Dag 32, Guérigny tot Nevers, 17 km

Frankrijk, Guérigny

Dit verhaal achteraf nog eens geprobeerd te herschrijven. Was verdwenen.

Ik loop bij het hotel langs waar de andere Nederlandse pelgrims slapen. Het ligt op de route. Verderop in de hoofdstraat is een bakker en een café dat al open is. Voor de deur staat een vuilniswagen geparkeerd. De chauffeur en bijrijder zitten binnen. Een van hen kent een beetje Nederlands. Heeft in ons land gewoond.

Vandaag een korte etappe. Dat komt goed uit want in Nevers is wel wat te zien. Ik heb met veel moeite een kamer gereserveerd in Espace Bernadette in het Saint Gildard klooster. Dat is het klooster waar Bernadette Soubirous, alias Marie-Bernard van Lourdes heeft gewoond tot haar dood in 1879 en daar ligt opgebaard. De visioenen van Bernadette leidden tot het ontstaan van Lourdes als bedevaartsoord. De huidige bewoners van het klooster buiten dat flink uit. Een kamer kost er 39 euro inclusief maaltijd en ontbijt voor pelgrims als je tenminste genoegen neemt met een toilet en douche op de gang. Anders bijna het dubbele. En dat zeggen ze er niet bij als je reserveert. Het gesprek duurde wel 10 minuten. Ik moest eerst mijn al mijn gegevens doorgeven en spellen, wat niet echt makkelijk is als de persoon aan de andere kant alleen Frans spreekt. Uiteindelijk werd me ook nog gevraagd om een e-mail te sturen met daarin alle gegevens nog eens. Dat werd me te gortig. Heb mijn voornaam nog eens gespeld en toen was het alsnog goed.

Mijn voeten hebben halverwege de nog geen 16 kilometer behoefte aan een korte pauze. De andere pelgrims lopen door. Ik tref ze 's avonds wel weer bij de maaltijd. In Nevers ga ik eerst langs een kerk die niet open is, en na een koffie in het centrum door naar het klooster. De meneer aan de balie is het tegenovergestelde van de mevrouw die de avond ervoor zo moeilijk deed. Uiterst vriendelijk, bijna verontwaardigd dat mevrouw niet had genoteerd dat ik pelgrim ben, loopt mee om de weg de wijzen. Geeft me alleen 10 euro te weinig terug maar ook dat lost zich op. Ik herken de rugzakken van de snelle pelgrims. Mijn kamer is al klaar en is prima. Lekker ruim.

Ik ga eerst even shoppen, zag een paar kledingzaken en wil een blouse met kraagje voor als de zon nog feller gaat schijnen. Ik slaag als snel. Witte blouse en een hemdje (ook handig voor in bed als het warmer wordt) , samen voor 12 euro. Daarna nog naar de Monoprix, kijken of ik een insectenwerend middel kan scoren. Ben nu al gestoken door iets. Natuurlijk in mijn pols waardoor die lekker dik is geworden. Had gehoopt daar geen last van te hebben zo vroeg in het seizoen maar helaas.

Als dat gelukt is, loop ik de stad door, stukje langs de rivier en langs de stadswallen. Leuke stad wel. Het eten is ook prima en ik slaap goed in het klooster.

Goedenavond Elly Ik heb zelf twee jaar terug samen met mijn broer vanaf Nederland naar Compostela gelopen. Ik mag graag meegenieten met mensen die nu de tocht lopen en lees altijd met plezier je verslagen mee. Ik heb nog een tip voor je nu je zachtjes richting het warme zuiden gaat. Als je je water op hebt weet dan dat alle begraafplaatsen in Frankrijk een kraan hebben met drinkwater. Veel pelgrims maken daar op zijn tijd wel eens gebruik van.

Evert Slager 2017-04-11 22:22:50

Santiago de Compostela natuurlijk, ik zag net dat ik de naam maar half in mijn bericht had staan

Evert Slager 2017-04-11 22:26:29

Prachtige foto's Elly! Ze geven je lange tocht extra inhoud. Groeten. Peter.💚

Peter van Dalen 2017-04-11 22:29:43

Bedankt voor de tip, Evert. Is ook in Nederland het geval. Een keer troffen we een kraan waar geen druppel uitkwam maar het is inderdaad een goede locatie en vrijwel in elk dorp te vinden.

elly.op.reis 2017-04-11 22:49:06

Wat een geweldige foto's. Je tocht is zeer indrukwekkend voor mij als thuisblijver. Wat een afstand heb je al in de benen zitten. Heb bewondering voor je. Chapeau !

gerry r 2017-04-11 23:05:05

Prachtige foto's Elly

anna 2017-04-11 23:56:30

Wat een prachtige foto's en wat ben je al ver! Zo langzamerhand zullen er ook wel meer pelgrims op je pad komen Volgens het weerbericht wordt het vandaag een mooie dag Geniet er van

Marian Hoeks 2017-04-12 09:02:02

Leuk al die verhalen en foto's! Voor mij het feest der herkenning! Ik loop ieder jaar een stukje van de weg naar Santiago en begin dit jaar in La Souterainne, waar ik vorig jaar ge-eindigd ben.

Lysan Wiersma 2017-04-12 10:03:40

Ik volg je met veel plezier, Elly! Wat heb je een goed weer; lekker die zon. Bon Camino!

Marijke de Jong 2017-04-12 18:34:31

Goede reis. Leuk om je te volgen. Dit is nog eens wat anders dan een rondje Nordic Walking. groet uit Tiel