Dag 73, Burgos tot Hontanas 31,1 km

Spanje, Burgos

Ontbijt lauwe koffie en witte boterhammen die je kunt toasten. Doe ik niet. Te lange rij voor het broodrooster en het is al laat. Ik eet ze zo wel op. Cakeje en biskwies neem ik mee voor bij de koffie.

Hoor man hotel tegen voor mij vertrekkende pelgrim zeggen niet de rivier over te steken. Doe ik wel. Ziet er mooier en rustiger uit op de kaart. Langs andere oever gelopen, niet de officiële door het centrum. Mooi park en een groene route de stad uit. Langs de universiteit.

Vandaag weer dertig kilometer. Koffie pas na 11 kilometer. Tref daar een Belgisch stel uit het Duitstalige gedeelte maar zij komt uit Vlaanderen. Moet steeds kortere afstand doen door reuma. Ze zijn gestart voor Vezelay dus al lang onderweg.

Na het volgende dorp begint de Meseta. Kaal, geen bomen en schaduw. Drink maar vast wat om mijn fles te kunnen vullen bij een pomp. Daar telefonisch mijn terugreis bevestigd. Ben nu ver genoeg om de datum vast te leggen. De 11e juni ga ik met de trein terug. Vreselijk duur vergeleken met vliegen maar het staat me tegen na drie maanden lopen in drie uur weer in Nederland te zijn. Wordt dus een lange pauze. Komt er ook nog een Nederlands sprekend stel vrouwen aan. Wordt laat vandaag.

Even later word ik ingehaald door een Frans stel van minstens middelbare leeftijd. Zij op kleppers met een doorschijnend​ jurkje, hij met melkflessen onder zijn korte broek. Nog geen waterflesje bij zich. Je zou ze bijna een verzwikte enkel toewensen.

In Hornillos del Camino, het volgende dorp haakt bijna iedereen af. De pelgrims zitten al buiten bij te komen. Ik wil nog 11 kilometer door.

Ik lunch aan het eind van het dorp met oud brood, tomaat en komkommer. Goed te doen door het vocht uit de groenten.

Een uur verder lijkt ik een fata morgana te zien. Een busje met stoelen en parasols! Het is echt zo. Een Duits stel dat met hun tienerdochter op wereldreis is. In Mongolië gestart. Nu sinds een week op de mesata waar ze donativo koele drankjes, fruit en snacks verkopen. Geweldig.

Daarna nog een kleine zes kilometer. Goed te doen doordat er een klein briesje staat nu en dan.

Ik val binnen bij de eerste herberg in Hontanas. Beschrijving leek goed. Ziet er professioneel uit. Veel kamers met maximaal vier stapelbedden. Ik ben laat dus de pineut. Moet boven slapen. En zonder rekje. Heel benieuwd hoe dat gaat.

Er is ook een bar en een winkeltje. Na de douche en de was mezelf maar op een grote bier getrakteerd. Met een scheut limon, dat wel. Lekker fris.

Ik eet samen met een Vlaamse moeder en zoon die op dezelfde kamer slapen. Het eten is ook goed. Een bord sla waar je al genoeg aan hebt, dan nog een kippenpoot en friet en verse kaas met honing toe. De zoon vind het geen probleem om van bed te ruilen. Hij slaapt ook boven maar wel tegen een muur. Maak ik graag gebruik van. Kan ik er tenminste maar aan één kant afvallen.

Weet nog niet wat ik morgen doe. Weer kiezen uit ongeveer 20 of 30 kilometer.

Dag Elly

L van baal Bondrager 2017-05-22 23:50:45

Nog even een groet en nog veel loop plezier ! Je bent een kanjer wel goed dat je al een datum weet nu . Ik loop in gedachten een beetje met je mee hoor . Dag hoor liefs.