Trento

Italië, Trente

Het bereiken van Trento is wel weer een mijlpaal want ik ben nu klaar met de Via Claudia Augusta. Ik moet nu maar weer kijken hoe ik in Verona kom zonder routeboekje. Maar ik heb dat al eerder gedaan en ik kon vanmiddag op m’n toeristische rondgang door Trento een heel handzame kaart kopen van de Etsch radweg. De weg begint al in Landeck en eindigt in Verona. Hij volgt min of meer de weg die ik ook al heb afgelegd maar ik heb m even nodig voor het laatste stuk Trento Verona.
Vandaag was het weer weer hetzelfde als gisteren. Allen wat ik eerder waarnam als mist lijkt mij bij nader inzien gewoon vieze bruingele smog. Als je erin zit valt t niet op, maar zo van een afstandje wel.
De route was niet zo interessant, maar er is niet zoveel anders als het Etschdal zich versmalt.
Kwam onderweg nog wel een fietser uit Duitsland tegen, hij was onderweg naar Veriona, waar ik even gezellig mee babbelde. Later kwam ik nog een jonge dame tegen die onderweg was op de fiets, zowaar naar Rome, vanuit Leiden. Ze was net afgestudeerd denk ik.
Dat is wel leuk als je een soort lotgenoten tegenkomt waar je ervaringen en tips mee kan delen.
Ik merk dat ik moet wennen aan Italia. Maar het is gewoon een kwestie van aanpassen. Het begon al vanmorgen. De oude heer in de hotelreceptie wilde me wel even helpen met het opschrijven van wat standaardzinnetjes. Ik ben overigens blij dat ik die cursus Italiaans heb gedaan, sta ik niet helemaal met m’n mond vol tanden. Nou ja goed ik moet er even inkomen. Vanmiddag heb ik in een café even lekker warm geluncht. Met een coke maar nu bedenk ik me dat ok daar gewoon een lekker glas wijn bij had kunnen drinken. Oh ja ik wilde daar vanuit dat restaurant een agritur boeken (op de boerderij of wat daarvoor doorgaat dus hier eerder appelboer of druiventeler). Maar ja die taal, ik dacht ik vraag gewoon iemand in het restaurant of die het woord wil doen. Helaas de agritur zat al vol.
In Trento nog aan de bar een espresso genomen en vanavond ga ik maar eens uit eten.
Het traject vandaag was maar 27Km dus ik was al vroeg op bestemming.
Ik had zomaar opeens wat tijd. Liep net wat door Trento. Wat een leuk levendig stadje is dat. Veel publiek, leuke restaurants en winkeltjes, geen dooie winkels dwz etalages met niets erin en vieze ruiten en een duomo.
PS had de routetracker aangezet. Dus route is zichtbaar.

Today the weather was same as yesterday and what I earlier thought was fog I think it is smog. When you are in it you do not notice, but from a distance it is this brown yellowish air hanging in the valley. No wind no rain so it just stays there. The track was a bit boring. But the Etsch valley is very narrow here so actually no other way to go.
I reckon I need to get used to Italia. The language and the habits. Ie during lunchtime all is closed except bars and restaurants.
Trento is a lovely and lively city. Lots of people on the street, no dead shops and a duomo.
So here my Via Claudia Augusta ends. Was able to buy a map to Verona

Geweldig dat je nu lekker in Italia bent. Mooie stadjes en heerlijk eten. Geniet ervan! Veel liefs van ons!

Margriet en Gerard 2018-10-12 19:15:30

Beste Ad, Wat een fantastische wandel of pelgrimstocht ben aan het maken. Met bewondering lees ik je reis verslagen aan het lezen. Vanmorgen zijn wij naar bakkertje out geroeid. Op Facebook gezet door de bakker. Ik wens je nog een fijne tocht naar Rome. Groet Robert