Samen....

Denemarken, Sepstrup

Dag 46, Nørre Snede naar Sepstrup (20 km.).

Vannacht redelijk geslapen, toch mis ik wel de rolluiken, cq rolgordijnen. Dan is het tenminste donker op de kamer, het wordt al om 4.00 uur in de ochtend licht.
Natuurlijk maakt Andreas mij nu ook om 6.00 uur wakker. Maar meteen opgestaan, en dan eerst even opfrissen en aankleden. En dan het één na belangrijkste van de dag de voeten verzorgen. Het belangrijkste is elke genieten.
Zoals een ieder inmiddels weet eerst met de gehwol crème de voeten insmeren. Dan laten intrekken.
Ondertussen de pleisters op maat knippen en de mails checken.
Zoals ook de afgelopen dagen zijn vandaag ook de beide hakken het “probleem”.
Op beide een goed pleister plakken en voor de rest op enkele punten een pleister als voorzorg plakken.
Dan wordt het tijd voor het ontbijt. De Duitse zussen zijn al begonnen met het ontbijt. Zij willen om 7.00 uur vertrekken zodat zij de 36 km vandaag halen naar Jelling, en daar slapen in de koude koestal.
Wel nog samen koffie gedronken, en ik mijn zwartbrood met honing gegeten. Het smaakt nog steeds goed. Ik geloof zelfs dat ik dat nog ga missen.
Tevens even de Limburgse krant gelezen over het nieuws van mijn clubje Roda JC. En wat zie dan nog verder een verhaal over Santiago en het nieuws over mijn werk, het ontwerp van het nieuwe lab in Sittard-Geleen.
De dames zijn vertrokken in de regen, ik wens hun veel succes. Zij hebben helaas een zeer beperkte tijd maar.
Eerst de afwas doen, en betalen, en vervolgens de rugzak inpakken. Het zou regenen tot negen uur.
Dus ik wacht wel, het zijn 18 km tot Sepstrup vandaag.
Natuurlijk ook camelbag en de twee flesjes vullen met water, de GPS opladen en de schoenen aantrekken.

Om 9.00 uur ben ik dan samen met Thorkild ( de Deense man) vertrokken, het regent nog wat, maar de verwachtingen zijn dat het nog een half uur duurt en dan zou het droog zijn.
Al denkend, valt mij plotseling in dat ik geen brood heb gesmeerd voor onderweg.....en dan waar is mijn honig .....oeps vergeten in de Herberge, en dus terug gelopen. Want anders heb ik de komende dagen niks om op mijn brood te smeren.
Dus in totaal een kilometer extra. Het eerst deel gaat door het bos, en men ziet goed dat het laatste dagen heeft geregend. Veel modderpoelen, en oppassen geblazen met de gladheid.
Wat ik erg fijn vind is dat de boer(en) het gras hebben gemaaid op het middenpad.
Het pad is vooral een bospad of anders een kiezelpad waar ik overeen loop. Maar door de regen zijn beide zacht en goed om op te lopen. Mijn hakken vinden dit wel erg prettig. Ook heb ik mijn vriendjes, de paarden, weer gezien. Overal ziet men langs het pad de weidebloemen bloeien.
Maar plotseling zie wel een heel bekend iemand. Het is alleen de vraag....loopt hij nou terug naar huis...of is hij alweer op pad richting het zuiden. Een ding is wel zeker, hij is erg vermoeid de benen willen niet meer. Die arme oude kerstman toch.
Wat ik zelf altijd wel lekker vind ruiken is, zijn de omgezaagde bomen vooral als deze nat zijn. En vandaag is het zo’n dag. Dus regen heeft ook voordelen.
Thorkild heeft mij al gewaarschuwd zometeen komen we in een heel mooi gebied, en inderdaad hij heeft niet gelogen.
Ik loop weer over de heide, en dat is toch iets moois, de kleine bloemetjes, de verschillende kleuren in de heide en dan ook nog eens de stilte. Ik zie zelfs een ree weg rennen en een paar hazen.
Het is een paradijs waar ik door heen loop, ook al is het zicht niet al te ver, maar gewoon de stilte, de bloemen, de bomen, alles ontspringt nu.
De wegen zijn nu gras- en zandpaden, dit loopt heerlijk. Het loopt tegen 12.00 uur tijd voor de lunch.
Dus op zoek naar een bank om op te zitten. Want op de grond te zitten is nu niet prettig. Maar helaas ontbreken de banken in dit gebied. Maar na driekwartier lopen kom ik bij een shelter plaats. Dit is een plaats waar men kan overnachten in de natuur. Er is een slaapplaats met een overkapping, er ligt hout om een kampvuur te maken, maar ook een douche en toilet. Dus luxe kamperen in de buitenlucht met of zonder tent. Dit soort plaatsen zie je veel in Scandinavië. Na de lunchpauze begint het weer te regenen, en dus is het even opletten bij het afdalen, een wortelstronk kan dan wel eens fataal zijn.
Het zijn nog ongeveer 6 km. te gaan naar Sepstrup, maar ook deze laatste kilometers gaan maar een paar honderd meters over asfalt.
Het mooiste stuk is dan wel het lopen door een “voormalige” rivierbedding. Met aan beide kanten heide en bomen. Als ik dan aan een asfaltweg kom, wijst de witte wandelaar dat ik over de strook in het bos moet lopen. Fijn toch, om zo langs een weg te kunnen lopen.
Tegen 14.15 uur bereik ik dan de B&B in Sepstrup. Ik had eigenlijk een plaats in de Herberge. Ik ben daar even gaan kijken, maar er was geen verwarming en vooral koud en vochtig.
De vrouw had mij gisteren aan de telefoon gezegd dat ik binnen in de B&B koffie en thee gratis kon maken. Dan zie de kamer van Thorkild, er staan twee bedden op. Ik denk, ik vraag hem straks om samen de kamer te nemen en de prijs te delen.
Ondertussen kookt het water en kan ik een kop koffie maken. Ook zoek de foto’s uit voor de blog.
Na een rondje koffie maak ik mijn bel rondje.
Eerst tante Minie, die weer blij is dat ik weer een fijne wandeling gehad heb, maar ook dat ik een maatje heb voor de avonden in de Herberge. Voor de rest weer een leuk gesprek gehad, tante Minie vind het super. Dan mijn zus Monique gebeld, ook zij is altijd een oor voor mij. En natuurlijk geklets over Kiki en Sem. Maar natuurlijk alleen positief.
Er is nog niemand, dus snel even scheren en douchen voor de rest komt. Als ik net uit de douche kom, komt ook Thorkild binnengelopen. Ik vraag hem of hij akkoord gaat met het delen van de kamer en natuurlijk ook de prijs. Hij vind het prima.
Hij wil ook een kop koffie, maar eerst de natte kleren uitdoen. Ik maak dan alvast de koffie klaar.
Na de koffie gaat hij douchen en wil hij even een uurtje op het bed liggen. Geen enkel probleem.
Ik ben alvast aan de blog begonnen.
Tegen vijf uur komen nog twee Deense wandelaars binnen, zij zijn dood en dood moe. Zij hebben deze route totaal onderschat. En hebben daarbij ook problemen met de voeten.
Langzaam begin ik trek te krijgen, eens kijken of er wat lekkers in de diepvries ligt en anders maak ik bouillon soep klaar en daarbij zwartbrood met honing.
Maar er staat in de diepvries een maaltijd met aardappelen met visfilet in whisky saus. Waarom niet denk ik.
Eerst een soepje gemaakt met een een lepel kippenbouillon poeder. Deze smaakt wel lekker, eraan de maaltijd in de magnetron gezet voor 10 minuten. Daarbij nog een blikje bier. En het avondeten is klaar
Als het klaar is laat ik het mij smaken, en ja het smaakt ook nog eens lekker. En vooral het is warm.
Erna nog een tweetal sneetjes zwartbrood met honing gemaakt als toetje.
Na het eten nog even gebeld met een goede collega.
Onder het genot van een kop koffie de blog verder afgetypt.
Maar dan begint het buiten plotseling te donderen en de bliksemen. Het is echt een noodweer. De eigenaar komt binnengelopen en vraagt om alles uit de stopcontacten te halen. Want omdat het gebouw in het open veld ligt, kan het een prooi zijn voor de bliksem. Gelukkig is het na een half uur ook net zo plotseling weer weg als dat het eerder was gekomen.
Het wordt langzaam weer tijd om aan het slapen te denken en dus....

Groetjes Pelgrim Fred
Slaap lekker allemaal

Lieve Fred, Prachtige foto’s! En wat is het fijn om samen van de natuur te genieten! Praten over alles en nog wat, de kilometers gaan dan zo aan je voorbij. Hopelijk nog vele kilometers samen kunnen lopen de komende dagen! Go..go...go!!! Liefs van ons

Ellen en yvo 2019-06-12 21:22:51

Freddy, veel respect heb ik voor je actie en wat lief dat je vanuit Denemarken onze zoon Max feliciteerde met zijn slagen voor havo. Ik lees met veel plezier iedere dag je reisverslag, dank dat je dit elke dag deelt . Succes verder en weet dat we altijd verbonden zijn😉

Jolanda scheren 2019-06-12 22:17:33

Je hebt een schitterende route gehad vandaag Fred. Ongelooflijk wat God Vader ons geschonken heeft, laten we dat koesteren. Sleep well old boy.

D’r Generaal 2019-06-12 22:17:48

Hey Fredel, Volgens mij is dit qua natuurschoon de mooiste route tot nu toe geweest....prachtig! Maar het eten laat toch te wensen over als ik het vergelijk met je vorige tochten. Straks moeten we je nog bijvoeden als je terug bent!😉 Waldmansheil Fredel

Monique Weling 2019-06-13 07:05:13

Hoi Fred, de laatste loodjes gaan je goed af en fijn dat er nu ook wat gezelligheid is en je een “maatje” hebt gevonden, dit is toch prettiger😉. Ga zo door je bent er bijna, het einde is in zicht. Groetjes, Resie

Resie 2019-06-13 07:19:53

Hé Fred wederom hele mooie foto's. Kwa natuur zal je niks te kort komen daar in het noorden, maar de lekkere bedjes in Duitsland samen met het eten zul je toch nog wel eens missen. Maar een echte Pelgrim laat zich hier niet door weerhouden . Geniet volop, groet van Ine'🙋

Ine' 2019-06-13 09:26:37

Dat brood met honing zal ik onthouden, maar al die diepvriesmaaltijden komen na een tijdje je neus uit lijkt me. Ha ha ha, er zijn meer mensen die daar een opmerking over maken.

Everdiene 2019-06-14 08:18:12

Hey Fred, Op vakantie lees ik ook je verhalen (als de WiFi tenminste niet meewerkt). Het blijven mooie verhalen en wat een bijzondere reis maak je toch. Toi toi toi en hou je goed, maar daar zorgt Gewohl wel voor.