Dag 46, La Coquille naar Sorges, 26,8 km

Frankrijk, La Coquille

Nog nooit zo'n uitgebreid ontbijt gegeten in Frankrijk. Zelfs nog meer keuze dan op de Nederlandse camping. De vrijwilliger verklapt me dat hij getipt is door een B&B-eigenaar die veel Amerikanen en Engelsen ontvangt. Heerlijk.

Er is inderdaad geen zon. Prima wandelweer voor mij. Al schiet het niet echt op. De aanblik van de eindeloos lange rechte weg naar Thiviers maakt dat ik even moet rusten op een muurtje. Even moed verzamelen. De Zuid-Afrikanen zijn er precies op tijd om het vast te leggen. Ze wensen me nogmaals een mooie stap. Leuk, net als de Vlamingen. Die talen zijn inderdaad nog meer verwant.

Het loopt al tegen 12 uur als ik eindelijk in het dorp ben, en dan heb ik nog een stuk afgesneden ook. Ik vraag een paar oudere dames naar een café want heb na het ontbijt niets meer gedronken, op water na. Er is een mooi café op het plein.

Als ik het dorp uit ben, en een flinke helling af moet, grijp ik vergeefs naar mijn stok. Vergeten! Te belangrijk en duur om te laten staan dus terug naar het café. Daar staat ie nog, gelukkig. Ik kom voor de tweede keer langs restaurant Relais Saint Jacques. Moet een goede tent zijn, kan ook niet anders met zo'n naam natuurlijk. Het staat er vol met geparkeerde busjes. Werklui die daar komen lunchen.

Het wordt tijd voor een korte lunch en mijn schoen moet uit. Een nagel schuurt tegen een andere teen aan. Moet ik even bij schuren en een pleister op doen. Terwijl ik daar zit, komen de twee Nederlanders langs. Zij stoppen in Negrodes. Ik loop door naar Sorges. Het begint te regenen. Eerst een beetje, maar het pak moet er toch echt aan te pas komen. Door het slechte zicht mis ik ergens een zijpad. Ik zie op de kaart dat ik niet terug hoef. De route komt verderop weer op de weg uit waar ik nu al op loop. Omdat het blijft regenen, besluit op de weg te blijven lopen en niet de omweg over Negrodes te maken. Met dit weer is er niet veel te zien en de route is al lang genoeg.

Als ik in de refuge in Sorges aankom, word ik hartelijk onthaalt op thee door een vriendelijke vrijwilliger van Baskische afkomst. We zijn met vier Nederlandse pelgrims vandaag. Twee mensen die ik nog niet eerder trof en elk jaar een stukje van het pad lopen.

We eten een heerlijke paella. Hopen dat de boel morgen weer droog is.