Mangare

Italië, Madonna dei Fornelli

In Italia heb ik tot nu toe het allerbeste gegeten in Trento. Ik probeer die ervaring steeds te evenaren. Maar in Verona lukte dat niet en in Bologna ook niet. De specialiteit van Bologna schijnt lasagne Bolognese te zijn. Ik had in het hotel gevraagd, maar die konden niet echt wat aanbevelen. Ze zeiden: ga maar naar die en die straat. Dus ik daar naartoe. Ik vond een restaurant. Ik dacht ik neem een Americano als aperitief en dan werk ik even gezellig m’n blog bij. En als het aperitief op is dan is de blog bij en ga ik lekker eten. Dus ik naar binnen, het was 19u, ze waren net open. Ik bestel een americano. Voordat er iemand iets gaat doen is het 5min verder. Ik zie ze die americano maken en denk: weer zo’n prutser. Ze leveren het drankje af. Ik vraag ze wat erin zit. Ik zeg dat het niet klopt en weiger en dat ik wel naar een echte bar ga en terugkom voor het eten. Dus toen ik terugkwam zat het restaurant ‘vol’. Dat zat het niet maar alle vrije tafels waren gereserveerd. Kon geen ander restaurant met lasagne Bolognese op de kaart vinden. At vervolgens niet geweldig. Waar ik wel heel goed heb gegeten was gisteravond met de pot mee. Ben bang dat het nooit meer zo goed wordt als Trento.
Vanmorgen kwam ik buiten en er stond een enorme wind. Die zou de hele dag aanhouden. Zou de herfst dan toch een keertje zijn begonnen? Er viel een spatje regen maar hoewel het gedurende de dag dreigde te gaan regenen hield ik het toch droog. Kon wel merken dat het op m’n pad geregend had. Jeetje dan heb je opeens vette modderpaden. Dat heb ik nog niet meegemaakt en het is oppassen belazen want glad. Het ging wel een stuk beter als gisteren, toen had ik de pest in. Ben inmiddels weer op 900m hoogte. Als het goed is dwz als het weer het toelaat ga ik morgen de pas over.
Overigens liep vandaag veel over een Pian del Gallo weg. Dat is een weg waar je in theorie met je huis tuin en keuken auto overheen kan waarbij je enorm moet oppassen je spoilers of zijskirts te verliezen.

Todays walk went better then yesterday’s. This was mostly because I started earlier. When I start walking late then all seems to go slow as if there is no end to it. So preferably I like to have done at noon around 15km.
When I started there was a lot of wind and a drop of rain. During the day the wind remained hard but I kept it dry although on the path I could notice it rained there earlier. Muddy paths are a complete new experience. I need to be careful because slippery. It was nice to be in the countryside in the mountains again the air is so fresh and there was only the sound of the wind and trees and the leaves.

Die Bolognezen schijnen een beetje ”apart” met de pastasaus die zij claimen te hebben uitgevonden. Zij zijn van mening dat de door hun uigevonden Bolognese saus, die ze overigens in de rest van Italie “ragu” noemen, alleen met tagliatelle mag worden gegeten. Zij die durven te vragen naar “spaghetti bolognese” worden op zijn minst wat afkeurend bekeken, maar meestal in de categorie “barbaren uit het noorden van Europa” geplaatst waarbij redding nog onmogelijk is. Zij vinden dat de spaghetti onmogelijk hun goddelijke saus goed kan opnemen, zoals de zachtere tagliatelle dat kan. Hoe zij personen inschatten die LASAGNE Bolognese wensen te bestellen weet ik niet, maar erg tolerant lijken ze me niet. Mag toch aannemen dat de herfst nog even voor je wegblijft. Gisteren was het hier ook herfstig, maar vandaag weer een mooie zonnige, frisse, dag. Dus misschien morgen ook weer goed voor je. Hoop wel dat die keien-weg wat beter wordt, is vast ook slecht voor jouw schokbrekers. Groetjes, Gerard en Margriet.

Gerard en Margriet 2018-10-27 19:27:56

Pian del Gallo is nog maar 88 km bij je vandaan!

Betty 2018-10-28 07:09:16

O Ad, wat ga je goed. Nog een week of drie? Veel respect. Kom vooral gezond weer terug. Over een paar weken zie ik je weer op ric!