Modeltreintjeswonderland

Duitsland, Boppard

Vandaag was eigenlijk weer een erg leuke en mooie dag. Het begon al vroeg in het Urheiligtum om 630 voor de heilige mis. Het kerkje zat vol, voor de helft met nonnen. Het was overigens maar goed dat ik niet in de pilgerzentrale was beland want die was bezet door het Duitse zusje van de EO jongerendag. Ze hadden het wel erg gezellig met elkaar. En ik zat weer heerlijk rustig in het priester en gastenhuis. Na de mis en uitchecken startte de wandeling weer. Ik dacht in Koblenz een beetje rond te kijken voor goede kaarten. Na wat rondlopen en -vragen kon ik twee goede kaarten vinden schaal 1 op 25000. In Koblenz bedacht ik: leuk hoor zo langs de Rijn maar al dat verkeer dat moet maar weer eens afgelopen zijn. Ik struin liever door het bos denk ik dan dat ik langs een (quasi) snelweg loop. Het was heel fijn weer even in de bewoonde wereld te zijn voor het contrast. Maar goed ten zuiden van Koblenz ligt de Hunsrück en die trok ik in. Er was nog een aardige mevrouw die me de goede weg het bos instuurde. Het bleek de goede weg en niet het bos. Het ging gelijk bergie op, spoor op m’n Garmin was ook weer goed en ik had een goede landkaart , het was mooi weer wat kon me gebeuren? Ja een plek om te slapen had ik nog niet. Ik liep door de Hunsrück, wat prachtig. Ik dacht: ik loop door en probeer het in Waldesch. Daar aangekomen bleek alles vol. Niet zo gek ook want het is zaterdag. Het was inmiddels tegen 5en. Ik sloeg maar wel vast wat te eten in, je weer maar nooit, en zette koers naar Boppard. Dat was nog wel een een eindje. In het eerste dorp ging ik even m’n flessen bijvullen. Er was een man in de tuin aan het werk en z’n vrouw zat erbij en keek ernaar. Ik vroeg om water hij ging het binnen halen. Zij vroeg me of ik nog meer nodig had. Ik zei van nou als je een slaapplek hebt? Maar die vraag was een brug te ver voor hun. Anyway kreeg nog wel een ijsje en volle flessen. Ik toog verder ik vroeg nog hier en daar maar niemand wist wat. Ik begon te denken; kan ook wild gaan slapen in een hut in het bos. Het immers goed weer. Iets weerhield me. Misschien de gedachte aan Bromsnor en dan de Duitse versie ervan. Die me zou oppakken voor landloperij. Toen in Boppard naderde had ik een prachtig uitzicht over de Rijn vanaf 300m hoogte. Dat was een mooie beloning voor al het bergie op. Maar moest van die hoogte ook nog bergie af naar de Rijn over een heel stijl paadje. Ik heb de afgelopen dagen m’n stokken niet gebruikt maar had ik ze echt nodig. In Boppard aangekomen. Eerste hotel vol. Tweede hotel vol. Oh wacht even er is net een annulering binnengekomen. Er is dus net een kamer vrij. Wel een stuk luxer dan hoort bij een pelgrim en niet te vergelijken natuurlijk met het hutje in het bos. Nou ik neem het er dan maar even van en morgen uitslapen.
Hoe zit dat nou met die modelspoorbaan. Nou dat zit zo: de overkant van de Rijn is 600 ver weg en als je van 300 meter in het dal kijkt ziet alles er ook heel lilliput uit. Ik vind het er zo op een afstandje soms net uitzien als de perfecte modelspoorbaan. Met een treintje en een stationnetje en een huisje en een kruiertje (maar deze beweegt) en een overwegje en en tunneltje etc etc etc. Heel schilderachtig allemaal. Modeltreintjeswonderland.
Op advies van m’n zwager zit ik nu aan een lekkere Rieslng.

Today was a very nice day again. It started early this morning started early with mass at 630 in a very small chapel. Decided to set course to city of Koblenz. I wanted to see if i can get some good maps there. Found 2. In Koblenz I decided to leave the river and move back into the woods. I did not like to walk just next to (quasi) autobahn. I enjoyed being in the ‘civilised’ world whatever that may be but I prefer to be in the woods and the fields. So I decided to go into the area call Humsrück. It is beautiful. Getting a place to sleep was an adventure again and I was thinking for a while to sleep wild in the woods. I ended up in a very luxurious hotel. Not really a place for a poor pilgrim.

Jee Ad, wat ben je al ver! Succes. Vandaag weer mooi weer.