Van lytton naar hope (115 km)

Canada, Hope

We liggen heerlijk in onze Glamping tent. De tent staat op vlonders en er staat een heus bed in. De raampjes van de tent laten we open, we kunnen de bergen zien vanaf ons bed. Terwijl we gaan slapen hoor Ik allerlei geritsel onder de vlonder. Het geritsel klinkt alsof een konijn een zak chips aan het opeten is. Ik heb niet ontdekt wat het was.
Om half zes staan we op: zoooo lekker koel. We eten voor de tent en vertrekken dan richting Hope. Het is heerlijk fietsen en het is rustig op de weg. Ik hoop op beren vanwege het vroege tijdstip: helaas no bears today,
We dalen verder de canyon in. Halverwege komen we bij “ Hells Gate”, dat is de smalste passage in de Frasier Canyon. Een hele diepe canyon met snel stromend water. We nemen het kabelbaantje dat over de rivier gaat.
Dan stappen we weer op onze fiets. De weg is prachtig. Je maakt makkelijk contact met de Canadezen die willen altijd praten. Zo ook wanneer we wachten voor wegwerkzaamheden. Raampje van de auto naast ons gaat open en altijd krijgen we dezelfde vragen : “ waar ga je naar toe”, “ waar kom je vandaan” : “ Calgary “: ohhhhh. En dan uit welk land je komt: Nederland, ohhhh dan snappen ze het wel, het fietsen dan. Maar Nederland is toch “ totally flat”. Jazeker. Of zoals Tim gisteren zei:” ik ga echt nooit leven in jullie land dat beneden zee niveau ligt”. “One big wave and boom “. Na ja Tim zo heb ik het nog nooit bekeken. Enne we hebben geen grote golven in Nederland.
Naamate we Hope naderen rijden we in een steeds dikker wordende mist. Het ruikt naar vuur. Bij het hotel aangekomen blijkt er een bosbrand bij de highway 7, die wij morgen zouden gaan fietsen. Deze is afgesloten . De grote snelweg. Die wel open is, willen we niet fietsen, dus we bedenken een list. Concreet betekent dat dat morgen on 9 uur “ taxi Toon “ komt voorrijden. “ Toon” is meestal een neef van iemand. Zo nu ook, een neef van iemand van het taxibedrijf die een fietsenrek op de auto heeft en ons een eind op weg kan brengen richting Vancouver.

Geweldig indrukwekkende uitzichten, ook bij de brug en bij de kabelbaan, dat is genieten. Zo te lezen waren er geen onoverkomelijke hellingen, is ook wel eens fijn. Als Taxi Toon morgen komt voorrijden doe hem dan maar de groeten. Wel uit de buurt van de bosbranden blijven, als het kan. Wederom de groeten, en success de komende dagen.