Dag 85, Padornelo tot Sarria, 32,2 km

Spanje, Pedrafita do Cebreiro

Heb het er moeilijk mee vandaag. Eerste stuk gaat nog wel al regent het gelijk bij de start al. Niet hard, meer miezer, maar maakt wel dat je niet verder kunt kijken dan 50 meter. Ik loop letterlijk in de wolken. Het lijkt of mijn lijf niet meer wil klimmen en dalen na de twee zware dagen ervoor.

Mijn vermoeden van gisteravond wordt meer dan waar. Ik had door moeten lopen. Wat een mooie herberg in Fonfria en wat een superontbijt bieden ze daar. En dan heb ik de bedden nog niet eens gezien maar volgens de Duitsers die ik eerder trof, zijn die ook prima. Terwijl ik daar ben worden de toiletten blinkend schoongemaakt.

Vandaag gaat de tocht naar Sarria. De beruchte plaats waar busladingen vol pelgrims starten om alleen de voor een Compostela verplichte honderd kilometer te lopen. Ik ben erg benieuwd. Het is al laat als ik er aan kom. Maar ik heb niet alleen een reservering, er is ook echt een benedenbed gereserveerd. Heel fijn.

Ik heb net als eerder in een stad gezocht naar een internetcafé, daar zou je tickets kunnen printen. Nou, volgens mij zijn die in Spanje ook uitgestorven inmiddels. Vraag aan de mevrouw van de herberg of ze wellicht een werkende printer heeft. Ja, die heeft ze en ik mag mijn tickets printen. Gewoon, kabeltje in de pc en in de telefoon. Gedownloade tickets opzoeken en een voor een printen. Service van de zaak. Ze wil er niets voor hebben. Een aanrader deze herberg.

Daarna maar eens een hapje eten. Leuk tentje getroffen. De Nieuw-Zeelandse schuift aan. Met zijn tweeën eten is wel zo gezellig.

Het is de avond van de voetbalfinale Real Madrid tegen Juventus. De tv staat al aan in het restaurant en ook in de herberg. Als ik al in bed lig, hoor ik een echt oorverdovend vuurwerk. Daar helpen geen oordopjes tegen. Hoef niet te raden wie er gewonnen heeft. Hoor pas veel later van de stormloop onder de Juventusfans die thuis in Turijn de wedstrijd bekeken waarbij 1.500 mensen gewond raakten. Triest dat het zo afloopt.