Dag 45, Flavignac naar la Coquille, 31,1 km

Frankrijk, Flavignac

Slecht geslapen maar niet door snurkers. Dat viel alles mee. Met vijf man in een krappe ruimte. Haal het vast wel weer in komende nacht

Ik ben de laatste die vertrekt en dat betekent de sleutel inleveren bij de Mairie. Of beter, in de brievenbus deponeren. De bakker is al open om zeven uur. Dus ontbijt ik met een rozijnenbroodje onderweg.

Tijdens mijn eerste pauze op een stuk boomstam gezeten. Even later hoor ik een auto toeteren. Overstekend wild? Nee, loslopende kippen. Ik waarschuw een achteropkomende auto die nogal stevig aan komt rijden. Voor mijn tweede​ korte pauze staat er een boomstronk​ klaar.

Als ik Châlus binnen kom, is er direct aan de overkant een mooie oude herberg, Richard Leeuwenhart heet ie. Ik kan koffie drinken maar moet de enige niet gedekte tafel delen met het dochtertje van de hoogzwangere waardin. Het kind praat onverstaanbaar met een speen in haar mond terwijl ze op een Gameboy speelt. Niet echt leuk gezelschap. De moeder laat zich verder niet zien. Behalve om af te rekenen, of ik maar even drie euro wil betalen! Tss, wat denkt ze wel, het is geen terras in Parijs.

Mijn voeten doen verdacht snel weer zeer. Wat dat betreft helpen de nieuwe zolen helaas niet.

Het is vandaag weer een lange etappe. Het is gelukt al was het zwaar. Vooral doordat het weer dik twintig graden was. Voor morgen voorspellen ze gelukkig geen zon. Een welkome variant op de wekenlange zonneschijn wat mij betreft.

Als ik in la Coquille aankom bij de refuge, is de Zuid-Afrikaanse bezig met eten maken. Hun was hangt al te drogen in de zon. Hier niet alleen een piepklein hokje. Er is een flinke tuin bij. Daar maak ik ook mooi gebruik van. Er is een centrifuge, dan is de was helemaal zo droog. Met Jean-Paul, de dienstdoende vrijwilliger, lach ik om het verschil tussen ons en hun woord centrifuge. Zij kennen hem alleen als wat wij sapcentrifuge noemen. Daar stop je geen kleren in, nee. Grappig hoeveel van oorsprong Franse woorden wij gebruiken waar hier een ander woord voor in gebruik is.

De pelgrims uit de omgeving van Gorinchem zijn ook hier beland. Met een van hen ga ik naar de plaatselijke Carrefour.

Het eten is prima en gezellig. Er is ook een Franse pelgrim die uitstekend Engels spreekt en veel vertelt, ook over het verschil tussen de Camino Frances en de noordelijke variant. Volgens hem en ook volgens Jean-Paul moet je zeker de Frances lopen. Ook al is die drukker. Het is de klassieker en de gelegenheid om mensen uit de hele wereld te ontmoeten.

Ik slaap inderdaad uitstekend.