Finale

Italië, Rome

Dit is dan de laatste dag van mijn reisverslag van m’n pelgrimstocht van De Sint Nicolaas basiliek in Amsterdam naar de Sint Pieter basiliek in Rome. Mijn spirituele motivatie was te lopen voor de wereldvrede.
Ik kwam eergisteren aan op dag 98, dus dit is dag 100 met 2496km in de benen. Ik heb een geweldige tocht meegemaakt en ik prijs mezelf een gelukkig mens dat het me gegeven was dit te volbrengen. Ik heb geluk gehad met het weer en de omstandigheden en de mensen die ik op m’n pad ben tegengekomen. En daar waar ik dacht anderen de weg te wijzen wezen zij mij de weg. Dacht van mezelf een bescheiden inborst te hebben maar deze tocht was ook een lesje nederigheid. Ik wil de lezers hartelijk danken voor de interesse in m’n belevenissen en overdenkingen en ik hoop dat ik een bronnetje van inspiratie ben geweest voor het goede.

Tot slot toen ik eergisteren in Rome arriveerde en mij meldde bij de Friezenkerk kwam ik in gesprek met monseigneur Hurkmans. Ik vertelde hem mijn verhaal en dat ik het heel fijn zou vinden aan het einde van de mis opgeroepen te worden voor het ontvangen van mijn oorkonde. Ik vertelde hem ook, hoe dit idee alleen al, mij diep had ontroerd in Firenze. De mis hier in de Friezenkerk is op zondag maar dan ben ik er niet meer, kan je dan woensdag om 10u nee sorry ...... de paus, vrijdag om 17u dan? Nee dan zijn we al vertrokken. De bisschop peinsde even en zei: kom donderdag maar om 10u dan doe ik een mis voor jou.
We kwamen vanmorgen gelijktijdig met de bisschop aanzetten bij de Friezenkerk. We gingen naar binnen De bisschop prepareerde de kerk voor de eucharistie. Daar zaten we dan Betty en ik. De bisschop deed een echte eucharistieviering voor ons twee en in zijn welkomstwoord en 1e lezing was hij echt heel puntig over pelgrimeren zoals:
eens een pelgrim altijd een pelgrim (zo voelt het voor mij ook)
Completeren pelgrimstocht is een fundament voor de rest van m’n leven (ook dat lijkt me waar)
Rome en Santiago zijn eigenlijk substituut pelgrimsplaatsen voor Jerusalem.
Het is onvoorstelbaar hoe die man mooie woorden kan spreken die ertoe doen en hij keek me er ook heel blij bij aan. Ik voelde me ook helemaal vollopen van blijdschap en vervulling. Aan het einde kreeg ik m’n oorkonde overhandigd. Met deze eucharistieviering besloot hij op heel bijzondere wijze mijn pelgrimstocht en gaf ons de zegen.
Indachtig alle mensen die te voet op de vlucht zijn voor geweld besluit ik.

Lieve mensen ik wens jullie een buon camino. Adriano

Congratulations Ad, fantastic achievement and I’ve enjoyed following your adventure. Travel home safely and look forward to seeing you in London soon. Cheers, and well done again.

Ben Macer 2018-11-22 16:38:12

Nou dat was het dan ! Prettige voortzetting van je leven Ad en bedankt voor de mooie verhalen. Groet, Geert

Geert Ruidenberg 2018-11-22 16:44:06

Lieve Ad het zal voor ons ook wennen zijn om niet meer je avonturen te lezen maar geweldig was het wel. Geniet nog samen met Betty. En we zien mekaar snel. Dikke kus van ons Jolanda en Rob XXX

Jolanda en rob 2018-11-22 16:49:05

Dank je wel Ad, voor het delen van je reis. En wat een prachtige afsluiting was dat in de Friezenkerk. Heel speciaal. Heel bijzonder. Heel passend. XXX

Saskia 2018-11-22 17:55:56

Wat een mooie en emotionele afsluiting van je pelgrimage.Wij hebben met bijna tranen in onze ogen ,gelezen wat je geschreven hebt. Lieve Ad wij hebben je voetreis naar Rome meebeleefd in je elke dag verslagen en de ontmoetingen die je had met hele speciale en hele lieve mensen die je nooit zal vergeten.Het leven is eigenlijk ook een reis.Lieve groeten van je Ouders

Ad en Simona 2018-11-22 18:07:34

Dat van de mis voor twee in de Friezenkerk, heel erg mooi en bijzonder.

Mark Lipse 2018-11-23 00:40:25

Hi Ad. It's been a joy to follow your pilgrimage through your blog. It's marvellous that you've found the experience so rewarding and I'm sure that it will influence the rest of your life. Inspirational.

Mark 2018-11-23 09:04:37

Helemaal uitgelopen zonder trein of bus of ander vervoermiddel. Dat is een bijzondere prestatie. Al je overdenkingen elke dag delen via je blog is iets wat ik niet zou kunnen. Om je tocht zo af te sluiten, een mis speciaal voor jou en Betty, is vantevoren niet te bedenken. Ik zie je weer bij terugkomst, ben benieuwd of ik je nog herken. Ciao fratello, a presto.

Josephine 2018-11-23 10:48:37

Wauw Ad, je bent er al! Goed gedaan zeg - ik heb genoten van je verhalen!

Maartje! 2018-11-23 14:39:50

wat een FINALE Ad......heb je berichten met erg veel plezier gelezen en succes bij de terugkeer in een nieuwe -...... -oude omgeving. Ik denk dat je nu door de zelfde bril .....erg veel anders zult zien !!! Groetjes uit Brüggen Ela en Willem

elawillem.oppad 2018-11-23 21:25:29

Applaus!

Rob 2018-11-24 10:09:28

Wat een mooi eerbetoon aan jezelf, aan Betty en aan ons: de volgers Hoop dat het je bracht wat je zocht Hoor ik graag van je als we weer eens gaan bieren😏 Veel plezier nog in Rome

Frans 2018-11-25 09:42:25

Bravissimo Adriano! In het teken van mensen op de vlucht - dat is wel heel mooi en waardevol. En wat een afsluiting in de Friezenkerk. Ontroerend, zoals je ouders al schreven. Die mogen eens te meer trots zijn op jou. Net op RIC hoorde ik dat jullie inmiddels op weg terug zijn naar Mokum. Goede reis en alvast welkom terug!

Marco 2018-11-25 13:23:43

WoW Ad! Fantastisch! Wat een grande finale! Indrukwekkend, fascinerend, onvergetelijk! Ben trots op je, wat een prestatie! Gefeliciteerd!!! Big hug xxx

Margot 2018-11-25 20:04:22

AD. Geweldige en bijzondere prestatie en met erg veel plezier je verhalen gelezen, gefeliciteerd! Je hebt bij ons (vrienden van de fiets adres) in Boxmeer op 20 augustus overnacht.

Lia & Harry 2018-11-25 23:20:58

Ha Ad, Wat een mooie afsluiting van je toch, gewelding. Goede reis naar huis!

Gertjan 2018-11-26 09:56:34

Gefeliciteerd Ad met deze bijzondere prestatie !! We hebben genoten van je berichten over je belevenissen. Mooie afsluiting ook.