn zegt dat hij eraan komt.
Hij vraagt bij aankomst of ik gereserveerd had, jazeker, vrijdagmiddag rong 17.00 uur gebeld.
Hij vindt nergens een notitie, ik mag hier blijven slapen, en ik kan steeds bellen bij vragen. Dat doe ik dan ook maar. Dus een hele herberg voor mij alleen, echt gezellig....dit wordt vanavond een mega party.
Na het douchen heb ik eerst wat reserveringen gedaan voor de komende dagen (tot Münster) heb ik een slaapplaats. Het heeft behoorlijk wat moeite gekost.

Hierna mijn gebruikelijke belronde gedaan, eerst Monique, mijn tante bel ik later nadat ik terug ben van het eten.
Er is natuurlijk ook geen avondeten hier, dus ga ik opzoek naar iets, op de heenweg zag ik, iets voor het begin van bet meer een Italiaans restaurant liggen dus....
Als ik aan de wandel kom ik langs een tennisbaan, de parkeerplaats is helemaal vol, maar niemand speelt tennis. Dan zie ik dat een Italiaans restaurant is. Ik ga eens kijken en inderdaad.....het is er erg druk, maar ik krijg een tafeltje. Ik ga voor een pizza met een biertje, want dat heb ik welverdiend vandaag, niet qua lopen....maar alle randzaken.
De pizza smaakt erg lekker, en eigenaar vertelt dat enkele leden van tennisclub, ‘s avonds dit restaurant runnen. En de kok is vroeger in Italië ook kok geweest.
Na even teruglopen, en mijn tante gebeld en mijn neef Rolf. Hem gefeliciteerd met overwinning van Ajax in de bekerfinale.
Ook nog even met Monique gebeld.
Dan wordt het tijd voor de blog. Ditmaal gaat wel snel, ik word ja niet “gestoord” .
Ik vind het goed geweest voor vandaag.

Groetjes pelgrim Fred
Slaap lekker allemaal.

Vervelend van die nare ervaring onderweg Fred. Hopelijk is dat ook meteen de laatste van je trip. Gr Roy

Roy 2019-05-05 23:04:27

Heftige ervaring onderweg, Fred..... En dan ook nog helemaal alleen in de herberg, niet echt de beste dag vandaag. Gelukkig ziet je eten er heerlijk uit, zal gesmaakt hebben! En de foto's van de natuur zijn heel mooi. sterkte weer morgen.

Mirjam 2019-05-06 07:07:10

Hoi Fred, dat was me het dagje dan wel😢 Denk maar zo als ik deze dag gehad heb kan het alleen maar beter gaan😅. Veel succes en nog een mooie wandeling, hopelijk wordt het weer snel beter en gaat het zonnetje schijnen☀️. Groetjes Resie

Resie 2019-05-06 07:33:05

Ha Fredel, Wat een vervelende ervaring is dat geweest! Wel fijn dat “die Polizei” toch in de buurt gebleven is. Ook al wist je dat op het moment zelf niet....vast je pelgrimsengel geweest die ze op jouw geattendeerd heeft😉 Dat maakt wel dat het geen saaie tocht is😳 Goeie en droge dag gewenst voor vandaag Waldmansheil Fredel

Monique Weling 2019-05-06 13:17:09

Wat een nare ervaring Fred, hopelijk de laatste en wat ongezellig zo alleen in de herberg. Gelukkig bieden lekkere eten in de restsurantjes wat troost

Rosita 2019-05-06 13:35:26

Dag Fred Ik heb flink moeten bij lezen na onze vakantie , je verhalen zijn best lang maar geven wel een goed beeld van wat je onderweg allemaal beleeft. Ook de foto's geven dit goed weer. Vanaf nu gaan we je weer dagelijks volgen. Hopelijk houden je voeten het en wordt het snel wat warmer. Veel succes Paul en Paulien

Paul Theunissen 2019-05-06 15:54:22

Angst is een slechte raadgever hè. Gewoon doorlopen, geen aandacht aan besteden, wel in de gaten houden. En het is goed gekomen. En je moet jezelf na afloop altijd een beetje verwennen.

Everdiene 2019-05-06 16:19:33

Je hebt goed gehandeld met die rotzakken. Gelukkig maar!!! Dat 'schaap' had wel flinke horens.....zat er wel een hek tussen jullie???? Succes verder🚶‍♂️👍🏼👍🏼👍🏼🚶‍♂️

Marion Hol 2019-05-06 18:56:55

Hoi Fred, ik vond de verhaaltjes van de afgelopen dagen leuk! En nog veel plezier. Doei, groetjes Juun én hou je goed!

Juun Cuijpers 2019-05-06 19:14:48

Nu begrijp ik ook jouw probleem met de vrouwen (grapje)

D'r Generaal 2019-05-07 10:17:30

Hey Fred, Ik lees je verhalen, maar deze was wel heftig. Ik kan me voorstellen dat het begin van deze dag niet prettig is geweest, hopelijk gaat het je de rest van de reis niet achtervolgen, dat je steeds over je schouder moet kijken als ergens mensen staan. Ik ga ervan uit dat het de rest van je dag( buiten een bui af en toe) niet heeft verziekt. Loop ze.