Dag 94, Vervolg terugreis per trein: Barcelona - Parijs - Rotterdam -Tiel

Spanje, Barcelona

De laatste nacht op Spaanse bodem was geen onverdeeld genoegen. De trein schudde nogal wat niet erg is als je zit maar wel als je ligt. Steeds schuift je hoofd heen en weer op het kussen. Toen ik eindelijk sliep, werd ik om half twee wakker van iemand die hard op een deur klopte. Ondanks mijn oordoppen.

Daarna nauwelijks meer geslapen tot het ochtendgloren. Toen schrok ik wakker omdat we stil stonden. Veel te lang, voor een station. Inmiddels wat vertraging opgelopen. Hopelijk haal ik de aansluiting in Barcelona. Daar heb ik 35 minuten. Had gehoopt op een laatste echte café con leche maar die kon er wel eens bij inschieten. Of juist wel, als de trein naar Parijs al is vertrokken als we aankomen. Dat is wel een minpuntje van deze trein, geen reisinformatie aan boord of wifi zodat je het zelf kunt opzoeken.

In de trein alleen een bakje automatenkoffie met een donut kunnen scoren. De rest van de kaart was uitverkocht. Goed dat ik nog twee stukken van het lekkere bruine brood van bij de tortilla mee heb.

Ondertussen is de Middellandse zeekust zo nu en dan in zicht. Daar rijden we langs vanaf Tarragona naar het noorden. In de avond en nacht hebben we heel Spanje doorkruist van west naar oost.

TGV naar Paris Lyon gehaald. Staat op hetzelfde perron al klaar aan de overkant. Zelfs nog tijd over voor koffie maar zie geen kiosk en ga er niet naar zoeken. Trein zit al bomvol. Hier geen controle trouwens.

Van het eerste stuk tot Gerona krijg ik niets mee. Val gelijk in slaap. De TGV glijdt soepel door het laatste stukje Spaanse land.

Daarna maar eens naar de restauratiewagen. Toast met automatenkoffie en werkelijk vieze sap voor 6,20 euro. Hm. Dat gaat wel erg hard zo met de contanten. De volgende stop is Figueres-Vilafant.

Hele restauratie staat vol met politie en spoorwegpersoneel. Ja staat, zitplaatsen zijn er nauwelijks. Geen riante eersteklasplaatsen hier voor het personeel, lijkt het. De volgende stop is Perpignan, Frankrijk dus. De Pyreneeën zag ik alleen even uit de verte. Daarna doken we een tunnel in. Dan volgen we de Middellandse zee tot aan Montpellier. Links en rechts omgeven door water een stuk. Daarna een stop in Narbonne.

Terwijl iedereen naar buiten zit te kijken, komt ineens de politie binnenvallen. Met zijn vijfen tegelijk willen ze onze paspoorten zien. Ze zijn ook zo weer weg. Voel me er niet speciaal veiliger door.

Na Montpellier gaat de trein over Nimes. Daar is een probleem. We lopen 45 minuten vertraging op. De omroepberichten daarover zijn alleen in het Spaans en Frans en nauwelijks hoorbaar, laat staan te verstaan. Merkwaardig dat ze niet in het Engels omroepen in een internationale trein.

Pas als we zo ongeveer in Parijs hadden moeten zijn, komt er een bericht over aansluitingen. Wil je daar info over moet je de treincoach vragen. Ik op zoek natuurlijk want moet in Parijs van het Gare de Lyon naar het Gare du Nord. Blijken ze toch riant in de eerste klas te zitten, helemaal voorin de trein. Ja, ik kan mijn aansluiting halen. Ik vraag gelijk maar even of ze weet welke metro ik moet hebben. Scheelt weer uitzoektijd en in de TGV is er door de snelheid zeker geen internetverbinding. Ja hoor, ze schrijft het keurig op mijn ticket. Lijn D van de RER en maar twee haltes mee. Met meer tijd was het lekker geweest om het te lopen maar zo gaat het ook.

Op het Gare du Nord wel controle en een indrukwekkende ook. Een lange rij staat al klaar. Goed dat ik niet ben hem lopen. Dit kost weer extra tijd. Maar alles gaat er probleemloos door. Ook mijn mes. De sandwich en cookie voor in de trein ook.

Ik verheug me op mijn eigen bed, douche en vooral op de eerste boterhammen met kaas, morgenochtend.

Mensen, het zit er nu echt op. Vanavond kom ik na drie maanden terug in mijn eigen huis.

Foto's
Op de foto's de enige echte Pelgrimstaart die ik meebracht voor het thuisfront, mijn credencials en als laatste mijn trouwe Hanwags met het inmiddels ook versleten tweede paar zolen.

Ik voeg nog wat cijfers toe maar dat kan even duren. Ik moet eerst even bijkomen.

Bedankt
Tot die tijd iedereen bedankt voor het meelezen en meeleven, voor jullie reacties en steun, al dan niet online. Die heb ik erg gewaardeerd. Hartelijke groet en tot ziens, waar dan ook.
Elly

Aanvulling op 21 juni
De cijfers
  • Duur van de tocht: 92 dagen. Op dag 89 bereikte ik Santiago de Compostela.
  • Afstand: Minstens 2.526 kilometer.*
  • Gemiddelde: Per wandeldag liep ik gemiddeld 27,75 kilometer.
  • Routes: Via Monastica, Via Campaniensis, Via Lemovicensis (ook wel Voie de Vézelay genoemd), Camino Frances
  • Landen: Nederland, België, Frankrijk en Spanje.
  • Periode: Voorjaar 2017, de maanden maart, april, mei en juni.
  • Gewicht: Mijn gewicht is tijdens de tocht met zo'n 10 procent afgenomen. Mijn rugzak van zo'n 12 kilo was op het eind dus echt te zwaar want meer dan 10 procent van mijn lichaamsgewicht.
  • Plaatsnamen: Ik heb alleen al in 10 plaatsen geslapen die naar heiligen zijn vernoemd. Van Saint Loup en Champagne tot Santa Marina.

Meer foto's
Meer foto's kun je zien in mijn fotoalbums op Google photo's:

*Minstens 2.526 kilometer want het is het totaal van de gelopen routes. Zonder de extra kilometers aan het eind van de dag voor boodschappen doen en eet- en drinkgelegenheden. Van de meeste dagen heb ik een nauwkeurige gps-track maar met name in het begin niet. Om de batterij van mijn smartphone te sparen hield ik ze toen bij op een mini-tablet die helaas is gesneuveld tijdens de tocht. Die kilometers zijn dus louter gebaseerd op het routeboekje. Daarvan weet ik dat het altijd meer was.

En nu maar heerlijk niks doen en slapen, slapen zonder snurkers en zonder dat je je rugzak hoeft in te pakken. Het leven van een pelgrim kan best druk zijn maar weegt tegen alle ongemak op. Je moet het ervaren om het te geloven. Tot ziens Elly, waar dan ook...

Frans 2017-06-12 19:16:50

Dag Elly! Dank dat ik mocht meeleven en tot ziens! Ik ben benieuwd of ik je nog herken ;-) want je lijkt echt wat maatjes kleiner.

Marijke de Jong 2017-06-12 20:17:45

Vanaf de noodkreet op Facebook (toen je ergens in Belgie geen overnachtingsadres kon vinden) ben ik je gaan volgen. Heb met veel plezier je verhalen iedere dag gelezen.

Mieke Kassing 2017-06-12 21:13:06

Voor mij geld hetzelfde als wat Mieke Kassing schreef. Heel blij dat je toen in Belgie niet hebt opgegeven. Pracht prestatie.

Peter Elsen 2017-06-12 21:48:40

Heb net je verslag verslonden. Zag het op de St Jacobs Facebook pagina voorbij komen. Wow wat een verslag en wat een afstanden heb je iedere dag gelopen. Ik heb afgelopen weekend 32 km gelopen en vond dat toch wel een enorme afstand. Maar misschien wen je er ook aan. Ik verheug me nu nog meer op september. Een bijzondere ervaring. Kom rustig weer terug op Hollandse/Rotterdamse bodem. Dank!!!

Marilou Burger-Schutte 2017-06-12 22:02:17

Hi Elly, Inmiddels weer terug op Nederlandse bodem, ik moest veel dagen inhalen kreeg gisteravond pas weer na lange tijd een bericht door? Dank je wel voor je mooie verhalen en foto's het riep weer veel herinneringen op! En natuurlijk gefeliciteerd! Neem vooral nu ook de tijd om te landen en ook thuis ben je onderweg! Overigens heb je het heel wat sneller dan ik gedaan, ik deed er 142 dagen over! En het was vanaf Maastricht 2400km. Finesterre en Muxia ging met de auto! Alle goeds gewenst! Hartegroet

Elisabeth 2017-06-12 22:15:07

Hoi Elly, Gefeliciteerd ! Wat een prestatie heb je geleverd. Ik heb het heel leuk gevonden om je avonturen te kunnen volgen en alle mooie foto's van onderweg te zien. Ik hoop dat je weer een beetje kunt wennen thuis met gewoon eten en ander comfort onder handbereik. Geniet ervan ! Janke

Janke 2017-06-12 23:10:44

Waw, je naam op de NGSJ pagina op FB is me in maart al bijgebleven. Heel verrast was ik dat je vandaag liet weten bijna thuis te zijn. Wat een afstanden heb jij in korte tijd afgelegd. Geweldig! Ik heb net je verslag aaneengesloten gelezen, werkelijk prachtige ontmoetingen en belevenissen. Wat zul je met trots terug kijken op dit prachtige avontuur. Geniet heerlijk na met iedereen die je lief is en alle mensen die je onderweg in je hart hebt gesloten. Ik wens je alle goeds toe! Dank voor de inspiratie!

Froukje 2017-06-12 23:27:02

hoi Elly, gefeliciteerd met deze tocht. Klasse, petje af! Nu weer naar het gewone leven, sterkte... tot ziens !

Maria van Klingeren 2017-06-13 00:03:14

Een reuze prestatie, Elly. Eerst bijkomen en dan veel nagenieten van je hele tocht. Eer g leuk dat ik zo "mee kon reizen''.

Hasnje 2017-06-13 00:20:50

Meid, geweldig!!! Zwaar onder de indruk van je prestatie. Succes met thuis acclimatiseren. Groetjes!

Marijke Hellema 2017-06-13 09:23:39

Welkom thuis Elly, na drie maanden te voet in een dag of twee weer terug, misschien even wennen zo'n overgang? Hoe dan ook, heb het goed op je eigen stek, met alle indrukken en ervaringen die je hebt opgedaan, Hartelijke groet en tot vast ergens ziens, Kees

Kees van Sambeek 2017-06-13 12:21:47

Elly, en je nu maar overgeven aan het Nederlandse weer, je plekje weer vinden, je huis en tuin door, toch ook heerlijk. Maar wees trots op de prestatie die je hebt neergezet, velen zijn je voorgegaan, velen zullen nog volgen, maar de meerderheid zal zeggen dat ga ik ook doen maar komen niet verder dan met alleen zeggen!!

Gea 2017-06-13 19:32:14

Zag deze week de link naar je blog op FB. Met een lach en een traan zitten lezen, zoveel herkenning; vorig jaar vanaf Breda gelopen, zoveel mooie momenten en mensen die terug in gedachte komen. Thuiskomen, landen in 't 'normale' leven is een Camino op zich. Een mooie tijd achter je en een mooie tijd voor je! Hartelijke groet, Elma

Elma 2017-06-14 06:13:09

Het was heerlijk om je te volgen Elly In gedachten ben ik met je meegereisd.

Marion 2017-06-15 09:41:38

Ik heb vanmorgen je blog gezien en heb die in een stuk gelezen. WoW. Jammer dat het in Belgiƫ wat moeilijker ging. Fantastisch en vraag die ik me stel: is je leven nu anders dan voordien?

Ilse 2017-07-22 17:09:04

Inmiddels ben ik al weer 6 weken terug maar nog lang niet klaar met de Camino. Ben geregeld bezig met foto's uitzoeken. En dan beleef je alles weer opnieuw. Gisteren kreeg ik zelfs een mailtje dat er een reactie was. Ha Ilse, wat leuk dat je mijn verhalen in een keer heb gelezen! Ja, mijn leven is zeker anders maar dat komt ook doorat ik nu echt werkzoekend ben. Dat werk zoeken kijk ik anders tegenaan dan voor mijn tocht. En ik ben me nog meer bewust geworden hoe weinig spullen een mens nodig heeft. Ben sinds mijn terugkomst ook steeds aan het ruimen thuis.