Wat een schoonheid

Italië, Siena

In de hostel in Abbadia a Isola had de beheerder er gisteren niet zo’n zin in. Checkte in, moest later weer terug om te vragen voor lakens en handdoek. Had ze ook gelijk kunnen vragen, ze had gewoon geen zin in d’r werk.
Het was alleen slapen. Ik dacht ik haal morgen wel ontbijt in Monteriggioni in een barretje.
Er was voor avondeten een restaurant op loopafstand. Ik ging er s avonds heen. Ik sliep voor €15 dus dacht een pizza van een tientje te eten. Kom ik in dat restaurant aanzetten stelt de ober me een truffelmenu van €100 voor. Dat vond ik een beetje teveel van het goede. Heb me ingehouden met het eten om het niet te duur te laten uitpakken.
Ging slapen op de slaapzaal. Ik was de enige in de hele hostel, kom ik erachter dat ik de deur niet op slot kon doen. De buitendeur was ook open, dus iedereen kon gewoon erin. Ben een grote jongen maar daar voelde ik me toch niet helemaal senang bij. Bedacht me wat te doen en besloot de deur te barricaderen met de 2 kledingrekken die op zaal stonden. Het waren natuurlijk waardeloze dingen als barricade maar ik hoopte dat t genoeg geluid zou maken mocht iemand zich toegang tot de zaal waar ik lag te snurken willen verschaffen. Ik ben in slaap gevallen maar niet helemaal gerust. Om 6u toen ik wakker werd stond de barricade er nog. Dus alles was goed gegaan. Stond op was 645u buiten. Het was mooi. Zag nog drie reeën. De aarde is hier roodbruin van kleur. Heel bijzonder. Liep naar Monteriggioni. Het ziet er mooi uit van de buitenkant maar van binnen stelt het niets voor en alle bars waren nog dicht 🙄. Nou ja dan moet ik t maar doen met een banaan en een peer en wat chocolade tot ik weer ergens voedsel vind. Niet voldoende eten is niet fijn maar overleef het wel.
Het pad vandaag was redelijk zwaar met veel glibberig bospad en schoenzoolplakklei en geen eten onderweg. De temp was van de frisse maar s middags toen het zonnetje doorbrak goed te doen. Dus toen ik in Siena de eerste bar tegenkwam heb ik me de pizza en vooral ook koffie goed laten smaken.
Siena is prachtig. Florence heeft de naam maar dit vind ik mooier, het is hier rustiger ook, ik ervaar hier niet dezelfde stress als in Florence. Ingecheckt in Hostel Santa Maria della Scala op de Piazza Duomo. Als eerste moest ik even overnachting regelen voor morgen (is hotel in Buonconvento geworden). Toen had ik nog een paar uurstjes over om de Duomo en de Santa Maria della Scala te bekijken. Ik blijf me verbazen over de onvoorstelbare schoonheid die mensen eeuwen geleden wisten te creeëren met slechts hoofd en handwerk. Iemand moet ooit bedacht hebben: die Duomo moet er zo en zo uitzien en met die en die ornamenten en decoraties etc en dat zonder computer en internet. Dus allemaal met t koppie. Moet je nu om komen. De Santa Maria della Scale was ooit neergezet als een ziekenhuis maar ook om pelgrims te ontvangen. En dat doen ze dus nog steeds. Ik ben hun gast maar snurk dan alleen niet in zo’n prachtig met fresco’s versierde zaal. Voel me weer enorm vereerd. Het lopen vandaag ging zozo maar aan het eind van de dag was de beloning weer groots.

Today’s walking went soso but at the end of the day being in Siena made it a wonderful day again.
Yesterday night I slept for €15 in the hostel of Abbadia a Isola. So was thinking to have a €10 pizza as evening meal. There was 1 restaurant around the hostel. When I arrived there they offered me their special truffle menu for a cool €100. That was a bit too much so had a limited a la carte meal. Coming back in the hostel I discovered I could not lock the room door and the outside door was not locked too. So everybody could come into my room just like that. I was thinking what to do. I used 2 clothes racks. It was not much of a barricade but was counting on they would make enough noise to wake me up when someone tried to get in. I went to sleep with a bit of and anxious heart but slept surprisingly well When I woke up at 6 my barricade was still standing.
There was no breakfast. Hoped to have one in Monteriggioni. Arriving there all was still closed. So needed to survive on a banana and pear and some chocolate. It was not so bad. But arriving in Siena at the first bar I had two slices of pizza and a very necessary coffee.
I stay at the hostel Santa Maria della Scale that feels like a big honour because they host pilgrims for ages already. Siena is incredibly beautiful. It is amazing how people could create these beautiful things with just head and hands. No internet nor computer needed.

Lieve ad wet een geweldige barricade heb je gemaakt en vooral die sokken hihi die doen het hem zeker. Met gebrek aan wat beters was dit toch een top idee. Nog heel veel plezier met de geweldige mensen die je nog gaat ontmoeten. Veel liefs en dikke kus van Jolanda en rob

Jolanda en rob 2018-11-08 18:54:34

Toen je gisteren het gisteren spijtig vond dat je beter nog 3 km verder had kunnen lopen naar "de reuring van Monteriggioni" was ik er al bang voor dat het met die reuring nogal zou tegenvallen. Monteriggione is "wereldberoemd" om de perfecte ronde ommuring van het vestingstadje met de vele wachttorens waar ze de vijand al kilometers ver konden zien aankomen. Prachtig gerestaureerd, maar het is piepklein, met slechts weinig huisjes. Wel heel leuk om na het "Volendam" van San Gimignano even te onthaasten. Vind in je foto's het verschil ook interessant, de mooie zonnige "terugblikfoto op San Gimignano" versus de wat donkere, mysterieuze, mistige aanblik van Monteriggione. Ook de tegenstelling die je ziet tussen Florence en Siena is erg herkenbaar. Florence heel "stads", terwijl Siena veel meer "provincie" is, en waar je als mens prima kunt wonen en leven. En de Duomo in Siena die binnen EN buiten prachtig is, terwijl ik de Duomo in Florence alleen aan de buitenkant mooi vind. Als pelgrim kom je wel op bijzondere plekken waar ik als "motorpelgrim" nooit geweest ben, zoals het nonnetjes-klooster in San G. en het Hostel op de Piazza. Toch nog een beetje jaloers.... Groetjes, Gerard en Margriet.

Gerard en Margriet 2018-11-08 20:21:06

Ha Ad, prachtig verhaal weer en foto's. Het moet echt een voorrecht zijn om zo s'morgens vroeg de mist te zien optrekken ook al is je maag leeg. Groeten, Gertjan.

Gertjan 2018-11-09 09:18:42

Ja mooi hè Siena. Waar ik zelf altijd bij stil sta is dat er in de late middeleeuwen in de Italiaanse steden al de prachtigste gebouwen werden gebouwd. En dat terwijl Amsterdam bijvoorbeeld toen nog voornamelijk moeras was ! Iets om in je achterhoofd te houden. Groet, Geert