Zou het dan toch .....

Oostenrijk, Ehenbichl

Vandaag ben ik geen stap opgeschoten naar het doel, maar ik heb misschien wel erg goede zaken gedaan het doel uiteindelijk te halen.
M’n hoefkens waren al een hele tijd niet gelukkig met name m’n linker. Dus ik dacht dat het een schoenprobleem was. Ik denk dat de m’n Meindl schoenen niet goed voor mijn hoefkens waren maar de schoenen waar ik nu op loop geven ook problemen met name links.
Gisteren toen ik Reutte kwam binnenlopen zag ik een orthopedische schoenwinkel. Ik dacht toen daar maar eens langs te gaan. Dat heb ik vandaag dus gedaan. Ik legde de man in de winkel m’n probleem uit. Hij wist gelijk wat ik mankeerde: splijtvoet. Hij nam de binnenzolen uit m’n schoenen vroeg me m’n voeten erop te zetten. Hij stelde vast dat de maat goed was dus het lag niet aan de schoenen en raadde me een ander paar binnenzolen aan. Hij kon er niet zo snel 1 voor me maken maar hij had wel een standaard paar voor me. Hij legde me nog uit wat die nieuwe binnenzool deed. Door die lange wandelingen komt er veel druk op de voorvoet waarbij die na verloop van tijd een beetje doorzakt en daarbij tegelijk de voorvoeten links en rechts naar buiten drukt (splijt). Hij liet het me nog zien ook met een modelvoet, met allemaal van die botjes. Nou goed ik trok het hoefbeslag met andere binnenzolen aan. Merkte inderdaad direct het verschil. Het past ook nog gelijk een stuk beter. Op foto heb ik op de zool aangegeven waar die ondersteuning zit. Ik kan nog geen victorie kraaien want ik moet eerst morgen maar eens afwachten wat er gebeurt na 20km lopen bepakt met zak. Ik heb net nog even een ommetje gemaakt en in eerste instantie voelt het goed.
Jeetje dat hele gedoe met die schoenen doet me ook bedenken dat ze in al die fancy zogenaamde buitensportzaken de ballen verstand hebben van voeten. Het gaat de Bevers en de Denigs etc van deze wereld er niet om met de klant het beste product te leveren. Nee het gaat erom een ander paar schoenen te verkopen. Dat is waar alles om draait. Vakbekwaam personeel is niet relevant. Ze prutsen maar wat. Dus het was voor mij vandaag een verademing eens met een vakbekwaam mens te maken te hebben.
Ik denk dat ik niet meer zo snel een vrije dag ga nemen vanwege de weervoorspelling. Meestal valt het gewoon erg mee. Denk ook dat t een beetje koudwatervrees is.
Uit m’n hotelkamer kijk ik uit op wat bergtoppen. Daar ligt opeens wel sneeuw op. Ik moest naar eens een beetje voortmaken die alpenpassen over te steken. Wil hier niet ingesneeuwd raken.
M’n hotelletje hier is weer prima met zeer goede keuken, waar ik op aandringen van m’n zwager, dankbaar gebruik van maak. Ik heb voor morgen en overmorgen m’n verblijf al geregeld. En zou het dan toch eens goed af willen lopen met die hoefkens. Dat zou toch fabelhaft zijn.

Today i did not get a step closer to destination but maybe I did very good business for my feet.
Also in my new shoes my feet are not happy, more in particular the left. It is hard to carry on like that. So need a solution. I might have found that today in orthopaedic shoe store.
I explained the man my problems and he knew instantly: split feet. He explained with a foot model what it is and how it is caused. The enduring pressure on the fore foot makes it split to left and right. And this is exact what I feel. He could not make personalised inner soles for me at the spot but he had standard pair. I tried an felt the difference immediately. What a relief. Hallelujah. Let’s wait and see what happens tomorrow after 20km with backpack.
On the mountain tops all of a sudden there is snow. I got a feeling that I need to puch the throttle to get me over the alps. Do not like the idea to get snowed in.
Hotel is fine and has very good kitchen.
Was happy to get real help with my feet problem in stead of a shoe seller. Most of the outdoor equip stores do not have a bloody clue about feet. They only want to make the sale. That’s what the whole world is about nowadays. So happy to find someone to the contrary.

Nou nou das een hoop gemopper. Hopelijk gaan de voetjes nu beter en splijten ze niet verder.