Hill City

Nederland, Haarlemmermeer

Door Coby. 10 juni vandaag. We gaan een trail lopen in Custer State Park. We moeten een stukje omrijden met de camper vanwege de tunneltjes. we gaan dan bij Custer het park binnen. Onderweg komen we langs Crazy Horse Memorial. Dit monument is nog lang niet klaar. Het beeld moet Crazy Horse voorstellen, een grote leider van de indianen hier. Heel Mount Rushmore, de hoofden dan, passen in het hoofd van Crazy Horse. Er zit ook een museum. Wij wilden eigenlijk alleen vanaf de weg een foto maken, maar we passeerden een hokje waar we moesten betalen. Is nogal prijzig, iets van 28 dollar op, daar hadden we niet zo'n zin in. Dus dat zeiden we tegen die dame in het hokje en toen gaf ze ons zo een gratis kaartje!!! Ze mocht er 2 per dag gratis weggeven zei ze en ze vond dat wij het MOESTEN zien. Omdat de geschiedenis zo belangrijk was. En het was inderdaad zeer indrukwekkend. Eerst kregen we een film te zien over het hoe wat en waarom van het beeld en daarna konden we het museum in. Het was echt heel mooi en interessant. Hierna gingen we een trail lopen, daarover later meer

Door Coby: Nadat we Crazy Horse bezocht hebben zijn we Custer State Park ingegaan om een trail te lopen. De Annual pas die wij gekocht hebben was niet geldig voor dit park dus we moesten $ 20,- entree betalen. We hebben de auto geparkeerd bij Sylvan Lake. Eerst rond het meer gelopen en toen de Sunday Gulch Trail. We hebben hem tegen de klok in gelopen. Dit naar aanleiding van de tips op het Alles Amerikaforum, waar superveel info op staat. Prachtige uitzichten en een best avontuurlijke trail ( zie video!). Eigenlijk waren we een beetje aan de late kant, het was echt bloedheet. Ook zijn we een keer verkeerd gelopen. Dus moesten we weer een heel stuk terug lopen. De trail valt in de categorie "streneous". Nou dat was -ie! We hadden de pap behoorlijk op, maar het was het waard. Terug bij de camper weer de bbq aangestoken en toen vroeg onder de wol.

door Annette: Nou eerste week zit erop. Ik moet zeggen het was een bijzonder weekje. We hebben alweer veel mooie maar ook vreemde bezienswaardigheden bekeken. Zoals Carghenge een veld waarin grijs gespoten auto s op de kop staan en op die manier een replica van Stonehenge vormen. Wie verzint nu zoiets? Maar de uitgehakte presidentshoofden op mt Rushmore zijn zeer indrukwekkend . Daar is heel wat hakwerk aan te pas gekomen. Nog mooier vind ik het indianen hoofd van Crazy Horse uitgehakt in de rotsen en het museum daarbij. Waar wij zomaar gratis in mochten. Met het special friend ticket. Ja wij maken snel vrienden !
De nieuwstaat van de camper is helaas wat minder omdat tijdens het rijden een kastje open zwaaide en hierdoor de borden door de lucht vlogen het leek wel een Griekse bruiloft. Maar onder het mom van scherven brengen geluk, na het opruimen vrolijk verder gereden. Dat geluk hadden we wat minder toen de 10 meter brede zonneluifel door de wind over de camper was geslagen. Met hulp van 4 half dronken Amerikaanse jongens en een bos kabelbandjes hebben de mannen de luifel zo goed mogelijk tegen de camper aan gemonteerd , terwijl de regen en harde wind het repareren er niet makkelijker op maakte. Een hele toestand dus. Maar het lukte en we konden gelukkig weer de weg op , alleen voor de schaduw zullen we nu een boom moeten zoeken. Gisteren een prachtige trail gelopen , de Sunday Gulchtrail , die onder het kopje moeilijke trails viel, en aangezien wij gemiddelde lopers zijn en het snikheet was, was dit een hele uitdaging. We kwamen dan ook ongeveer halfdood aan . Maar vanmorgen weer fris en monter op weg naar Devils tower die we ook van alle kanten hebben bekeken en gefotografeerd . Nu de beentjes gestrekt in de camper en onderweg naar De volgende camping waar Tim de barbecue weer lekker in de brand gaat steken