300 meter de hoogte in. Waarvoor?

Italië, Firenze

Vandaag heb ik weer dingen gedaan die ik nooit uit mezelf gedaan zou hebben. We hadden dus gesnurkt in een prima appartement. Maar ja daar zat geen ontbijt bij. Ik had bedacht te ‘ontbijten’ met een yoghurtje en dan in hetvolgende dorp bij barretje te ontbijten. Maar dat bleek al te kunnen 50m van het appartement. Dat was nog eens lekker voor de broodnodige kolen en cafeïne. Ik had direct richting Florence gegaan, maar madam Grazia wilde nog langs Santuario di Monte Senario. Ik dacht waarom? Zij wil dat zien omdat dat ‘famous’ is. Ik denk waarom 300m, dat wil zeggen de trap van een flat van 100 etages op, voor ouwe zooi die famous is? Maar goed ik ging en het was de inspanning meer dan waard. Gek he Ad interesseert dat soort dingen eigenlijk niet, het doel is belangrijker. Maar ik heb genoten van de parel die Santuario di Monte Senario heet en het uitzicht vandaar. Geweldig en geen Chinees te bekennen. Omdat de dag droog en zonnig begon haalde Grazia ‘Perfect Day’van Lou Reed aan. Ik heb het gezongen als een aria in het bos uit volle borst denkend aan heel wat schuifelpasjes op RIC toen ik nog jong en onbedorven en even wild was.
Anyway het weer was goed, in de middag was er nog een klein plaagbuitje en we arriveerden in Florence. Bij het eerste de beste postkantoor zond ik een pond kaarten en reisgidsen naar huis. Dat scheelt weer gewicht in m’n zakje. We kwamen nog wat jongelui tegen die de via Degli Dei in omgekeerde richting liepen.
Voor mij is het avontuur op de via Degli Dei met het bereiken van Firenze voorbij. De reisgids en de gpx track (voor t lijntje op de Garmin) waren beiden gewoon goed. Liep vandaag over het bospad en de regen had de normaal keiharde klei gevormd tot een lekkere smeuïge modder. Zo van die modder waar ik graag met m’n blote voeten door zou lopen en dan lekker die modder aan m’n voeten en tussen m’n tenen door voelen. Dorst dat toch met deze modder niet aan. Er was wel iets anders: de blub versterkt met dennennaalden bleef perfect plakken aan m’n schoenzolen. Dus in plaats van lood in m’n schoenen liep ik bij wijze van spreken met lood an m’n schoenen. Het was weer een leuke dag vandaag maar wel een beetje lang en vermoeiend. Maar ik klaag niet want het was de moeite meer dan waard.

Today was a beautiful day again. It was so peaceful. There was no wind nor rain. It was half cloudy and in the morning the low hanging clouds in the valleys created a majestic almost surreal view. The day started early and we took some breakfast just next to the apparment we slept. For me that is just good to have some fuel and caffeine. I wanted to set course directly to Florence but my travel companion had different plans. She wanted to go to Santuario di Monte Senario because famous. I do a not care so much about fame I keep an eye on the goal (Florence) but decided to go with Grazia to see the famous place. It needed an investment of 300m (equal to the stairs of a building 100 stories high) climb. I do not like the type of investments but it was worth the effort. The sanctuary was beautiful and the view from there magnificent. So today arrived in Florence. Actually I do not like it is so bizzy. It causes some stress. Verona felt much less stressy and more relaxed.
Today was a long track and I am amazed Grazia does do all the walking without any complaint. Tomorrow I will be playing the tourist here. See if I can find some good maps and travel guides.
The mud today sticked to my shoes so rather then walking with lead in my shoes I walked with mud under my shoe soles.

Every morning I really enjoy coming in to work and reading your adventures, but now that you're approaching the end, I realise I'm going to miss all this! Could you perhaps walk back to Amsterdam to keep the blog going longer?

Oliver 2018-11-01 10:32:21

Wow Ad - Nearly there.... Ben, John and I missed you for a beer last night, but you were in our thoughts as we talked about your amazing, crazy journey. Can't wait to meet up and hear more about it.

Iain 2018-11-01 14:17:44

Wonderlijk dat de weersvoorspelling van een paar dagen geleden allemaal onheil voorspelde, en dat het dan toch nog de hele dag droog blijft. Ik vind het geweldig dat je “oude en wijze” reisgenoot je zo ver kan krijgen dat je over je eigen bezwaren heen stapt, en je toch de uitdaging aan gaat. Wij doen wel stoer, maar deze vrouw is het ECHT! Hoe dichtte Nicolaas Beets het ook alweer : “Een mens lijdt dikwijls het meest door het lijden dat hij vreest. (doch dat nooit op zal dagen. Zo heeft men meer te dragen, dan God te dragen geeft)”. Nu je Florence bereikt hebt, en op weg gaat naar Siena, wil ik je nog attenderen op een van de mooiste pareltjes in de Toscane die ik ken ......... San Gimignano. Ligt volgens mij aan de pelgrimsroute Via Fracigena. Wellicht ken je het al, het is een prachtig gerestaureerd, volledig ommuurd, heel erg klein middeleeuws stadje, een soort Manhattan uit de Middeleeuwen. De Middeleeuwse rijkaards die er woonden bouwden allemaal een hoge toren, die net iets hoger was dan die van de buren, gewoon om te jennen. Je snapt het al, die buren bouwden gewoon een nieuwe toren, die nog net wat hoger was. Ik geloof dat er bijna 70 torens hebben gestaan, waarvan er nu nog een 15-tal over zijn. Overdag is het een beetje “Volendam” met hordes toeristen, maar aan het eind van de middag is het stadje weer van de eigen bewoners. Weet natuurlijk niet of de route die je gaat nemen langs San Gimignano komt. Als dat wel zo is wel ik WEL een selfie zien op het centrale plein, de Piazza della Cisterna. Als ik me niet vergis is er ook een klooster met Benedictijnse nonnetjes waar je als pelgrim kunt overnachten. Ben vaak in San G. Geweest en heb dat zelf altijd eens willen doen, maar nooit aangedurfd. Telkens IN het stadje via de VVV een kamer gevonden, of een hotel. Heb nu achteraf een beetje spijt dat ik de kans bij de nonnetjes heb laten liggen. BTW : Prachtige foto’s weer, vond de “pilgrim” foto met die vreselijk hoge bomen een mooi sfeer hebben. Groetjes, Gerard en Margriet.