Riga (Let) - Vitrupe (Let) 123km

Letland,

Joehoe we zijn Europees kampioen voetbal!! Via Nu.nl konden we het een beetje volgen, terwijl we een " varkentje van het huis" aan het weg kanen waren ( tis hier een uur later he).
Vandaag een van de mooiste routes tot nu toe. Wel een vol uitdagingen. Dat betekent in dit geval: weinig asvalt en veel paadjes. Riga uit was mooi, we rijden door een enorme lange villawijk met prachtige grote, vaak houten, huizen. Daarna gaan we van de grote weg af. De grote weg betekent: asvalt, alle andere wegen bestaan uit zand, maar sommige paadjes blijken onfietsbaar, ondanks dat het een officiële fietsroute is. Het zand is zo zacht ( alsof je over het strand moet fietsen) dat we er in wegzakken met onze tank van een fiets. Soms moeten we dus lopen. Dat betekent een chagrijnigeman die mompelt:"Tis geen wandelvakantie ". Zo moesten we ook het spoor oversteken ( niet via een oversteekplaats, maar gewoon ergens). Zie ook de foto, genomen terwijl er net een trein voorbij kwam. Waar je in Nederland met een dikke boete van het spoor wordt geplukt en 113 online al is ingeschakeld, mag je in Letland ( toch ook Europese unie ) gewoon over het spoor lopen . Enfin door alle hobbelige wegen waren we pas om 6 uur bij ons hotel. Echt weer een toppertje. We realiseren ons hoe smerig we altijd voor zo'n hotelbalie staan. We krijgen altijd het verzoek of we meteen willen betalen. Morgen nog 30 kilometer in Letland en dan Estland in.

Toppertje dat Hotel maar wat een barre tocht weer vandaag! Is maar goed dat wij niet wisten dat jullie voor gevaar van eigenleven de spoorweg over klommen terwijl wij hier met geknepen billen naar de oranje leeuwinnen zaten te kijken! Super leuk dat ze hebben gewonnen, heel spannend maar het spoor over met jullie zware stalen ros is ook zeker een gouden beker waard! Deze reis zal jullie vast lang bij blijven....... XX

Els 2017-08-06 20:50:11

Jongens wat interessant en leuk, elke dag, zeker waar het gaat om landen en streken die wij helemaal niet kennen! En dan zulke afstanden over zulke paden ....

Joost 2017-08-06 21:14:37

Het is elke dag weer uitkijken naar het tourjournaal. Volg jullie niet alleen op de kaart, maar de tocht maakt ook nieuwsgierig naar de geschiedenis van dat stukje Europa. En da's behoorlijk interesssant en spannend ook.

Evert 2017-08-06 22:20:16

Wat jullie vandaag gedaan hebben, noemen wij "Zandhazen". Knap dat jullie dit 123 km hebben vol gehouden (moesten volhouden). De foto,s zijn weer bijzonder mooi, prachtig land. Morgen weer veel fiets, en kijkplezier.

Jeanne en Eef 2017-08-06 22:53:13

Lees net dat Estland een digitale voorloper is/wil zijn. Parlementsverkiezingen gebeuren daar online. Ben benieuwd of de wifi een beetje veilig is, want Poetin is daar behoorlijk aan het hacken en stoken.

Evert 2017-08-07 10:17:14

Na een (fiets)tocht van zo'n 12 kilometer strijken we als gezin neer voor 'een ferme jongen' bij d'n Bockenreyder. René & ik vertellen aan Bart & Maud over jullie reisavonturen...waarop Maud reageert met: 'Krijgen ze daar geld voor of zo?'..... We rekenen uit dat jullie dagtochten zo'n 6 x op & neer naar Opa & Oma is!