Italia

Italië, Bolsena

Volgens mij staan de foto’s van gisteren nu op pindat. Bruno noemt Claudio ‘olifant’ en mij ‘cappucino’. Dat laatste komt omdat ik gisteren de kapitale fout maakte bij het verorberen van m’n panini om 10u een cappucino te drinken. Dat drink je volgens de heren alleen bij ontbijt en voor de rest van de dag alleen maar espresso.
Gedrieën gaan we inmiddels door het leven als les tres pelegrini ook wel trio ABC.
Vandaag begon weer met mist, dus niet zoveel te zien en toen was het ook fris. Maar in de middag verscheen het zonnetje weer en was het weer prima temperatuur en zicht. Hoewel toen we bij het Bolsano meer kwamen lag er een dikke laag mist over het meer. Wel kon ik al de destinatie voor morgen Montefiascone al hoog op de heuvel in de verte zien liggen. Het landschap is ook veranderd. We hebben Toscane verlaten en zijn nu in Lazio. Lazio vind ik wat ruiger en niet zo aangeharkt en ‘schoon’ als Toscane. Ze hebben in Lazio vast geen schoonheidscommissie.
De eerste bar op het pad vandaag was rond 11u en gelijk ging het anker uit. We aten lasagne en m’n 2 vrinden dronken er een fles wijn bij leeg. Waar heb ik het dan met ze over: de notering dwz de prijs van de wijn. Gisteravond €5 per fles, vanmiddag €6 per fles. Bruno heeft een wijngaard en verkoopt z’n wijn voor €1 per liter en voor de rest lullen we maar wat an in een mengelmoes van Engels Duits en Italiaans en we lachen veel. Claudio wil op z’n tocht het echte Italia zien en dat zien we ook. Vandaag waren ze met het lopen niet vooruit te branden. Het was maar 24km dus ze liepen op een tempo alsof ze met hun vrouwen aan het shoppen waren. Ik ben het liefst zo vroeg mogelijk binnen, voor hen is net voor zonsondergang prima. We wisten nog niet waar we gingen snurken maar Claudio loopt gewoon z’n neus achterna en vindt de Ospitalita bij de nonnen.
Morgen wordt het helemaal een eitje 22km slechts. Naar dan ga ik even lekker marcheren en zie ik ze wel weer aan het eind van de dag.
In Italia
Hangen ze de schone was buiten
Is het nog steeds een gezeik met wisselgeld net als ooit met de lira
Houden ze van zoete koekjes als ontbijt
Kiezen ze politici die ze zoete koekjes beloven.
Eet en drink je het best en het gunstigst waar de Italiaan eet en drinkt.
Doe je het een beetje rustig an
Heb je een Fiat Pinda Model 1 4x4
Etc

Het leuke van het op stap zijn met rechtgeaarde Italianen is dat ik kom op plekken waar ik anders nooit uitgekomen zou zijn.

Today the day started with fog again. I could notice that from the hair on my nose. I teamed up with my Italian friends. We go through life in the meantime as les tres pelegrini or as the trio ABC. We have lots of fun. They like to start drinking wine at 10 or 11 at the latest. Bruno calls me ‘cappuccino’ because I made the capital mistake yesterday to have a panini with a cappuccino. In return I call Bruno Putin or Vladimir because he looks a bit as our Russian friend.
Anyway I just try to do as the Italians do. But today their pace was to slow as if they were shopping with their wife’s. You know such a pace that gets you more tired then a good march. That was because they take all day to get to destination whereas I want to be there as early as possible.
When arriving in Bolsena we did not know where to sleep but Claudio has a nose for finding the Ospetale Pelegrini.
When talking with my Italian friends we mostly talk about the price of the wine. You can have a good bottle of wine in a restaurant for €5 or 6. Further we talk all kind of stuff as good as it gets in an amalgamation of German English an Italian.
Tomorrow Montefiascone.

Je hebt het steeds over "cappucino" maar je bedoelt natuurlijk: "cappuccino". En volgens mij zijn Bruno en Claudio gewoon zwaar alcoholist... Groetjes, ook van Millie. Geert

Geert Ruidenberg 2018-11-13 22:59:23

Voor die prijs zou ik ook een wijntje drinken. Lekker Hollands. Mooi weer ook zo te zien.